Formule 2

GP2: Sirotkin naar eerste seizoenszege op Hungaroring, MP-auto’s naar P6 en P11

 W2Q7369

Sergey Sirotkin heeft de pech en de fouten van de eerste helft van het seizoen achter zich gelaten en zijn eerste zege van het GP2-seizoen geboekt. Op de Hungaroring profiteerde de Rus van een fout van poleman Jordan King, die zich verremde bij de herstart na het vertrek van een vroege safety car. De ART-coureur reed vervolgens naar een voorsprong van bijna vijf seconden op King, in een optocht die alleen in de openingsronde echt spektakel bood. MP-coureurs Oliver Rowland en Daniël de Jong maakten gebruik van de chaos na de start en schoven door naar de zesde en elfde plaats.

Tekst: Mattijs Diepraam
Foto's: GP2 Series

Op een circuit waarop het zo moeilijk inhalen is, was het altijd al de verwachting dat een GP2-sprintrace zonder pitstops een relatief saaie bedoening zou worden – zeker in vergelijking met wat het GP2-kampioenschap ons dit jaar al heeft voorgeschoteld. Waarschijnlijk waren de 22 coureurs er daarom ook zo op gebrand om meteen in de eerste meters zo veel mogelijk vooruitgang te boeken. Het resultaat was dat de eerste drie bochten van de race meer spektakel boden dan de rest van de wedstrijd.

Het begon met een voortreffelijke start van de latere racewinnaar, Sergey Sirotkin, die zich vanaf de zesde startplaats meteen mengde in het duel om de tweede plaats achter poleman Jordan King (Racing Engineering). Ook Antonio Giovinazzi (Prema) was vanaf de zevende plaats goed weg en vloog al vóór de eerste bocht Arthur Pic (Rapax) voorbij, die als vijfde was vertrokken.

 ONY4107

King sneed zonder concurrentie de eerste bocht aan, maar na hem maakte Sirotkin, Matsushita en Nato aansprak op hetzelfde stukje asfalt. De Japanner zat in de sandwich en moest liften, maar dat was nog niet het einde van zijn ellende. Aan de binnenkant kwam Giovinazzi aanzeilen, om de ART-auto van de zijkant te torpederen. Dat drong Raffaele Marciello (Russian Time) naar buiten, maar de Italiaan overleefde dat. Zijn landgenoot Giovinazzi schakelde zichzelf echter uit met de manoeuvre, want hij kreeg een tijdstraf van 10 seconden voor de onbezonnen actie en moest sowieso de pits opzoeken voor een nieuwe voorvleugel.

Daarmee was het nog niet gedaan, want twee bochten later was het aan de slecht gestarte Pic om nog meer chaos te ontketenen. De Fransman die dit jaar al vaker in de fout is gegaan, ging in de derde bocht midden in het veld achterstevoren. Het was een wonder dat er maar vier auto's met schade achterbleven: Matsushita werd definitief uit zijn lijden verlost, maar ook Alex Lynn (DAMS) en Luca Ghiotto (Trident) konden een streep zetten onder hun rampweekend. Gustav Malja (Rapax) moest zijn weg zonder voorvleugel vervolgen en was daar zijn roekeloze teamgenoot vast dankbaar voor.

 ONY4026

Vier ronden verbleef het veld achter de safety car. King voerde een top-tien aan die verder bestond uit Sirotkin, Nato, Giovinazzi (maar die zou naar binnen komen met zijn beschadigde voorvleugel), Evans, Markelov, Rowland, Gasly, Marciello en Canamasas. Vooral Mitch Evans (Campos), Artem Markelov (Russian Time) en Oliver Rowland (MP) hadden van de chaos geprofiteerd.

Bij het vertrek van de safety car legde Sirotkin het fundament voor zijn eerste zege. Een fout van Jordan King lag daaraan ten grondslag. De Brit die de vorige twee sprintraces al vanaf pole had gewonnen, wilde daar te graag een derde aan toevoegen en ging in de voorlaatste bocht te vroeg op het gas. Op koude banden ging hij helemaal wijd. Sirotkin behield de tegenwoordigheid van geest om King niet vóór de safetycarlijn in te halen, maar hij zat achter op de versnellingsbak van de Racing Engineering-auto toen de twee over start en finish gingen.

 SLA7976

Drie bochten lang reden de Rus en de Brit zij en zij, in een prachtig spelletje 'chicken with madness', totdat King zich gewonnen gaf. Daarna bouwde Sirotkin rustig aan een voorsprong van 4,9 seconden bij de finish. Het Racing Engineering-duo King en Nato vergezelde hem op het podium, al moest Nato aan het slot wel alles doen om Artem Markelov van zich af te houden.

De Rus had in de achtste ronde de enige inhaalactie van betekenis ten beste gegeven door zijn voormalig teamgenoot Mitch Evans te passeren. Die kwam de rest van de race onder druk te staan van Oli Rowland, maar de Brit kwam er niet voorbij. Achter dit tweetal was Pierre Gasly slim bezig. Door bewust te werken aan de snelste ronde van de wedstrijd vergrootte de Fransman zijn voorsprong in het kampioenschap nog eens met twee punten extra. Raffaele Marciello pakte het laatste punt.

 ONY4055

Daniël de Jong zette de hele race Sean Gelael onder druk, maar ook hij kon geen passeeractie voor elkaar krijgen. De Nederlander finishte als 11e.

GP2, Hungaroring, race 2, 24 juli 2016

1. Sergey Sirotkin - ART – 28 ronden, 44'47"059
2. Jordan King - Racing Engineering - 4"953
3. Norman Nato - Racing Engineering - 7"506
4. Artem Markelov - Russian Time - 8"988
5. Mitch Evans - Campos - 14"146
6. Oliver Rowland - MP - 15"283
7. Pierre Gasly - Prema - 16"662
8. Raffaele Marciello - Russian Time - 20"939
9. Sergio Canamasas - Carlin - 25"985
10. Sean Gelael - Campos - 30"884
11. Daniël de Jong - MP - 32"518
12. Nicholas Latifi - DAMS - 35"100
13. Marvin Kirchhöfer - Carlin - 36"913
14. Gustav Malja - Rapax - 39"660
15. Patric Armand - Trident - 46"412
16. Nabil Jeffri - Arden - 1'00"825
17. Antonio Giovinazzi - Prema - 1'01"928

Snelste ronde: Pierre Gasly, 1'29"184

Uitgevallen
15e ronde - Jimmy Eriksson
1e ronde - Nobuharu Matsushita
1e ronde - Luca Ghiotto
1e ronde - Alex Lynn
1e ronde - Arthur Pic

Stand kampioenschap
1.Gasly 107; 2.Giovinazzi 96; 3.Marciello 85; 4.Rowland 83; 5.Nato 81; 6.King 80; 7.Evans 77; 8.Sirotkin 70; 9.Markelov 65; 10.Matsushita 56.
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet