Sportscars

Sportscars: Porsche wint vermakelijke 6 Uur van de Nürburgring

WEC Nurburgring BvdW-24

Porsche-coureurs Timo Bernhard, Mark Webber en Brendon Hartley hebben op de Nürburgring hun eerste race van het jaar in het FIA World Endurance Championship weten te winnen. De regerend kampioenen kwamen na zes uur (194 ronden) als eerste over de streep, op ruim vijftig seconden gevolgd door de beide Audi R18s. De tweede Porsche 919 Hybrid kwam als vierde over de streep, de Toyota TS050-Hybrids kwamen er op de Nürburgring niet aan te pas.


Tekst: Marcel ten Caat (Twitter: @marceltencaat)

Foto's: Bob van der Wolf

Vanaf het moment dat het licht op groen ging om 13:00 was er strijd tussen de beide Duitse fabrikanten, waarbij contact niet werd geschuwd. Uiteindelijk was het de Porsche 919 Hybrid met startnummer 1 die aan het langste eind trok en als eerste over de streep kwam. Bij aanvang namen de Audi-coureurs het initiatief, maar een Full Course Yellow zorgde ervoor dat de wedstrijd kantelde. De Porsche 919 Hybrid van Romain Dumas, Neel Jani en Marc Lieb raakte tot twee maal toe betrokken bij een aanrijding en verloor daarmee de kans op een overwinning in Duitsland.

WEC Nurburgring BvdW-2

Eerst reed Lieb tegen de Porsche 911 RSR van Khaled Al Qubaisi aan waarna Porsche Team een nieuwe neus op de auto met startnummer 1 moest monteren. Even later gaf de wedstrijdleiding Lieb ook nog een drive-through voor het veroorzaken van een aanrijding. In het laatste uur ontstond er een mooi gevecht om de podiumplaatsen achter de leidende Porsche van Webber, waarbij de coureurs van Audi en Porsche elkaar het leven zo zuur mogelijk probeerden te maken. Helaas voor Jani raakte bij de acties zijn Porsche dusdanig beschadigd dat de wedstrijdleiding de 'meatball' toonde en de Zwitser genoodzaakt was een extra stop te maken om de schade linksachter te laten herstellen. 

WEC Nurburgring BvdW-18

René Rast domineerde met de G-Drive Racing Oreca 05-Nissan de eerste twee uur van de wedstrijd op de Nürburgring en sloeg een gat van een halve minuut naar de rest van de coureurs in LMP2. Kort nadat zijn teamgenoot Alex Brundle het stuur had overgenomen moest de Brit de pits inkomen met een versnellingsbakprobleem. Ondanks het harde werk van het team keerde de Oreca met startnummer 26 niet meer terug. Signatech-Alpine kon daardoor de leiding overnemen en Gustavo Menezes, Nicolas Lapierre en Stéphane Richelmi konden vrijwel onbedreigd naar alweer hun derde overwinning van het seizoen rijden. De RGR Sport by Morand Ligier JS P2-Nissan eindigde de wedstrijd als tweede in LMP2, terwijl de strijdt om de derde plaats in het voordeel van Extreme Speed Motorsports werd beslist. Strakka Racing's Jonny Kane probeerde in de slotfase nog van alles, maar kwam op de finish zeven honderdsten tekort voor een plek op het podium. Ho-Pin Tung eindigde met de Baxi DC Racing Alpine A460 als zevende in de klasse.

WEC Nurburgring BvdW-14

Na twee DNFs wisten Gianmaria Bruni en James Calado eindelijk weer een race uit te rijden in de LMGTE Pro klasse - en wonnen ze deze en passant. Hoewel Aston Martin en Ford in de openingsfase heer en meester waren kwam de Ferrari 488 GTE van het tweetal langzaam maar zeker naar voren en na 110 ronden wist Bruni de leiding te pakken. De tweede AF Corse Ferrari, van tweevoudig racewinnaars Davide Rigon en Sam Bird, kwam als tweede over de streep. De Ford Chip Ganassi Racing Team UK Ford GT van Olivier Pla en Stefan Mücke leek de derde plaats te gaan behalen, tot Pla een drive-through kreeg. Met nog een kwartier te gaan kwam de Fransman de pits in, waardoor Nicki Thiim en Marco Sorensen een plaatsje opschoven en voor de derde keer dit seizoen op het podium eindigden.



WEC Nurburgring BvdW-22

Net als in Spa ging de overwinning in de GTE Am klasse naar de Aston Martin Vantage van Paul Dalla Lana, Pedro Lamy en Mathias Lauda. Het drietal versloeg de Porsches van KCMG en Abu Dhabi-Proton Racing, de AF Corse Ferrari en de Larbre Corvette.  

WEC Nurburgring BvdW-13     Rebellion Racing won de LMP1 Privateer klasse. De Rebellion R-One - AER met nummer 13 kwam als eerste over de streep. De ByKolles CLM P1/01-AER vatte als vanouds vlam, terwijl de tweede Rebellion Racing veel problemen kende. Het verschil tussen de winnende Porsche 919 Hybrid en de winnende Rebellion R-One was maar liefst 16 ronden.
Uitslag FIA WEC 6 Hours of Nürburgring, 24 juli 2016
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet