GT

GT: Audi terug competitief in GT Masters. Zege voor Mies/De Phillippi op de Nürburgring

De combinatie Christopher Mies/Conor de Phillippi behaalde hun eerste overwinning in de tweede ADAC GT Masters op de Nürburgring. Daarmee is Audi weer volledig terug in de titelstrijd. Afgelopen vrijdag waren er al duidelijk signalen dat het merk uit Ingolstadt weer aansluiting bij de concurrentie begon te vinden. Die werden tijdens de tweede ADAC GT Masters-wedstrijd omgezet in een overwinning van Montaplast by Land Motorsport Audi R8 LMS van Mies/De Philippi. Hun teamgenoten Hoevenaars/Vervisch pakten met een zesde plek waardevolle punten in het Juniorklassement.

Tekst en Foto's Willem J.Staat

Start 1
De Team 75 Bernhard Porsche nam direct de kop. Evenals gisteren leek het erop een Porsche dubbel te gaan worden.


Audi terug competitief. Zege voor Mies/De Phillippi op de Nürburgring. Hoevenaars zesde
De basis voor de allereerste overwinning van de Montaplast by Land Motorsport Audi R8 LMS werd gelegd door een vrij late pitstop waardoor De Philippi beide leidende Porsches achter zich kon laten. Na de verplichte pitstops had de kfzteile 24 APR Motorsport Audi R8 LMS van Florian Stoll de leiding in handen gekregen. Stoll wist zijn koppositie geruime tijd te verdedigen maar een neutralisatie voor de gestrande Zakspeed Mercedes GT3 van Nicolai Sylvest speelde hem bepaald niet in de kaart. Kort voor het einde van de wedstrijd ging Phillippi aan zijn merkgenoot voorbij en pakte definitief de leiding. Overigens was Florian Stoll gisteren bij een aanrijding met Philipp Geipel betrokken. Beide rijders werden voorlopig "provisional" voor de drie volgende wedstrijden 10 startplekken teruggezet. Meerdere Nederlandse rijders klaagden de afgelopen dagen over de "driving standards" in de ADAC GT Masters. Sinds gisteren lijken de sportcommissarissen iets doortastender op te treden.

2016 Winkelhock Out 1
Rampweekend voor Phoenix Racing. Winkelhock tikt Keilwitz aan en gaat er zelf vanaf.

Tot aan de verplichte pitstops gaf R2 eigenlijk hetzelfde beeld als R1 met twee Porsches aan de leiding. Na de verplichte pitstopcyclus profiteerden de Audi's duidelijk. De Car Collection Audi R8 LMS van de combinatie Busch/Haase kwalificeerde zich als vierde, maar verloor in de wedstrijd vrij veel ten op zichte van de concurrentie en kwam als tiende over de streep. Voor het lokale Phoenix Racing werd het andermaal een slechte dag. Markus Winkelhock elimineerde zichzelf na een aanrijding met de Corvette C7 van Daniel Keilwitz, de leider in het kampioenschap.

CC Audi
De Car Collection Audi R8 LMS kwalificeerde zich als vierde en reed korte tijd in de kopgroep.

Keilwitz: "Vanwege de punten wilde ik eigenlijk geen risico nemen en toen werd ik ineens rechts vol geraakt. Dit was absoluut niet nodig geweest." Een behoorlijke klap voor het Callaway Team want daardoor bedraagt het verschil in de tussenstand van het kampioenschap met Mies/De Philippi nog maar veertien punten. Omdat de Team75 Bernhard Porsche van Jahn/Estre met een strafgewicht van 30 kg en oude banden reed, werd het een gemakkelijke prooi voor de beide R8 LMS Audi's.

2016 KFZ Audi
Podium voor Stoll/Vanthoor in R2 met de kfzteile 24 APR Audi R8 LMS 

De Phillippi: "Wij zijn nu geheel terug in de titelstrijd en willen voor Zandvoort natuurlijk zoveel mogelijk punten verzamelen. Na de diskwalificatie in Oostenrijk, is dit de allereerste zege voor de nieuwe Audi R8 LMS GT3 in de ADAC GT Masters. Na een vrij ongelukkig verlopen zaterdag is dit natuurlijk een droomresultaat. Wij hebben nu met nadruk laten zien dat wij bereid zijn om voor de titel te gaan. Behalve de persoonlijke overwinning ben ik ook erg blij dat ons team de eerste Audi R8 LMS zege in de ADAC GT Masters heeft behaald."

Frankenhout Race
Moeilijk momentje voor Christiaan Frankenhout met de Nissan GT-R Nismo GT3.

Christopher Mies: "Na de pech afgelopen zaterdag was de tweede race natuurlijk perfect. Met de derde startplek was ik meer dan tevreden. Ik had een perfecte start. De Porsches kon je eigenlijk niet voorbij daarom heb ik mij erop geconcentreerd om de banden te sparen. In het tweede wedstrijdgedeelte heeft Conor werkelijk en superjob gemaakt door twee auto's te passeren. De leiders in het kampioenschap behaalden vandaag geen punten en met veertien punten achterstand zijn we volledig in de running voor de titel."

Hoevenaars Race 2
Prachtig resultaat voor Peter Hoevenaars en onze zuiderbuur Frederic Vervisch.

De combinatie Peter Hoevenaars/Frederic Vervisch kwalificeerde zich als zevende en waren gedurende de wedstrijd in een langduring gevecht met de Zakspeed Mercedes AMG GT3 van Luca Ludwig/Sebastian Asch verwikkeld. Voor de Benelux combinatie een uitstekend resultaat want de Montaplast by Land Motorsport-coureurs staan in het Junior-klassement als tweede genoteerd.

Lekke Band GRT
Lekke band voor de GRT Lamborgini Huracan GT3 van Stolz/Tweraser in de allerlaatste ronde.

De combinatie Ineichen/Engelhart pakte andermaal de zege in het Trophy-klassement.De MRS Nissan GT-R Nismo GT3 R van de combinatie Gassner/Frankenhout kreeg na contact met een Lamborghini een "drive-through" opgelegd en werd als 21e geklasseerd.

Philippi Race
Conor de Phillippi in de slotfase op weg naar de eerste officiele Audi R8 LMS-overwinning. Tevens ook de allereerste voor het team van Montaplast by Land Motorsport in de ADAC GT Masters.
  Uitslag
1. C. de Phillippi(USA)/C. Mies(D) Audi R8 LMS 39 ronden 1.01.41.403
2. F.Stoll(D)/Laurens Vanthoor Audi R8 LMS + 2.762 secs
3. D. Jahn(D)/K.Estre Porsche 911 GT3 R + 4.841 secs.
4. R. Renauer(D)/M.Ragginger(A) Porsche 911 GT3 R + 5.328 secs.
5. L.Ludwig(D)/S. Asch Mercedes AMG GT3 + 5.828 secs
6. P.Hoevenaars(NL)/F.Vervisch(Bel) Audi R8 LMS + 7.541 secs.
7. R.Ineichen(CH)/C.Engelhart(D) Lamborghini Huracan + 8.392 secs.
8. M.Dienst(D)K. Bachler(D) Porsche 911 GT3 R + 8.634 secs.
9. P. Geipel(D)R. Frey(CH) Audi R8 LMS + 9.027 secs.
10. D. Busch(D) C. Haase Audi R8 LMS +11.354 secs.

Mies Philippi
Nu titelkandidaten. Christopher Mies en Conor De Phillippi.

Snelste ronde: Laurens Vanthoor. Ronde 4. 1.28.992=146.8 km/u

Reacties

Reageer anoniem op dit bericht

Je reageert anoniem op dit bericht. Onderaan deze pagina kun je inloggen op Autosport.nl (of een account aanmaken) zodat je onder je eigen naam kunt reageren. Je kunt dan ook een eigen avatar gebruiken en je hebt direct toegang tot het Autosport.nl-forum.

Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.

Login om onder jouw naam te reageren

Registreren
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet