DTM

DTM: Na Mercedes nu BMW dominant op Moscow Raceway

160821 DTM R2 Start
Wittmann pakte vanaf pole al bij de start de leiding en stond die ook niet meer af

Was het gisteren Mercedes-Benz dat in de regen op Moscow Raceway de gang van zaken in de DTM domineerde, vandaag was het de beurt aan BMW. Natuurlijk geholpen door het feit dat de brigade uit München er gisteren onder natte omstandigheden niet aan te pas kwam, daardoor vandaag – toen het wel droog was – met aanmerkelijk minder gewicht aan boord reed en vervolgens op overtuigende wijze van die goede uitgangspositie profiteerde. Marco Wittmann reed vanaf pole-position een riante start-finishzege naar huis en nam daarmee de leiding in de tussenstand van het kampioenschap weer over van Mercedes-rijder Robert Wickens, die dankzij heroïsche inspanningen ondanks een defecte stuurbekrachtiging toch nog vijfde werd. De posities daartussen gingen allemaal naar BMW, met Tom Blomqvist, Bruno Spengler – met zijn eerste podium van het seizoen – en Augusto Farfus. De strijd om de vijfde plaats was uiterst spannend, want Wickens wist zich met een minimaal verschil van slechts 0,067 seconden nog net Edoardo Mortara van het lijf te houden. Die werd zo als zesde de best geklasseerde Audi-coureur in een race, die aanvankelijk heel saai was, maar in de slotfase toch nog interessant werd.

Tekst: René de Boer (Twitter: @renedeboer)
Foto's: ITR e.V.

Al in de kwalificatie was duidelijk dat er, nu het eindelijk weer droog was, ook rekening gehouden moest worden met de BMW's. Marco Wittmann en Tom Blomqvist eisten de volledige eerste startrij voor het honderdjarige merk op en eigenlijk was met Maxime Martin nog een BMW-rijder derde in de tijdtraining, maar de Belg werd uit de uitslag van de sessie geschrapt. Wat was er gebeurd: na zijn snelle rondetijd verloor Martin de controle over zijn auto, crashte in de bandenstapels en zorgde zo voor een onderbreking van zo'n elf minuten. Omdat er vanwege de noodzakelijke reparatie van zijn auto niet aan de parc fermé-regels kon worden voldaan, zag Martin zijn tijden geannuleerd worden en moest hij van achteraan het veld starten. Zo erfde Robert Wickens de derde startplaats, als beste Mercedes-rijder, terwijl ook Spengler, Farfus, Glock en Félix da Costa namens BMW nog in de top tien eindigden.

Bij de start pakte Wittmann de kop voor Blomqvist en Wickens, Spengler en Juncadella. Wittmann bouwde al snel een voorsprong op en had na zes ronden al een marge van ruim drie seconden. Al in de 13e ronde kwam Wittmann binnen voor zijn pitstop, waarna hij vrij baan had om de overwinning naar huis te rijden. Daaraan kon de concurrentie niets meer veranderen. Uiteraard had de Duitser van merkgenoot Blomqvist toch al weinig te duchten, en Wickens zag zijn eigen kansen in rook opgaan. Eerst verloor hij tijd bij de pitstop door een probleem met het rechter voorwiel, vervolgens werd zijn auto haast onbestuurbaar door een defecte stuurbekrachting. Dat hij met flinke inspanning nog de vijfde plek veilig wist te stellen, was een prestatie van formaat.

160821 DTM R2 Green Jamie Green beleefde een dramatische zondag

Jamie Green, voorafgaand aan de race nog de voornaamste titelkandidaat bij Audi, beleefde ook een dramatische zondag. In de kwalificatie waren de Audi's al nergens (beste Audi-rijder was Nico Müller als twaalfde, terwijl Green als 19e vertrok), en in de race kwam Green met hulp van zijn merkgenoten weliswaar vlot naar voren, maar niet minder dan twee drive-through-penalties (de eerste vanwege een aanrijding met Félix da Costa, de tweede vanwege te snel rijden in de pits) maakten hem natuurlijk volstrekt kansloos.

Ook verder was de wedstrijdleiding vrij actief met allerlei onderzoeken vanwege aanrijdingen en andere incidenten. Ook Martin kreeg een drive-through vanwege te snel rijden in de pits, terwijl Paul Di Resta na afloop van de race nog een tijdstraf van 30 seconden kreeg voor te snel rijden in een 'slow zone', uitgeroepen nadat de BMW van Glock was gestrand, omdat de Duitser door Di Resta van de baan gereden was. Daarvoor kreeg Di Resta overigens ook een 'drive-through'.

Achter de BMW-brigade op de eerste vier plaatsen en Robert Wickens als vijfde werd Edoardo Mortara op de zesde plaats de best geklasseerde Audi-rijder, voor zijn merkgenoten Müller, Tambay en Ekström. Het raceresultaat was voor Audi met vier rijders in de top tien en daarmee in de punten zo toch nog beter dan op grond van de slechte kwalificatie werd verwacht. Lucas Auer completeerde de top tien.

160821 DTM R2 Auer
Lucas Auer was de op één na beste Mercedes-rijder op de tiende plaats

Uitslag:
1. Marco Wittmann (Dui), BMW M4 DTM, 40 r. in 1.02:03,216 (gem. 152,036 km/u)
2. Tom Blomqvist (GBr), BMW M4 DTM, op 4,123
3. Bruno Spengler (Can), BMW M4 DTM, op 18,119
4. Augusto Farfus (Bra), BMW M4 DTM, op 24,650
5. Robert Wickens (Can), Mercedes-AMG C 63 DTM, op 38,818
6. Edoardo Mortara (Zwi), Audi RS 5 DTM, op 38,885
7. Nico Müller (Zwi), Audi RS 5 DTM, op 39,158
8. Adrien Tambay (Fra), Audi RS 5 DTM, op 41,193

160821 DTM R2 Podium
Het podium met vlnr de winnende teambaas Stefan Reinhold, Tom Blomqvist, Marco Wittmann en Bruno Spengler

Stand na 12 van 18 races:
1. Marco Wittmann, 130 punten
2. Robert Wickens, 118
3. Jamie Green, 104
4. Edoardo Mortara, 100
5. Paul Di Resta, 92
6. Tom Blomqvist, 71
7. Maxime Martin, 71
8. Mattias Ekström, 70

Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet