Formule 1

Formule 1: Benauwde zege Hamilton, Verstappen niet verder dan p5

Hamilton - Rosberg

In een niet zozeer spectaculaire maar wel uitermate spannende Grand Prix van Hongarije, heeft Lewis Hamilton zijn teamgenoot verslagen en de overwinning gegrepen. De Brit pakte bij de start de leiding, maar had daarna veel moeite om een goed tempo te rijden. Rosberg kon de zege 70 minuten lang ruiken, maar kwam nooit dicht genoeg bij zijn teamgenoot om aan te vallen. De zege van Hamilton brengt hem ook voor het eerst dit jaar aan de leiding in het kampioenschap. Max Verstappen werd bij de eerste stops slachtoffer van de undercut van Vettel; die stopte als eerste, Red Bull reageerde logisch als eerste met de man voorop Ricciardo, waardoor Verstappen de vierde plaats verloor. In de slotfase kwamen beide Red Bulls vol onder druk van de Ferrari's, met name Verstappen moest flink verdedigen om Räikkönen achter zich te houden, maar beiden slaagden in deze missie.

Tekst: Daan Jeuken. Foto: Mercedes

Druk op Mercedes
De Mercedessen staan gezamenlijk op de eerste startrij, net als vorig jaar. Toen werden ze bij de start gepiepeld door beide Ferrari's en maakten ze het daarna zichzelf moeilijk. Dit jaar zijn de starts ook de achilleshiel van Mercedes en zijn het Ricciardo en Verstappen die bloed ruiken. De Mercedessen zijn nu redelijk weg, maar de Red Bulls iets beter. Verstappen is het beste weg van de vier, maar wordt al snel geblokt door Hamilton. Ricciardo duikt helemaal in de buitenbocht en lijkt aanspraak te maken op de leiding, maar Hamilton grijpt cruciaal de binnenbocht en pakt de koppositie. Rosberg verliest twee plekken en moet nog in de verdediging voor Verstappen, maar is slim en pakt in bocht 2 toch weer die tweede plek terug van Ricciardo. Een mooi gevecht zonder elkaar te raken – het kan dus wel. Achter de koplopers sluit Vettel aan, Alonso pakt p6 van Sainz. De start is verder schadeloos – ook uniek op dit smalle baantje.

Button moet doorsukkelen
McLaren heeft voor het eerst twee auto's stabiel in de punten. Alonso kan het tempo van Vettel weliswaar niet volgen, maar houdt Sainz wel achter zich. Button volgt op p8, maar dat duurt niet lang. Na vijf ronden gaat zijn rempedaal tot de bodem en dat wordt veroorzaakt door een verlies aan hydrolische druk. Button denkt aan stoppen, maar terwijl hij door iedereen wordt ingehaald meldt zijn team dat hij door moet rijden. "Oh, fantastisch. Dat wordt een lange race", jammert de Brit. Hij maakt zijn pitstop en in de pits mag het team tegenwoordig verklappen welke knopjes de rijder op het stuur moet verzetten. Eerder werd hem al gezegd dat hij niet mocht schakelen – dat is wel verboden en het kost Button nog een drivethrough.

Verstappen rijdt als omaatje
Max Verstappen zit vast achter zijn teamgenoot en lijkt sneller. Inhalen valt hier echter niet mee, zeker niet met dezelfde auto. "Ik rijd als een omaatje", zegt Verstappen op de radio. Achter hem sluit Vettel ook weer aan, als die Ricciardo volgt bij de pitstops en Verstappen moet een ronde wachten, kan hij zomaar die plaats verliezen.

Ferrari pakt de koe bij de horens en wacht niet op Ricciardo om Vettel binnen te roepen. Ricciardo stopt de volgende ronde en komt nipt voor Vettel de baan op. Verstappen moet nog een ronde wachten en dat is te veel. Hij verliest niet alleen de plek aan Vettel, maar komt ook achter de nog niet gestopte Räikkönen te zitten. Verstappen gaat direct in de aanval, maar die aanval slaat de Fin af. Elke ronde die hij vastzit verliest Verstappen kostbare tijd.

Hamilton niet snel
De Mercedessen zijn in de tussentijd ook binnengekomen en rijden in dezelfde volgorde weer aan de leiding. Op deze set banden is Hamilton echter niet snel, zo meldt hij zelf ook. Rosberg dicht het gat en Ricciardo is zelfs een seconde per ronde sneller. Geluk voor Hamilton is dat inhalen hier zo moeilijk is, dus Rosberg kan niet zomaar in de aanval. Na een paar ronden lijkt het tempo een beetje terug te komen, de schreden waarmee Ricciardo dichterbij komt zijn wat minder ras en ook Rosberg valt weer buiten de seconde.

Verstappen eindelijk vrij
Na 30 ronden komt Kimi Räikkönen eindelijk binnen en is Verstappen verlost van die rode vlek voor zijn neus. Hij rijdt meteen dezelfde rondetijd als Vettel, maar die heeft inmiddels wel tien seconden voorsprong.

Räikkönen heeft maar één plek verloren, aan Alonso, en kan zijn bandenvoordeel wel meteen uitbuiten. De Fin valt met DRS buitenom aan op start/finish, Alonso gaat te diep de bocht in en Räikkönen snijdt binnendoor en pakt p6.

Red Bull opent de aanval
Ricciardo heeft het gat naar Hamilton gedicht tot drie seconden. Wat Ferrari eerder bij Red Bull deed, wat Verstappen de vierde plek kostte, doet Red Bull nu bij Mercedes: het haalt Ricciardo als eerste binnen. Mercedes moet nu kiezen: haalt het leider Hamilton als eerste binnen, dan verliest Rosberg geheid die tweede plek. Komt Rosberg als eerste, dan verliest Hamilton mogelijk de leiding – de voorsprong is inmiddels opgelopen naar 2,5 seconde. Een moeilijke keuze en Mercedes kiest optie 3: niet happen. De twee koplopers rijden gewoon door en klokken ook weer prima rondetijden. Sterker nog, de Mercedessen zijn sneller dan Ricciardo. Leuke gok van Red Bull, mooi gepareerd door Mercedes.

Verstappen weer zesde
Verstappen maakt een paar ronden na zijn teamgenoot zijn stop en komt nu in een fijn vrij veld terecht. Hij rijdt wel weer achter Räikkönen, maar die moet nog stoppen. Nu kan Verstappen in ieder geval goede tijden rijden, maar meer dan de vijfde plek lijkt er niet in te zitten.

Mercedes stopt
Na 41 ronden moeten ook de Mercedessen stoppen. De druk van Ricciardo is wat weggeëbd, dus Hamilton komt gewoon als eerste, tegelijk met Vettel. Rosberg komt de volgende omloop en hij komt gemakkelijk tussen Hamilton en Ricciardo terug.

Palmer vergooit puntje
Achter de drie topteams blijft Fernando Alonso erg stabiel op de zevende plek. Hetzelfde geldt voor Sainz daarachter en op de negende plek heeft ook Bottas wel wat ruimte. Daarachter is de strijd om de laatste plek hevig; Palmer lijkt na zijn teleurstellende kwalificatie de meeste aanspraak te maken op een mooi punt voor Renault, maar dan maakt hij een kostbare fout door te spinnen. Het kost hem drie plaatsen, Hülkenberg rijdt nu op p10.

Reacties

Reageer anoniem op dit bericht

Je reageert anoniem op dit bericht. Onderaan deze pagina kun je inloggen op Autosport.nl (of een account aanmaken) zodat je onder je eigen naam kunt reageren. Je kunt dan ook een eigen avatar gebruiken en je hebt direct toegang tot het Autosport.nl-forum.

Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.

Login om onder jouw naam te reageren

Registreren
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet