Formule 1

Formule 1: Hamilton start achteraan, Verstappen eindigt de dag als snelste

Hamilton Eau Rouge

Lewis Hamilton heeft besloten zijn onvermijdelijke motorvervanging in Spa-Francorchamps voor de kiezen te nemen. Dat betekent dat hij de race zondag vanuit de achterhoede zal moeten starten. Een buitenkansje voor Red Bull, waar Max Verstappen de vrijdag afsloot als nummer 1. Tot groot genoegen van de duizenden Nederlandse fans op de tribunes.

Tekst: Daan Jeuken. Foto's: Teams

Motoronderdelen
De motorenregels in de Formule 1 zijn tamelijk ingewikkeld. Kort door de mocht mag een rijder vijf motoren per seizoen gebruiken. Iets specifieker zijn de motoren opgedeeld in zes componenten (ICE, Turbo, MGU-H, MGU-K, Energy storage en Control electronics) en van elk onderdeel mogen er in een seizoen vijf exemplaren gebruikt worden – husselen mag. Elke overschrijding levert tien plaatsen gridstraf op. Door de motorproblemen in het begin van het seizoen zat Hamilton met de Turbo en MGU-H al op vijf verbruikte delen – de kans dat hij daarmee het einde van het seizoen zou halen, was uiterst klein. Daarom was een gridstraf érgens dit seizoen onvermijdelijk.

Laatste startplaats?
Hamilton speculeerde voor de zomerstop al dat hij alle onderdelen in één race zou laten vervangen. Beter één keer vanuit de achterhoede starten dan twee keer vanuit het middenveld. Omdat op Spa inhalen prima mogelijk is, en om het onvermijdelijke moment maar gehad te hebben, heeft Hamilton de pil nu dus geslikt. Hij krijgt in totaal dertig plaatsen straf.

Of dat ook de laatste startplaats betekent, is niet zeker. Fernando Alonso heeft ook een motorupgrade gekregen en krijgt 35 plaatsen straf, Marcus Ericsson krijgt er 10. In de kwalificatie zou Hamilton zich theoretisch dus van de laatste startrij kunnen bevrijden, maar de kans lijkt groter dat Hamilton in de kwalificatie zijn banden zal sparen. Die ene plaats zal het verschil ook niet meer maken.

Verstappen 'beter dan verwacht'
Met één Mercedes in de achterhoede, en de matige starts van Rosberg in het achterhoofd, ruikt Red Bull dus bloed in België. Zeker Max Verstappen, met oranje helm: er worden op Spa tienduizenden Nederlanders worden verwacht. Die ambities zette hij vandaag kracht bij door de tweede training als snelste af te sluiten. Nou zeggen de trainingstijden zeker op Spa niets: op de lange baan kost een paar liter extra benzine enorm veel tijd. Maar dat Verstappen ook de tweede hoogste topsnelheid klokte, biedt op dat gebied ook extra perspectief.

"Onze snelheid was vandaag beter dan we hadden verwacht, zeker in vergelijking met de concurrentie. Het is moeilijk om je auto op deze baan goed af te stellen, zeker om hem zo af te stellen dat je de banden goed kunt sparen. Ik had vandaag dan ook wat problemen, maar de laatste set-up-verandering betaalde zich uit. Het is leuk om de tweede training als snelste te eindigen, maar het is nog geen kwalificatie of race."

Reacties

Reageer anoniem op dit bericht

Je reageert anoniem op dit bericht. Onderaan deze pagina kun je inloggen op Autosport.nl (of een account aanmaken) zodat je onder je eigen naam kunt reageren. Je kunt dan ook een eigen avatar gebruiken en je hebt direct toegang tot het Autosport.nl-forum.

Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.

Login om onder jouw naam te reageren

Registreren
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet