Formule 2

GP2: Gasly verplettert tegenstand op weg naar pole Hungaroring, MP-auto’s teleurstellend P17 en P18

 SBB6387

Pierre Gasly is los. Na zijn doorbraakoverwinning op Silverstone stormde een bijna letterlijk ontketende Fransman naar een dominante pole position voor de GP2-hoofdrace van morgen op de Hungaroring. Zijn marge van een halve seconde op Sergey Sirotkin (ART) was voor GP2-begrippen ronduit spectaculair. Gasly's teamgenoot Antonio Giovinazzi completeerde voor Prema de top-drie, om zo een vervolg te geven aan het droomdebuutseizoen van het Italiaanse team. Oliver Rowland, de leider in de tussenstand, kwam niet verder dan de 17e tijd, één plaatsje hoger dan MP-teamgenoot Daniël de Jong.

Tekst: Mattijs Diepraam
Foto's: GP2 Series

Een echte strijd werd er in de kwalificatiesessie voor de pole op de Hungaroring eigenlijk niet gevoerd. Het ART-duo Sergey Sirotkin en Nobuharu Matsushita rekende zichzelf in de openingsfase rijk toen het een 1-2 scoorde, vóór Alex Lynn, Luca Ghiotto en Nicholas Latifi.

 SBB6075

Maar de Prema-auto's stonden toen nog in de pits. De Italianen hadden gekozen voor een alternatieve strategie: pas naar buiten als de rest alweer binnenstond. Die benadering pakte vooral voor Pierre Gasly zeer goed uit. Terwijl Antonio Giovinazzi voor Prema naar een voorlopige P3 reed, was de Red Bull-junior onderweg met verbluffende sectortijden. Die leidden hem naar een poletijd die op dat moment 0,685 sneller was dan de tijd van Sirotkin – in GP2 meer dan een straatlengte, om niet te zeggen een boulevardlengte.

Lynn en Latifi probeerden iets daarna voor DAMS hetzelfde trucje, maar beiden raakten naast de baan. De twee hoorden bij een hele groep coureurs – onder wie ook de MP-teamgenoten – van wie de snelste tijd werd geschrapt wegens het overschrijden van de 'track limits'. Dat overkwam ook Gustav Malja (Rapax) en Daniël de Jong (MP). Na een rampzalig verlopen weekend op Silverstone leek DAMS in Hongarije het lek boven te hebben, maar dit was een nieuwe tegenvaller voor het (voormalige?) topteam.

 SBB6110

Na de bandenwissels wist Sirotkin nog op een halve seconde van Gasly te naderen, maar dichter in de buurt kwam niemand. Gasly zelf was de enige die nog sneller was dan zichzelf: met twee keer paars leek hij op weg naar een nog veel snellere tijd, maar een foutje in de laatste sector zorgde ervoor dat hij zich slechts minimaal verbeterde.

Achter de auto's van Prema (1 en 3) en ART (2 en 4) stelden Norman Nato (Racing Engineering) en de opnieuw verrassende Luca Ghiotto (Trident) de plaatsen 5 en 6 veilig. De top-tien werd gecompleteerd door Arthur Pic (Rapax), Raffaele Marciello (Russian Time), Jordan King (Racing Engineering) en een sterke Marvin Kirchhöfer (Carlin).

 SLA6094

De auto's van MP Motorsport begonnen hun sessie aan de rand van de top-tien, met Rowland op de 11e plaats en De Jong op de 13e. In de tweede helft van de sessie kwamen ze niet in het stuk voor, zodat de twee morgen vertrekken van een tegenvallende 17e en 18e plaats. Het zal vanaf die plaats moeilijk worden voor Rowland om zijn koppositie in het kampioenschap te behouden. Ook de 14e tijd van Mitch Evans (Campos) was een grote teleurstelling.

GP2, Hungaroring, kwalificatie, 22 juli 2016

1. Pierre Gasly - Prema - 1'25"612
2. Sergey Sirotkin - ART - 1'26"182
3. Antonio Giovinazzi - Prema - 1'26"438
4. Nobuharu Matsushita - ART - 1'26"483
5. Norman Nato - Racing Engineering - 1'26"521
6. Luca Ghiotto - Trident - 1'26"557
7. Arthur Pic - Rapax - 1'26"633
8. Raffaele Marciello - Russian Time - 1'26"657
9. Jordan King - Racing Engineering - 1'26"667
10. Marvin Kirchhöfer - Carlin - 1'26"696
11. Alex Lynn - DAMS - 1'26"795
12. Nicholas Latifi - DAMS - 1'26"819
13. Gustav Malja - Rapax - 1'26"911
14. Mitch Evans - Campos - 1'26"966
15. Artem Markelov - Russian Time - 1'27"068
16. Sergio Canamasas - Carlin - 1'27"078
17. Oliver Rowland - MP - 1'27"176
18. Daniël de Jong - MP - 1'27"207
19. Sean Gelael - Campos - 1'27"246
20. Jimmy Eriksson - Arden - 1'27"908
21. Nabil Jeffri - Arden - 1'28"119
22. Patric Armand - Trident - 1'28"415

Reacties

Reageer anoniem op dit bericht

Je reageert anoniem op dit bericht. Onderaan deze pagina kun je inloggen op Autosport.nl (of een account aanmaken) zodat je onder je eigen naam kunt reageren. Je kunt dan ook een eigen avatar gebruiken en je hebt direct toegang tot het Autosport.nl-forum.

Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.

Login om onder jouw naam te reageren

Registreren
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet