DRDO

DRDO: Races Dutch Race Driver Organisation boordevol actie

Zandvoort, 30 augustus 2016. De negende en tiende race van de Dutch Race Driver Organisation waren van start tot finish meer dan boeiend. Op een zonnig Circuit Park Zandvoort was aan competitie geen gebrek. Nog nooit in de historie van de DRDO stonden er zo veel verschillende deelnemers op het podium. Twee DRDO-nieuwkomers wonnen bovendien meteen een race.

Tekst: aangeleverd bericht
Foto's: PR

CY7H8226

Bij de DRDO geldt: hoe meer rijders, hoe meer vreugd. Met 35 auto's was het startveld goed gevuld. In combinatie met het prachtige weer zorgde dat voor een prima sfeer.

Het duo Willem Meijer- Dirk Schulz (BMW 120d) was hoogstwaarschijnlijk de meest bijzondere equipe. "Ik ben met 16 jaar de jongste deelnemer, mijn teamgenoot Dirk is met 72 jaar de oudste", aldus Willem. De jonge coureur, bezig aan zijn eerste autosportseizoen, reed zijn eerste races bij de DRDO. "Cor Euser vroeg of ik een keer kennis wilde maken met de DRDO. Daar zei ik natuurlijk geen nee tegen, ook al moest ik twee uur met de trein reizen om op het circuit te komen. Ik heb het erg naar mijn zin. De DRDO is een gezellige klasse, met een mooi startveld."

Circuitdebuut
Stijn van Bree maakte niet alleen zijn DRDO-debuut, hij reed ook zijn eerste circuitraces. "Ik heb een volledig seizoen rally gereden, aangevuld met enkele losse rally's. Daarnaast heb ik een keer kennisgemaakt met rallycross. Nu sta ik aan de start van de DRDO. Ik wil alles graag een keer uitproberen", vertelde hij. Stijn koos voor de DRDO BMW M3 Cup en het team GP Elite. "Ik wil in een competitieve cup rijden, met een competitieve auto. Plezier maken staat voor mij voorop. Ik doe mee om te genieten, te leren en te presteren, in die volgorde."
Met twee zesde plaatsen in de competitieve BMW M3 Cup maakte Stijn een verdienstelijk debuut.

BX5C0046
Zege nummer drie dit seizoen voor Marc Dijkhuis

Zege Marc Dijkhuis
Voormalig kampioen Marc Dijkhuis zegevierde alweer voor de derde keer dit jaar in de DRDO BMW M3 Cup. In de eerste helft van de race voerde hij het M3-veld aan. Na de pitstops lag hij op de tweede plaats, achter leider Freddy Schaap die dankzij minder 'successeconden' een snellere pitstop kon maken. Successeconden zijn tijdstraffen voor de top drie van een klasse, die leiden tot meer competitie en niet steeds dezelfde gezichten op het erepodium.
Na een spannende strijd om de koppositie moest Freddy de strijd helaas staken. Marc won, gevolgd door Jonas Wintermans en, welgeteld 0,321 seconde later, regerend kampioen Dennis van der Linden.

Robert Westerholt terug aan kop
De tweede race leverde een zege op voor de teruggekeerde Robert Westerholt, die in 2011 en 2012 grossierde in overwinningen. Ook Robert kreeg de zege niet cadeau. In de beginfase lag hij zesde, waarna hij zich in zes ronden naar de tweede plek vocht. Na de verplichte pitstops lag hij op kop, maar daar was alles ook mee gezegd. Robert zag maar liefst zes tegenstanders levensgroot in zijn achteruitkijkspiegels! Hij liet zich de kaas niet van zijn brood eten en won zijn klasse, voor Peter Koelewijn en Marc Dijkhuis. De marge tussen de nummers twee en drie was maar 0,4 seconde.
Na tien races is de strijd om de titel superspannend. Peter Koelewijn leidt, op zes puntjes gevolgd door Dennis van der Linden.

Zeven man op het podium
De strijd in de klasse Specials Plus was enerverend. Cees Lubbers en Arie Ruitenbeek waren een klasse apart met hun BMW M3 GTR. In de eerste race liet Ruitenbeek een voor DRDO-begrippen ongekende 1:54.3 op de klokken verschijnen. Helaas voor het duo moesten zij de strijd in de eerste manche staken met een lekkende versnellingsbak. Bastiaan Barenbrug (BMW M3 E36) profiteerde en won zijn derde race van het seizoen. Bastiaan reed allesbehalve in een fauteuil naar de zege. Hij had het rondenlang zwaar aan de stok met de aandringende Alexander Berger en Cas Renders (beiden BMW 130i).

CY7H8353

Berger stelde het tweede treetje op het podium veilig, met de even ervaren als snelle equipe Robin Vogel – Henk Maassen van den Brink (VW Golf TDi) als derde.
Van de top drie in de eerste race slaagden alleen Robin en Henk erin om ook in de tweede race in de prijzen te vallen. Cees Lubbers en Arie Ruitenbeek wonnen, gevolgd door Robin en Henk. André Seinen pakte de derde plaats, zijn eerste podiumplaats in de DRDO!

Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet