Formule 2

GP2: Gasly zegeviert overtuigend in hoofdrace op Spa, MP-auto’s P10 en P17

 X0W2369

Pierre Gasly heeft op Spa zijn visitekaartje voor de Formule 1 afgegeven. De Fransman die elk kampioenschap een beetje als een diesel begint, is nu goed op gang gekomen: de GP2-hoofdrace op Spa schreef hij overtuigend op zijn naam, nadat teamgenoot en poleman Antonio Giovinazzi zijn start verprutste. Héél even na de bandenwissels raakte de Red Bull-junior de (virtuele) leiding kwijt aan Jordan King, maar een ronde later herstelde Gasly de orde. Daarna reed hij onverstoorbaar naar zijn derde GP2-zege. Racing Engineering leek met twee coureurs het podium af te vullen, maar Norman Nato's auto kwam vijf ronden voor het einde tot stilstand. Dat gaf de plek aan Alex Lynn. Oliver Rowland wist voor MP Motorsport een punt te redden in een hectische laatste bocht, zijn teamgenoot Daniël de Jong werd 17e.

Tekst: Mattijs Diepraam
Foto's: GP2 Series

In de zinderende hitte op Spa bleek de keuze voor de juiste bandenstrategie van eminent belang. Zeven coureurs startten op de harde band, onder wie titelpretendent Sergey Sirotkin, die iets moest proberen na zijn mislukte kwalificatie. Ook Sirotkins ART-teamgenoot Nobuharu Matsushita begon op hard, net als Artem Markelov, Oliver Rowland, Jimmy Eriksson, Mitch Evans en Daniël de Jong. Het bleek de verkeerde keuze.

 SLA3809

Van de 'doorrijders' wist alleen Markelov de alternatieve strategie te laten werken. De Rus ging na negen ronden zijn landgenoot Sirotkin voorbij en pakte daarmee de leiding van de wedstrijd, nadat de overige 15 coureurs hun zachte banden tijdens een pitstop hadden gedumpt. Hij kwam na zijn eigen bandenwissel in de 19e ronde als negende terug de baan op, maar vocht zich op het zachte rubber omhoog naar de vijfde plaats – ruim beter dan zijn startpositie.

Sirotkin en Rowland waren net zo snel als Markelov, maar kregen het te druk met elkaar om echte vooruitgang te boeken. Terwijl Luca Ghiotto en Gustav Malja op de zevende en achtste plaats vanwege flinke bandenslijtage voor het oprapen lagen, bleef Sirotkin heel dom Rowland aanvallen, die zelf zijn handen vol had om Sergio Canamasas van de negende plaats te beroven. Als de Rus geduld had getoond, hadden de twee elk de Spanjaard kunnen inhalen en daarna kunnen afkoersen op Ghiotto en Malja, die op de virtuele eerste rij van de sprintrace van morgen rondreden.

 X0W1316

In plaats daarvan eindigde de laatste ronde bijna in tranen voor Sirotkin, Rowland en Canamasas. De laatste bleef strak zijn plek verdedigen, totdat de Spanjaard in de Busstop weer het rode waas voor ogen kreeg en Rowland de baan afdrukte. Er volgde contact, na de bocht nog eens, vanwege Canamasas die vol oversturend zijn neus nog eens in de flank van de MP-auto duwde, waarna Sirotkin beiden kon passeren. De negende plek leek winst voor de Rus, maar er had dus méér in gezeten als hij en Rowland hadden samengewerkt om al veel eerder met Canamasas af te rekenen.

De echte race vond intussen plaats tussen de mannen die op het zachte rubber waren vertrokken. Daar had poleman Antonio Giovinazzi bij moeten zitten, maar de Italiaan kwam met veel wielspin van zijn plek. Gustav Malja (Rapax), die recht achter hem startte vanaf de derde plaats, wist daar wel raad mee: de Zweed stuurde om de Prema-auto heen en greep de leiding, met Pierre Gasly in zijn spoor. In La Source stuurde Giovinazzi ook nog eens tegen de snel gestarte Alex Lynn aan, waardoor hij de hele race met een beschadigde voorvleugel moest rijden. Het toont de kracht van de Prema-setup aan dat Giovinazzi aan het slot alsnog een zesde plaats uit het vuur wist te slepen.

 SLA4522

Vooraan hield Malja het vier ronden vol, voordat zijn banden het opgaven en hij Gasly bij het insturen van Les Combes buitenom voorbij zag gaan. Een ronde later ging ook Nato aan Malja voorbij, waarna Nato's teamgenoot King de Zweed tijdens de pitstops passeerde. De pitstop van King was zelfs zó goed, dat hij Nato voorbij was toen die een ronde later had gepit en dat hij Gasly in het vizier had toen die na zijn stop weer naar buiten kwam. Op de Kemmel stoof King op al opgewarmde banden langs de hulpeloze Gasly, maar die deed in de volgende ronde hetzelfde terug, met dank aan DRS.

Gasly had zo dus de virtuele leiding terug, vóór King, Nato, Malja, Lynn, Marciello, Giovinazzi en Ghiotto. De leider in de wedstrijd ging twee ronden later al aan Daniël de Jong voorbij, de langzaamste van de 'doorrijders' – op dezelfde plaats (Blanchimont) waar het contact tussen de twee vorig jaar zo dramatisch afliep voor De Jong.

 SLA3922

Nadat Markelov als laatste van de doorrijders zijn pitstop had gemaakt, bestond de hele top-acht uit auto's die hun banden al hadden gewisseld. Eén viel daar nog van weg: Norman Nato kwam plotseling tot stilstand bij het uitkomen van de Busstop, zijn motor vastgelopen. Weg podiumplaats voor de man die aan het begin van het seizoen nog het kampioenschap aanvoerde. Alex Lynn, die een sterke race reed vanaf de achtste startplaats, nam de plek dankbaar over.

De virtuele safety car die werd afgekondigd om de auto van Nato te laten weghalen, had weinig gevolgen voor de stand. Gasly pakte zijn derde GP2-overwinning en een overtuigende leiding in het kampioenschap, met de Britten King en Lynn naast hem op het podium. Raffaele Marciello blijft consistent scoren en doet ook nog altijd mee in het klassement. Zijn Russian Time-teamgenoot Artem Markelov klom naar een sterke vijfde plaats, vóór Giovinazzi, Ghiotto en Malja. De laatste vertrekt morgen van pole. De laatste punten waren voor Sirotkin en Rowland.

 X0W1552

Daniël de Jong kon geen potten breken op het circuit waarop hij in 2015 een ruggenwervel brak. Hij reed naar een 17e plaats.

GP2, Spa, race 1, 27 augustus 2016

1. Pierre Gasly - Prema – 25 ronden, 53'00"853
2. Jordan King - Racing Engineering - 11"262
3. Alex Lynn - DAMS - 15"519
4. Raffaele Marciello - Russian Time - 19"163
5. Artem Markelov - Russian Time - 20"723
6. Antonio Giovinazzi - Prema - 24"616
7. Luca Ghiotto - Trident - 28"703
8. Gustav Malja - Rapax - 32"404
9. Sergey Sirotkin - ART - 35"778
10. Oliver Rowland - MP - 36"489
11. Nobuharu Matsushita - ART - 36"620
12. Sergio Canamasas - Carlin - 36"819
13. Nicholas Latifi - DAMS - 41"909
14. Arthur Pic - Rapax - 46"297
15. Jimmy Eriksson - Arden - 47"842
16. Mitch Evans - Campos - 51"263
17. Daniël de Jong - MP - 59"821
18. Sean Gelael - Campos - 1'10"120
19. Nabil Jeffri - Arden - 1'11"915
20. Patric Armand - Trident - 1'35"380

Snelste ronde: Artem Markelov, 2'01"187

Uitgevallen
19e ronde - Norman Nato
1e ronde - Marvin Kirchhöfer

Stand kampioenschap
1.Gasly 138; 2.Sirotkin 115; 3.Marciello 114; 4.Giovinazzi 112; 5.Rowland 100; 6.King 98; 7.Lynn 87; 8.Nato 81; 9.Markelov, Evans 77.
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet