Formule 1

Formule 1: Nieuws-update week 36: nieuwe eigenaar F1-mediarechten, banden 2017 getest, Imola naar de rechter

160078 rus

Deze week in het Formule 1-nieuws: Liberty Media neemt mediarechten Formule 1 over, Mercedes en Ferrari testen de brede banden van 2017 en Imola stapt naar de rechter na nieuwe deal voor de Italiaanse GP op Monza.

Tekst: Mattijs Diepraam
Foto's: Mercedes AMG, Scuderia Ferrari

Liberty Media nieuwe eigenaar van commerciële rechten Formule 1
Het tijdperk van CVC Capital Partners is voorbij. Het investeringsbedrijf dat jarenlang de commerciële rechten exploiteerde – en dat exploiteren was volgens velen heel letterlijk te nemen – is uit de sport gestapt. De rechten zijn voor een miljardenbedrag aangekocht door Liberty Media, het Amerikaanse mediabedrijf dat ook eigenaar is van Ziggo. Onder invloed van de rendementseisen van CVC liet het F1-circus bakermat Europa grotendeels achter zich om lucratieve GP-deals te sluiten in landen zonder autosportgeschiedenis. Ondanks de grote bedragen die daarmee werden verdiend, konden de kleinere teams hun hoofd nauwelijks boven water houden.

Veel erger dan onder CVC kan het met Liberty niet worden, zo denken de meeste betrokkenen, ook al heeft Bernie Ecclestone (die voorlopig aanblijft als uitvoerend directeur) al wel gezegd dat ook Liberty gewoon geld wil verdienen. Daarom is men wel benieuwd of het mediabedrijf invloed wil uitoefenen op de sportieve regels van de sport – ten faveure van meer spektakel uiteraard (daar is het tenslotte een mediabedrijf voor). De tijd zal het leren. De FIA was niet betrokken bij de overname, al bezit de wereldautosportbond wel een symbolische 1% van de rechten, die voormalig FIA-baas Max Mosley ooit voor 100 jaar aan Ecclestone verkocht. Die verkocht ze weer door aan drie banken, waarna CVC de eigenaar werd. De aankoop door Liberty wordt begin 2017 afgerond.

160191-test-pirelli-barcellona

Brede banden 2017 verder getest
Na de eerste tests begin augustus – met Ferrari op Fiorano en Red Bull op Mugello – heeft nu ook Mercedes voor het eerst kennisgemaakt met de nieuwe brede Pirelli's van 2017. Dat gebeurde in handen van Pascal Wehrlein op Paul Ricard. Hij reed een aangepaste auto uit 2015, met daarop ook de verhoogde downforce die vanaf volgend jaar van toepassing is. Na Sebastian Vettel op Fiorano mocht ook Kimi Räikkönen voor het eerst proeven van het nieuwe rubber. Dat deed hij op Barcelona in een aangepaste Ferrari uit 2015. Pirelli bevindt zich nog in een vroeg ontwikkelingsstadium, al verwacht de bandenfabrikant dat een rondje Barcelona vier seconden sneller zal gaan. Deze nieuwe fase in de bandentests is belangrijk omdat Ferrari en Mercedes voor het eerst rijden met de verwachte downforce van 2017.

brede-banden-mercedes

Imola naar de rechter om Italiaanse GP
Vorige week vrijdag kondigde Monza aan dat het circuit tot 2019 de Italiaanse GP mag organiseren. Het contract daartoe moet nog worden getekend, maar de bekendmaking werd alvast gedaan. Dat het contract nog niet rond is, komt doordat het circuit van Imola bezwaar heeft aangetekend tegen het kennelijke gemak waarmee de Italiaanse bond het voorrecht opnieuw aan Monza heeft gegund. Dat voorrecht is zelfs met financiële steun aan Monza gepaard gegaan, steun die Imola niet heeft gekregen. Omdat deze middelen uit de staatskas komen, vindt Imola dat het recht heeft op een zelfde bedrag.

160064-ita1

Reacties

    • 1
    • 0
     
    ace1 10 september 2016 10:01

    Misschien was de F1 beter af geweest als het compleet Europees werd. Begrijp me niet verkeerd ik hou van circuits zoals die in Japan, Brazilie, Canada en Australie, maar het word de laatste jaren al te gek met buitenlandse circuit's. Helaas het gaat uiteindelijk alleen maar om geld en als je je gaat richten op alleen Europa dan vallen veel internationale sponsoren af en dat geld ook voor buitenlandse fans en televisierechten etc. De huidige richting i.v.m. circuits bevalt me ook steeds minder. In Azië loopt het publiek niet echt warm.

Reageer anoniem op dit bericht

Je reageert anoniem op dit bericht. Onderaan deze pagina kun je inloggen op Autosport.nl (of een account aanmaken) zodat je onder je eigen naam kunt reageren. Je kunt dan ook een eigen avatar gebruiken en je hebt direct toegang tot het Autosport.nl-forum.

Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.

Login om onder jouw naam te reageren

Registreren
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet