Formule 1

Formule 1: Rosberg op pole ondanks dubbel-geel, Verstappen vierde in verregende kwalificatie

Rosberg

Na een door zware regen en vele crashes twee uur durende kwalificatie, heeft Nico Rosberg de poleposition voor de Grand Prix van Hongarije bemachtigd. Of hij die ook mag behouden zal de wedstrijdleiding bepalen. Hamilton had de macht in Q3, nadat hij Q2 met de hakken over de sloot overleefde. Terwijl de baan steeds sneller werd, moest Hamilton in zijn laatste vliegende ronde van het gas omdat Fernando Alonso voor zijn neus spinde. Rosberg kwam wat later, maar toen was Alonso al weg, maar hing er nog wel dubbel-geel. Hij moest liften, de wedstrijdleiding zal bepalen of hij dat genoeg deed, want hij pakte ondanks dit de pole. Max Verstappen kon zijn laatste vliegende ronde ook niet rijden, hij had in de opwarmronde last van verkeer, liet een gaatje vallen, maar kwam daardoor net te laat over start/finish om nog een ronde te rijden. De vierde startplaats is echter ook niet verkeerd, maar wel achter zijn teamgenoot.

Tekst: Daan Jeuken

Onweer
Hongarije staat normaal garant voor een warm, droog weekend, maar bij aanvang van de kwalificatie regent het pijpenstelen, onweert het zelfs en is de baan drijfnat. De safetycar gaat rond en creëert een golfslagbad. De kwalificatie wordt wijselijk uitgesteld tot de baan iets beter begaanbaar wordt.

Nieuwe regen op komst
Dat wachten duurt twintig minuten, dan gaat de kwalificatie van start. Er is weer nieuwe regen op komst, dus er is voor 22 man haast bij geboden om snel een fatsoenlijke ronde te rijden. De Mercedessen slagen daar bij de eerste poging niet in, Verstappen rijdt de zevende tijd.

De regen wordt weer heviger en het is alweer snel te nat om in te rijden. Na zeven minuten wordt de sessie weer afgevlagd en is het wachten tot we weer verder kunnen. Dat duurt een kwartier, dan gaan we weer verder.

Deel 2 – glibberen
In deel 2 van Q1 is de baan iets sneller dan ervoor, waardoor het de Mercedessen en Räikkönen, de meest prominenten in de uitvalzone, lukt om zich veilig naar de top tien te rijden. Dat de baan nog steeds gevaarlijk is bewijst Marcus Ericsson, hij schiet van de baan af en eindigt in de bandenstapel. Het veroorzaakt de tweede code rood in deze sessie.

Deel 3 – intermediates?
Als de Sauber is opgeruimd en Q1 weer wordt hervat, schijnt zowaar het zonnetje. De baan zal snel sneller worden, maar is nog net niet droog genoeg voor intermediates. Dat de baan nog glibberig is bewijst Hamilton, die op full wets de chicane niet haalt en rechtdoor gaat. Luttele seconden later gaat Felipe Massa bij het uitkomen van bocht 4 met zijn intermediates de muur in nadat hij nipt de gladde witte lijn raakt. Het resultaat laat zich raden: code rood nummer 3.

Deel 4 – tijdsdruk
Met iets meer dan vijf minuten op de klok vangt deel 4 van Q1 aan. De baan is inmiddels zo droog dat intermediates een geen twijfel leveren (al vergist Renault zich en rijdt Magnussen eerst een rondje op full wets). De baan blijft echter verraderlijk en dit keer is het Rio Haryanto die van de baan vliegt. Op dezelfde plek als Ericsson gaat hij de muur in. Het betekent de vierde code rood van deze sessie. Op de moment staat er nog maar iets meer dan een minuut op de klok en dat betekent dat de sessie is afgelopen. Carlos Sainz heeft geluk, die reed zich net voor de crash uit de gevarenzone. Jolyon Palmer heeft dat geluk niet. Naast de drie gecrashten moeten ook Kevin Magnussen en Pascal Wehrlein uitstappen. Na een uur en twintig minuten is Q1 daarmee eindelijk afgelopen.

Eindelijk Q2
Bij aanvang van Q2 is de baan zelf al behoorlijk droog, maar wagen rijders zich op de kerbstones, dan vliegt het water nog in de lucht. De Red Bulls en Mercedessen staan al snel met zijn vieren aan kop, ver los van de volgers. Tegen het einde van de sessie zijn wellicht slicks al mogelijk – met zes minuten op de klok waagt Bottas die gok als eerste. De rest van het veld bekijkt dat rondje, dat een ronde sneller dan Hamiltons snelste tijd is, en besluit het voorbeeld te volgen. Voor Bottas is het vervelende dat in de slotminuten, als de baan het snelst is, zijn banden al over de piek zijn, dus hij maakt nog een snelle pitstop voor nieuwe banden.

Hakken over de sloot
Als het laatste rondje is aangebroken staan Perez, Hülkenberg, Sainz, Bottas, Gutierrez, en Ricciardo onder de streep. Ricciardo is daarvan natuurlijk de opvallendste; hij maakte een foutje in zijn laatste ronde en moet nu dus leveren. Dat er nog veel kan gebeuren bewijst Nasr, als hij de vierde tijd rijdt en Sainz daarna als hij p1 pakt. Iedereen gaat zo snel dat ook Verstappen onder de streep zakt. Die rijdt gelukkig een goed ronde en pakt de snelste tijd, Ricciardo rijdt zich ook veilig. Räikkönen slaagt daar niet in, hij eindigt veertiende. Hamilton vergooide zijn rondje ook en komt met de schrik vrij; hij eindigt tiende.

Grosjean, Kvyat, Perez, Gutierrez en Nasr zijn naast Räikkönen niet bijzonder verrassend als uitvallers. Twee McLarens in Q3 is dan weer een mooie meevaller voor de Britten.

Droge lijn
In Q3 is er een veilige droge lijn, dus is het weer een redelijk normale sessie. Hamilton slaat de eerste slag op Rosberg, Ricciardo komt bijna twee tienden te kort, Verstappen is langzamer dan zijn teamgenoot. Vettel is nog iets langzamer dan de Red Bulls.

Finale
In de slotminuten zijn de vijf koplopers allen in de baan voor één laatste vliegende ronde. Hamilton gaat voorop, gevolgd door Ricciardo, Rosberg en Verstappen. De Nederlander zit vast achter Bottas, laat een gaatje vallen, maar vertelt zich en komt 0,8 seconde te laat over start/finish.

Alonso gooit het door elkaar
Hamiltons rijdt dus voorop, rijdt ook de beste eerste sector, maar zijn ronde wordt verpest door Fernando Alonso. Die spint vlak voor Hamilton, waardoor de Brit zijn ronde moet afbreken. Ricciardo kan hierdoor ook niet door, Rosberg kan dat wel. Die moet wel liften vanwege dubbel geel, maar de rest van de baan is sneller geworden, dus hij verbetert zijn tijd nog steeds aanzienlijk en pakt de pole. Of hij genoeg gelift heeft, zal de wedstrijdleiding bepalen. Pech dus voor Hamilton, pech voor Ricciardo, Verstappen heeft geluk van de spin en verliest geen plek meer.

Sainz start achter Vettel op p6. De McLarens delen de vierde startrij. Hülkenberg en Bottas maken de top tien vol.

Uitslag kwalificatie Hongarije
1. Nico Rosberg, 1:19.965
2. Lewis Hamilton, op 0.143
3. Daniel Ricciardo, op 0.315
4. Max Verstappen, op 0.592
5. Sebastian Vettel, op 0.909
6. Carlos Sainz, op 1.166
7. Fernando Alonso, op 1.246
8. Jenson Button, op 1.632
9. Nico Hülkenberg, op 1.858
10. Valtteri Bottas, op 2.217

11. Romain Grosjean, 1:24.941
12. Daniil Kvyat, 1:25.301
13. Sergio Perez, 1:25.416
14. Kimi Räikkönen, 1:25.435
15. Esteban Gutierrez, 1:26.189
16. Felipe Nasr, 1:27.063

17. Jolyon Palmer, 1:43.965
18. Felipe Massa, 1:43.999
19. Kevin Magnussen, 1:44.543
20. Marcus Ericsson, 1:46.984
21. Pascal Wehrlein, 1:47.343
22. Rio Haryanto, 1:50.189
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet