GT

GT: Stand van zaken na zes uur op Spa

MTC 2448

Na zes uur wedstrijd ligt de ROWE Racing BMW M6 GT3 van Alexander Sims, Philipp Eng en Maxime Martin aan de leiding van de Total 24 Hours of Spa. Het drietal legde in die tijd 129 ronden af en heeft een voorsprong van bijna een halve minuut op de Audi Sport Team Phoenix Audi R8 LMS van Christopher Mies, Frank Stippler en Markus Winkelhock. De Belgian Audi Club Team WRT Audi R8 LMS van Frederic Vervisch, Dries Vanthoor, Michael Meadows. 




Tekst: Marcel ten Caat (Twitter: @marceltencaat)

Foto's: Marcel ten Caat

Kort na de start van de race kwamen de eerste vier gestrafte Mercedes-AMG GT3s binnen voor hun straf van vijf minuten. Maro Engel, Dominik Baumann, Thomas Jäger en Felix Rosenqvist profiteerden optimaal van een fout van Marco Seefried, die met de Rinaldi Racing Ferrari 488 GT3 in het grind schoof en al direct een full course yellow veroorzaakte. In tegenstelling tot de memo van de wedstrijdleiding werd er geen tijd toegevoegd aan de straf, waardoor het viertal minder achterstand opliep.

Na anderhalf uur kwam Kevin Estre, die op dat moment al twee drive throughs had gekregen voor het niet respecteren van de track limits, vanuit de pits de baan op gereden. Bovenaan de Raidillon kwam echter ook Ishikawa Motoaki aan en de Porsche en Ferrari raakten elkaar. De auto's knalden tegen de vangrails en raakten allebei zwaar beschadigd, net als de vangrails. In eerste instantie besloot de wedstrijdleiding tot een Full Course Yellow, maar na enkele minuten kwam toch de safety car op de baan om vervanging van de vangrails mogelijk te maken.

De safety car bleef een uur en 15 minuten op de baan en toen de wedstrijd werd hervat was het de ROWE Racing BMW M6 GT3 van Nick Catsburg die aan de leiding lag, gevolgd door de Garage 59 McLaren 650S GT3 van Come Ledogar. Door pit stops en een flink aantal straffen voor te lange stints en niet goed uitgevoerde pit stops werd het klassement enigszins op de kop gezet, waardoor na drie uur de Audi Sport Team Phoenix Audi R8 LMS aan de leiding lag.

MTC 2789 De Lamborghini van Jeroen Mul en Max van Splunteren is tweede na 6 uur

De leiding wisselde vervolgens weer enkele keren door geplande pit stops. Op de baan was weinig actie, de wedstrijdleiding had echter wel haar handen vol aan de meldingen van het overschrijden van de track limits. Na de zoveelste pit stop kwam Catsburg weer aan de leiding, maar uiteindelijk wist Ledogar de Nederlander te passeren en ging de McLaren naar de leiding.

Iets na half negen ging het mis voor Team Parker Racing. De Bentley van Derek Pierce ging van de baan in Les Combes, waardoor er weer een Full Course Yellow kwam. Tijdens de Full Course Yellow viel ook teamgenoot Tom Onslow-Cole stil als gevolg van een probleem met de versnellingsbak. Gelukkig voor Onslow-Cole kon hij na een snelle reset weer verder. Een uur later was het weer raak nadat Giorgio Roda, teamgenoot van Max Koebolt, de BMW Team Italia BMW M6 GT3 bij het uitkomen van de Raidillon in de vangrail zette.

Doordat er olie op de baan terecht kwam besloot de wedstrijd in eerste instantie weer een Full Course Yellow te geven, die kort daarna in een safety car werd omgezet. De Audi Sport Team WRT R8 LMS met nummer 28 was een van de weinige auto's die niet onder FCY naar binnen kwam en verloor hierdoor enkele plekken, terwijl ROWE Racing de leiding wist te behouden. Daarmee was de kous echter nog niet af voor WRT.

Net na de neutralisatie ging het namelijk opnieuw mis. René Rast ging samen met de Emil Frey Racing Jaguar van Jonathan Hirschi van de baan, waarna Hirschi bij het terugkomen op de baan ook nog eens de Easy Race Ferrari 488 GT3 van de baan duwde. De Jaguar bleef langere tijd in het grind staan, terwijl Rast met een lekke band en schade linksachter naar de pits terugkeerde. WRT verloor minuten, terwijl de Jaguar de box in werd geduwd.

Na zes uur, het eerste moment waarop punten worden gegeven, lag de ROWE Racing nog altijd aan de leiding voor de twee Audi teams. De BMW van Stef Dusseldorp en Nick Catsburg lag op dat moment op de negende plek, terwijl de GRT Grasser Racing Lamborghini van onder andere Jeroen Bleekemolen de elfde plaats in handen had. Jeroen Mul en Max van Splunteren lagen met de Attempto Racing Lamborghini op de 16e plaats algemeen (2e in Pro-Am). Yelmer Buurman, Robin Frijns, Rik Breukers, Indy Dontje en Renger van der Zande lagen buiten de top 20.

Coo8z7uWIAIPPln
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet