Formule 1

Formule 1: Rosberg wint eenvoudig, maar Hamilton fenomenaal 3e, startcrash kost Verstappen hoge klassering

Rosberg

Nico Rosberg heeft met speels gemak de Grand Prix van België gewonnen. Hij maakte zich vooraf zorgen om Verstappen en de twee Ferrari's achter zich, maar die zorgen verdwenen in de eerste bocht. Max Verstappen had een slechte start en verloor twee plekken aan de Ferrari's. Hij dook in La Source in de binnenbocht, naast de twee Ferrari's, maar Vettel, de buitenste van de drie, stuurde te vroeg in. Hierdoor ging Vettel in de rondte, liep Räikkönen een lekke band op en beschadigde Verstappen zijn voorvleugel. Het nam voor Rosberg alle zorgen weg, hij maakte ook geen fout en won eenvoudig. Rosberg zal echter niet tevreden zijn, want vanaf de allerlaatste plaats wist Lewis Hamilton toch nog op te rukken naar het podium. Dat had hij mede te danken aan een zware crash van Magnussen in Eau Rouge. Het legde de race enige tijd stil om de bandenstapel te repareren, Magnussen stapte gelukkig zelf uit. Net voor die rode vlag stopte het gros van het veld, behalve Hamilton, die daardoor bij de herstart al vijfde lag en uiteindelijk oprukte naar de derde plek. Verstappen kwam met zijn beschadigde Red Bull niet verder dan de elfde plek, tot teleurstelling van het thuispubliek.

Tekst: Daan Jeuken. Foto's: Teams

Verstappen in het gedrang
De start op Spa-Francorchamps is al vaak de scène voor drama, als 22 man in de scherpe La Source-hairpin duiken. Voor Verstappen is er ook extra belang bij een goede start, want op de superzachte banden zal hij al na een paar rondjes moeten stoppen. Die goede start is er allerminst: hij wordt direct voorbijgereden door beide Ferrari's. Verstappen duikt in de binnenbocht van beide Ferrari's, maar dat heeft Vettel niet door. De buitenste van de drie stuurt te scherp in, rijdt tegen Räikkönen aan en gaat in de rondte. Räikkönen gaf Verstappen ruimte, maar door de botsing raakt hij ook Verstappens voorvleugel. De Fin loopt een lekke band op, Verstappen moet een ronde lang met een kapotte voorvleugel rond. Hij houdt zijn auto knap onder controle en rijdt achtste als hij na de eerste ronde binnenkomt voor een nieuwe vleugel. Vanaf de achttiende plaats moet de Nederlander de race vervolgen – een schier onmogelijke opgave. Als Räikkönen de pits haalt is de onderkant van zijn auto zo heet geworden dat er brand ontstaat onder de Ferrari. Het team weet hem echter weer de baan op te krijgen.

Carlos Sainz loopt in de tweede ronde een lekke achterband op op het rechte stuk na Eau Rouge. Het gooit een hoop rotzooi op de baan, de band slaat de achtervleugel van de Toro Rosso kapot en hij gaat vervolgens in de rondte. Sainz moet zijn zwaar gehavende Toro Rosso parkeren, iets wat Jenson Button en Pascal Wehrlein in de eerste ronde al hadden gedaan.

Rosberg op rozen
De dramatische start is koren op de molen van Rosberg, want zijn drie grootste concurrenten hebben elkaar geëlimineerd. Hülkenberg rijdt nu tweede en is een seconde per ronde langzamer dan de leider. Ricciardo, Bottas en Perez volgen.

Alonso en Hamilton zijn uit de problemen gebleven en rijden tiende en elfde.

Zware crash Magnussen
Na zes ronden zien we een grote stofwolk boven aan de heuvel bij Eau Rouge. Kevin Magnussen verliest op de kerb boven op de heuvel de controle over zijn Renault en gaat snoeihard de bandenstapel in. Een flinke impact, zelfs de hoofdbescherming vliegt uit de auto, maar de rijder kan gelukkig uitstappen – zij het hinkelend.

De safetycar is onvermijdelijk; van de Renault is niets over en ook de bandenstapel heeft veel geleden. Het is voor veel mensen meteen het moment voor een pitstop. Rosberg en Ricciardo blijven buiten, Hülkenberg maakt de beste stap, stopt en blijft derde. Alonso en Hamilton profiteren optimaal en rijden nu vierde en vijfde. Ineens ziet de race er voor Hamilton een stuk zonniger uit. Verstappen kan niet echt profiteren van de stops omdat zijn eigen stop lang duurde; hij blijft veertiende. Vettel is elfde, Räikkönen mag zich, op de zeventiende plek, ontdoen van zijn ronde achterstand.

Rode vlag
De safetycar duurt een paar rondjes, maar de reparatie duurt nog wel even. Daarom vlagt de wedstrijdleiding de race af, zodat de bandenstapel rustig kan worden gerepareerd. De auto's draaien de pits in en alle rijders stappen uit.

De rode vlag is een hard gelag voor de mannen die net hun pitstop hebben gemaakt. In de pits mag namelijk iedereen aan de auto werken en de banden verwisselen. De race start dus eigenlijk weer vanaf 0, maar dan met een nieuwe grid met Rosberg op pole en Hamilton op de vijfde plek.

Herstart
Na een kwartiertje wachten in de pits, leidt de safetycar de rijders weer de baan op. De mannen vooraan zijn naar de softs overgestapt, Verstappen heeft nog steeds dezelfde mediums, een beetje raar dat Red Bull die niet vervangen heeft.

Na een rondje draait de safetycar de pits in. Hamilton is niet heel erg wakker en laat een groot gat vallen naar Alonso. Die zit wel dicht achter Hülkenberg, maar heeft niet het vermogen om aan te vallen in Les Combes. De ronde daarna is Hamilton beter wakker, zet hij na Eau Rouge de aanval in bij de McLaren en pakt hij de vierde stek.

Verstappen weer in de clinch met Räikkönen
Kimi Räikkönen en Max Verstappen lijken wel magnetisch dit jaar en ook nu komen de twee elkaar weer tegen. Räikkönen lijkt de Red Bull gemakkelijk te passeren op het rechte stuk richting Les Combes, maar Verstappen laat de auto aan de binnenkant staan en duwt Räikkönen van de baan. Het is dubieus of het volgens het boekje is, maar Räikkönen neemt het zekere voor het onzekere en laat de Nederlander weer voorbij. De volgende ronde probeert de Fin het opnieuw en net als eerder dit jaar kiest Verstappen erg laat de verdedigende lijn en moet Räikkönen op volle vaart in de ankers. De Fin vloekt en tiert op de boardradio en lijkt ook wel een punt te hebben, maar de wedstrijdleiding onderneemt geen actie.

Na een paar rondjes moet Verstappen alweer zijn pitstop maken, het werpt hem terug naar de allerlaatste plaats.

Hamilton naar het podium
Lewis Hamilton zit al een paar ronden te jagen op Nico Hülkenberg en zet aan het einde van ronde 17 de aanval in op de Force India. Met DRS na Eau Rouge is de move relatief eenvoudig, het brengt Hamilton terug op het podium. Daar had hij ongetwijfeld voor getekend voor de race, nu richt hij het vizier op Ricciardo, die zes seconden los is. De Red Bull is momenteel wel sneller, dus de Australiër hoeft zich op korte termijn geen zorgen te maken.

Hamilton heeft behoorlijk problemen met zijn banden en komt na 22 ronden de pits in voor nieuwe. De stop is niet zo goed, want de krik komt niet los. De Brit komt als negende op de baan, vlak voor Räikkönen en Gutierrez. Hülkenberg, Alonso, Vettel en Bottas stoppen een paar ronden later dan Hamilton. Alonso's stop is het beste en hij komt precies naast Hülkenberg in de fastlane. De bocht is eigenlijk te krap voor twee man, de twee raken elkaar licht, maar Hülkenberg houdt de plek. Als Perez en Räikkönen de ronde erna ook stoppen, is Hamilton weer derde.

Verstappen rukt hierdoor op naar de zevende plek, maar is op deze set softs niet super snel. Perez zet meteen de aanval in en net als bij Räikkönen dwingt Verstappen hem van de baan. Perez pakt de plaats wel en ook hier onderneemt de wedstrijdleiding geen actie. Vettel hierna wacht niet af tot Les Combes en pakt Verstappen in La Source. Dat doet Verstappen echter slim, want het betekent dat hij DRS krijgt en hij die plek weer terug kan pakken. Het succes is van korte duur, want de volgende ronde gaat Vettel de Nederlander toch voorbij. Daarna gaat Bottas in de aanval, maar komt Verstappen alweer binnen voor nieuwe banden.
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet