DTM

DTM: En zo werd het toch nog spectaculair...

2016 Green Paffett Wickes
Jamie Green voor Paffett en Wickens.


De auto's en het materiaal zijn ingepakt, de files zijn opgelost en in de Zandvoortse paddock zijn tientallen mensen druk doende om de indrukwekkende hospitality-paleizen ('tent' is hier een volledig ontoereikende benaming) weer af te breken, klaar voor de volgende wedstrijd. Voor ons reden om nog eens uitgebreid terug te blikken op de DTM-race van gisteren, die aanvankelijk bijna net zo saai dreigde te worden als de zaterdagse optocht, maar die uiteindelijk toch nog volop spektakel bood.

Tekst: René de Boer (vanuit Zandvoort, Twitter: @renedeboer)
Foto's: Willem J. Staat en Co van der Gragt

DTM-CPZ-5591

Mortara ten onrechte bestraft vanwege snelheidsovertredingen op zaterdag

Voorafgaand aan de race was er al heel wat discussie over het 'marshalling-systeem' van de wedstrijdleiding, waardoor op zaterdag ten onrechte straffen vanwege snelheidsovertredingen waren toegekend aan Audi-rijders Mortara en Müller. In een officiële verklaring sprak de Duitse autosportfederatie DMSB van 'onregelmatigheden' bij de meetgegevens, maar het was natuurlijk gewoon broddelwerk wat er werd afgeleverd. Terecht werd dan ook besloten om het systeem niet meer te gebruiken, "totdat de situatie volledig is opgehelderd". Iets anders zou in een professionele serie als de DTM, waarin de belangen en de budgetten groot zijn, ook volledig misplaatst geweest zijn.

Met minder gewicht naar de eerste pole
In de kwalificatie gisteren profiteerde Audi duidelijk van het feit dat de RS 5's na de kwalificatie van zaterdag in vergelijking vijf kilogram lichter mochten worden, terwijl de Mercedes-AMG's en de BMW's elk vijf kilogram extra gewicht mee moesten nemen. Zo reed Audi-rijder Jamie Green dan ook prompt naar de pole-position – zijn eerste dit seizoen – terwijl er met Mortara als vierde en Ekström en Müller op de plaatsen negen en tien in totaal vier Audi's in de top tien stonden. "Het wordt echter lastig, want ik heb Paffett en Vietoris twee Mercedes-rijders, pal achter me. Een goede start is cruciaal", wist Green.

2016 R2 Openingsfase
In de beginfase voelde Green de hete adem van het Mercedes-trio Wickens, Paffett en Vietoris in de nek

Inderdaad pakte de Brit, die zijn favoriete voetbalclub Leicester City dit jaar de Premier League zag winnen, bij de start de leiding, maar gedurende de ronden tot aan de pitstop voelde hij de hete adem van de Mercedes-brigade in de nek. Bij de start kwam Vietoris slecht weg en viel terug naar de vierde plaats, terwijl Wickens dankzij een prima start naar de derde positie opklom. Voor Timo Scheider, al vier keer pole-sitter op Zandvoort, kwam ook ditmaal de droom van zijn eerste Zandvoort-overwinning niet uit: de Duitser was na een aanrijding met Spengler al in de tweede ronde uit de race.

Opnieuw technische panne
Ook in deze wedstrijd functioneerde de elektronica van de wedstrijdleiding niet naar behoren, want nadat in de tweede ronde het gebruik van DRS, de neerklapbare achtervleugel, volgens het reglement was vrijgegeven, volgde een paar seconden later al de melding 'DRS disabled' via de informatieschermen. Wat bleek: het signaal van de tijdwaarneming, dat doorgeeft of een rijder binnen één seconde van zijn voorligger rijdt – de voorwaarde om DRS te kunnen gebruiken – kwam niet goed bij de auto's aan. Opnieuw een smet op het blazoen van een toeleverancier, maar ditmaal zonder al te verstrekkende gevolgen. In de negende ronde functioneerde een en ander weer zoals bedoeld.

2016 Wickens Paffett
Wickens passeerde Paffett en veroverde zo de tweede plaats

Robert Wickens was inmiddels door het passeren van Paffett opgeklommen naar de tweede plaats. Achter de Canadees reden Paffett, Vietoris, Mortara, Wittmann en Glock. Al snel reed Wickens het gat naar Green dicht en zette de leider in de wedstrijd zwaar onder druk. Het team van Green reageerde echter snel en haalde de Brit al aan het eind van de twaalfde ronde, opmerkelijk vroeg, naar binnen voor de bandenwissel. In Greens kielzog sloot Wickens onmiddellijk aan en liet ook vers rubber monteren, Paffett volgde een ronde later.

DTM-CPZ-5551

Bij Green functioneerde de tweede set banden ogenschijnlijk beter, want na de stops kon hij snel bij Wickens wegrijden en zonder problemen zijn op dat moment virtuele voorsprong vergroten. Na de stops luidde de stand: Green voor Wickens, Paffett, Vietoris, Mortara, Wittmann, Müller, Glock, Di Resta en Tomczyk.

DTM-CPZ-0490
Na de pitstops kon Green zijn voorsprong comfortabel uitbreiden


Vervolgens leek de race een beetje rustig voort te kabbelen, maar in de 34e ronde gleed Wickens met een lekke linker voorband van de baan, waarmee hij zijn tweede plaats verspeelde. In laag tempo wist hij nog de pitbox te bereiken, maar zijn kansen op een ereplaats waren uiteraard verkeken. Een ronde later overkwam Vietoris hetzelfde, ook een lekke band links voor. Zo verloor Mercedes op slag twee kandidaten voor een plek op het podium. Wellicht had men bij het merk uit Stuttgart toch voor een wat te agressieve afstelling gekozen, wat samen met de structuur van het asfalt op Zandvoort – de meest ruwe ondergrond van alle circuits op de DTM-kalender – tot de schade aan de Hankook-slicks leidde.

DTM-CPZ-0568

Vervolgens was voor Jamie Green de weg vrij om zijn eerste overwinning van het seizoen naar huis te rijden. De Brit werd daarmee al de negende verschillende winnaar uit de tien tot dusver verreden races van dit seizoen.

DTM-CPZ-5528 Paffett behaalde weer eens een podiumplaats

Paffett, drie keer winnaar op Zandvoort, behaalde voor het eerst sinds mensenheugenis weer eens een podiumplaats door als tweede te eindigen. Vanwege de bandenpech van de Mercedes-rijders kreeg Edoardo Mortara nog de derde plaats in de schoot geworpen, een kleine troost na de teleurstelling van zijn onterechte straf op de zaterdag.

2016 Mortara sfeer
Edoardo Mortara kreeg de derde plaats in de schoot geworpen

Auer smaakmaker met spectaculaire acties
Marco Wittmann eindigde als best geklasseerde BMW-rijder op de vierde plaats en behoudt daarmee de leiding in de tussenstand van het kampioenschap. De coureur uit Franken stond in tien races slechts tweemaal op het podium, maar sprokkelt wel heel regelmatig zijn punten bij elkaar en lijkt een geheide kandidaat voor zijn tweede DTM-titel na 2014. Nico Müller eindigde als vijfde voor Timo Glock, Mattias Ekström, Paul Di Resta, Lucas Auer en Tom Blomqvist. Auer was daarbij weer eens de smaakmaker in de wedstrijd. Op het circuit waar zijn oom Gerhard Berger ooit zijn allereerste meters met een Formule 1-auto maakte (een Arrows in 1984) verprutste de Tiroler door een eigen fout de kwalificatie, startte slechts als 19e, maar wist maar liefst tien plaatsen goed te maken. Vooral zijn inhaalactie op Martin Tomczyk, buitenom bij het uitkomen van de Tarzanbocht, was er één uit het boekje. Ook René Rast, die te elfder ure werd opgeroepen om de geblesseerde Adrien Tambay te vervangen, deed het bij zijn eerste optreden in de DTM heel netjes, hij eindigde als 18e.

2016 Winnaar Green
Jamie Green behaalde eindelijk zijn eerste Zandvoort-zege in de DTM

Uitslag:
1. Jamie Green (GBr), Audi RS 5 DTM, 39 r. in 1.01:54,997
2. Gary Paffett (GBr), Mercedes-AMG C 63 DTM, op 9,731
3. Edoardo Mortara (Ita), Audi RS 5 DTM, op 14,153
4. Marco Wittmann (Dui), BMW M4 DTM, op 18,833
5. Nico Müller (Zwi), Audi RS 5 DTM, op 19,629
6. Timo Glock (Dui), BMW M4 DTM, op 21,455
7. Mattias Ekström (Zwe), Audi RS 5 DTM, op 24,135
8. Paul Di Resta (GBr), Mercedes-AMG C 63 DTM, op 28,983

2016 Podium
Het podium met vlnr Paffett, Green en Mortara

Stand na 10 van 18 races:
1. Marco Wittmann, 105 punten
2. Jamie Green, 98
3. Edoardo Mortara, 88
4. Robert Wickens, 83
5. Paul Di Resta, 74
6. Maxime Martin, 63
7. Nico Müller, 62
8. Mattias Ekström, 58

2016 Rearview
Strijd tussen Mortara, Glock en Müller bij het opgaan van de Hunserug

2016 Treintje Rast
René Rast deed het bij zijn DTM-debuut heel netjes


Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet