DTM

DTM: Wickens wint waterballet en neemt leiding in tussenstand over

160820 DTM R1 Wickens
Robert Wickens behaalde zijn tweede DTM-seizoenszege

Na zijn succes in Zandvoort zet de Canadese Mercedes-rijder Robert Wickens zijn zegereeks ook na de zomerpauze voort. Op de Moscow Raceway, waar de DTM voor het eerst dit seizoen een regenrace afwerkte, werd Wickens vanaf de tweede plaats op de grid door merkgenoot Gary Paffett zonder plichtplegingen naar voren geholpen, waarna de Canadees met een riante voorsprong van bijna elf seconden de wedstrijd op zijn naam schreef. Daarmee nam hij ook de leiding in de tussenstand van het kampioenschap over. Met Paul Di Resta op de tweede plaats en Gary Paffett als derde was het volledige podium in handen van Mercedes-AMG-coureurs. Een mooi succes voor de brigade uit Stuttgart, die nog niet eerder in Moskou won. Ook de vierde plaats ging naar een Mercedes-rijder, namelijk Maxi Götz. Daarachter eindigden Mattias Ekström als beste Audi-coureur op de vijfde en oud-Moskou-racewinnaar Maxime Martin als best geklasseerde vertegenwoordiger van BMW op de zesde plaats. Debutant Felix Rosenqvist, die bij Mercedes-AMG de plaats heeft ingenomen van de naar de Formule 1 gepromoveerde Esteban Ocon, deed het bij zijn DTM-debuut bijzonder verdienstelijk: de oud-F3-routinier eindigde als tiende en haalde daarmee in zijn eerste race ook gelijk zijn eerste kampioenschapspunt in de DTM binnen.

Tekst: René de Boer (Twitter: @renedeboer)
Foto's: ITR e.V.

Al in de kwalificatie werd duidelijk dat de Mercedes-AMG C63 DTM's het onder vochtige omstandigheden op de Moscow Raceway prima deden, al was het op de opdrogende baan ook een beetje een loterij: wie in de slotfase een snelle ronde wist te rijden, eindigde vooraan in het klassement. De snelste in de tijdtraining was uiteindelijk Gary Paffett, die met zijn tijd van 1:41.443 minuten als enige onder de 1:42 wist te duiken en daarmee voor het eerst dit seizoen weer eens een pole-position veroverde. Robert Wickens had met een achterstand van niet minder dan 0,605 seconden het nakijken en eindigde als tweede. Paul Di Resta, die in tegenstelling tot Paffett en Wickens niet op regenbanden, maar op slicks reed, kwam op zijn snelste ronde tot de derde tijd, voor merkgenoot Maxi Götz. Pas daarachter volgde de beste niet-Mercedes-rijder, Mattias Ekström met zijn Audi op de vijfde startplaats, voor BMW-coureur Maxime Martin.

Vanwege de gestaag neervallende regen besloot de wedstrijdleiding, het veld van achter de safety-car te laten vertrekken, zodat de coureurs konden zien waar het meeste water op het asfalt lag. Na drie ronden achter Jürgen Kastenholz in de witte Audi R8 werd de race vrijgegeven. Nog in de eerste ronde onder normale omstandigheden gaf pole-sitter Gary Paffett zijn leidende positie al op aan merkgenoot Robert Wickens, terwijl ook Edoardo Mortara een gestage opmars maakte. In de achtste ronde passeerde ook Paul Di Resta de Mercedes van Gary Paffett, die daarmee derde was. Voor de rest bood de race op de natte baan opmerkelijk weinig actie, afgezien van twee kleine excursies van Mortara en Di Resta in de tiende ronde, die echter geen gevolgen hadden voor de respectievelijke posities van de beide rijders.

Bij Audi werd Jamie Green in de loop van de race wat verder naar voren geholpen, waardoor hij uiteindelijk als zevende en op één na beste Audi-rijder zou eindigen. Vooraan het veld reed Robert Wickens zonder enige vorm van bedreiging naar de overwinning. Hij kwam met een voorsprong van bijna elf seconden over de eindstreep. "Toen ik eenmaal voorbij Paffett was, was het betere zicht dat ik zonder rijders voor me had, de sleutel tot de overwinning", sprak Wickens, die met zijn tweede dagsucces na Mortara pas de tweede rijder werd, die dit seizoen twee DTM-races gewonnen heeft. Mede omdat BMW-rijder Marco Wittmann, die na een dramatisch slechte kwalificatie als 20e startte en slechts één positie hoger over de finish kwam, geen punten scoorde, kon Wickens daarmee de leiding in de tussenstand van het kampioenschap overnemen.

160820 DTM R1 Podium Podium met vrnl Gary Paffett, Robert Wickens en Paul Di Resta, plus iemand van het winnende team

Uitslag:
1. Robert Wickens (Can), Mercedes-AMG C 63 DTM, 22 r. in 42:29,196
2. Paul Di Resta (GBr), Mercedes-AMG C 63 DTM, op 10,955
3. Gary Paffett (GBr), Mercedes-AMG C 63 DTM, op 12,293
4. Maximilian Götz (Dui), Mercedes-AMG C 63 DTM, op 25,270
5. Mattias Ekström (Zwe), Audi RS 5 DTM, op 25,874
6. Maxime Martin (Bel), BMW M4 DTM, op 27,243
7. Jamie Green (GBr), Audi RS 5 DTM, op 27,752
8. Edoardo Mortara (Zwi), Audi RS 5 DTM, op 30,108

Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet