Formule 1

Formule 1: Hamilton wint vochtige thuisrace, Verstappen net geen tweede

Hamilton 2

Lewis Hamilton heeft voor de vierde keer in zijn carrière, de derde keer op rij, zijn thuisrace gewonnen. Op Silverstone viel er een kwartier voor de start een flinke bui, waardoor de hele race in het teken stond van de opdrogende baan. De omstandigheden waren verraderlijk, praktisch iedereen ging er wel eens vanaf, maar Hamilton hield het hoofd het koelst en liet de leiding niet in gevaar komen. Max Verstappen deed weer prachtige dingen, op de opdrogende baan passeerde hij Rosberg met een gewaagde actie. Lange tijd reed Verstappen tweede, maar op de opdrogende baan werd de Mercedes van Rosberg steeds sterker. De inhaalactie was onvermijdelijk, maar versnellingsbakproblemen brachten Rosbergs tweede plek in de slotfase nog in gevaar. Rosberg werd door zijn team gecoacht hoe hij deze omstandigheden moest managen, waardoor Verstappen net niet dicht genoeg meer in de buurt kon komen. Het zou echter nog kunnen dat Rosberg bestraft wordt voor de instructies en Verstappen doorschuift naar p2.

Tekst: Daan Jeuken

Korte, hevige plensbui
Engeland zou Engeland niet zijn als het niet regende. De start is bij een flauw zonnetje, maar een kwartiertje voor de start viel er even een hevige plensbui. De start is achter de safetycar, wat eigenlijk wel weer overdreven voorzichtig is. De zon schijnt, de baan droogt vanzelf op, de rijders hebben voor hetere vuren gestaan.

Na vijf lange ronden wordt het veld eindelijk losgelaten. De baan is op plaatsen al bijna droog, achter de topvier gaan er al een hoop mensen direct de pits in voor intermediates.De Ferrari's wagen bijvoorbeeld de gok, gek genoeg neemt Red Bull ook niet de gok met een van de twee rijders.

Hamilton is op de wets direct snel, Rosberg heeft moeite met het tempo en heeft een hijgende Max Verstappen achter zich. Ricciardo komt de volgende ronde wel binnen, dus die gok waagt Red Bull toch. Ricciardo komt vlak voor Räikkönen de baan op, hij heeft dus net geen plek gewonnen.

Koplopers ook de pits in
Het eerste slachtoffer van de aquaplanning is Pascal Wehrlein; hij aquaplanet in de eerste bocht op intermedaties de grindbak in. De virtuele safetycar die Wehrlein veroorzaakt is voor Hamilton, Rosberg en Verstappen ook het moment om de pitstop te maken. Voor Verstappen een kans om de tweede plek te claimen – Mercedes moet immers twee stops tegelijk maken – maar zijn stop gaat niet helemaal goed, waardoor hij toch derde blijft.

In de drukte aan stops is Sergio Perez opgerukt naar de vierde plek, voor Ricciardo en Räikkönen.

Verstappen pakt Rosberg
Max Verstappen gaat ontzettend lekker op deze sets intermediates; hij klokt dezelfde tijden als de Mercedessen voor hem en dicht zelfs het gat naar Rosberg tot binnen de seconde. De mannen daarachter zijn allemaal ruimschoots langzamer dan de drie kopmannen. Ook in deze omstandigheden geeft de jongeling weer een visitekaartje af – alsof dat nog nodig was.

Leek het gat dichtrijden leuk, Verstappen zet de volgende stap en opent de aanval op Rosberg. Die maakt een klein foutje en dat buitenkansje laat Verstappen niet liggen. Hij gaat gewaagd buitenom en pakt de tweede plek. Daarna rijdt Max direct weg bij de leider in het kampioenschap.

Wie durft slicks aan?
Na 15 ronden is het punt om slicks te gaan halen bijna aangebroken. al zijn de omstandigheden nog uitermate tricky. Sebastian Vettel heeft op p11 niets te verliezen en hij waagt als eerste de gok. Daarna rijdt de Duitser meteen de snelste raceronde en dat is voor alle anderen de aanleiding om te volgen. Vettel bewijst echter ook het gevaar van de slicks, hij spint als hij in bocht 1 een klein plasje water raakt.

Verstappen snelste
Hamilton komt binnen, Rosberg komt binnen, maar Verstappen blijft opvallend genoeg nog buiten. Waarom? Verstappen is op die intermediates gewoon de snelste man op de baan. Waarom zou hij dan ook binnenkomen? Een ronde later is dat voordeel verdwenen en komt Verstappen alsnog binnen. Dit keer is zijn stop wel prima. Hamilton is dan al gevlogen, maar op Rosberg houdt Verstappen ruimschoots de voorsprong.

Op die slicks is Verstappen wederom fantastisch snel. Hij is 1,5 tel sneller dan Hamilton, die na die boodschap ook een tandje bijschakelt. Rosberg kant het tempo voorlopig niet volgen en valt terug. Een foutje van Verstappen, waarbij hij zijn auto maar net rechtuit houdt, kost hem echter weer twee seconden en geeft Hamilton weer wat lucht. Rosberg klokt op dat moment wel de snelste raceronde. De onderlinge verschillen zijn elke ronde anders. Naarmate de baan opdroogt zal Mercedes echter steeds meer in zijn kracht komen. Verstappen kan dus nog wel een buitje gebruiken.

Baan blijft verraderlijk
Dat de opdrogende baan verraderlijk blijft, laten de rijders bijna elke ronde zien. Denkt de een zijn inhaalactie geslaagd te hebben afgerond, raakt hij een plasje en is hij de plek weer kwijt. Verder zien we bijna elke ronde wel iemand spinnen en ook ervaren mannen als Räikkönen en Alonso ontspringen de dans niet. Alonso vliegt er ontzettend hard vanaf, maar raakt diep in de grindbak maar zacht de bandenstapels en kan zowaar weer verder.

Ook vooraan blijft het opletten, zowel Hamilton als Verstappen schiet in bocht 1 van de baan. Beide weten hun plaats te houden, maar Verstappen heeft Rosberg inmiddels wel op zijn staart. Hij weet het gat groter dan een seconde te rijden, maar als Gutierrez weigert de blauwe vlaggen te honoreren is die buffer weer weg. Binnen de seconde heeft Rosberg ook nog DRS, terwijl die Mercedes al zo snel van zichzelf is.

Rosberg in de aanval
Rosberg gaat weer in de aanval, maar van Canada weet hij nog dat Verstappen zich niet zomaar voorbij laat rijden. Rosberg delft in direct gevecht met zijn teamgenoot vaak het onderspit, nu mag hij tegen Verstappen het onderste uit de kan halen. Ronde na ronde komt Rosberg gevaarlijk dichtbij aan het einde van de DRS-zone, maar Verstappen houdt steeds het gat precies groot genoeg. Rosberg klaagt al dat Verstappen twee keer van positie wisselt, maar zo moet hij niet willen winnen. De volgende ronde komt Rosberg weer iets dichterbij, maar Verstappen duwt hem naar buiten en daar heeft hij net te weinig grip. Weer een ronde afgetikt, ze moeten er nog 15.

Verstappen

Er lijkt voor Verstappen eigenlijk geen houden aan, maar naarmate hij Rosberg steeds meer ronden achter zich houdt, geeft dat hoop. Toch heeft Rosberg 13 ronden voor het eind de goede aansluiting om vol in de aanval te gaan. Verstappen dwingt hem naar buiten, maar inclusief DRS is er nu geen vuist meer te maken. Rosberg pakt p2, Verstappen verliest direct de aansluiting.

Rosberg snel
Nu Rosberg vrij baan heeft, is hij ook meteen goed snel. Hij pakt in een ronde acht tienden op zijn teamgenoot, die zijn zeven seconde op deze manier zo kwijt is. Krijgen we een finale als in Oostenrijk?

Räikkönen jaagt op Perez
Sergio Perez sloeg in de openingsfase zijn slag door op te rukken naar de vierde plek. Die moest hij alweer spoedig aan Ricciardo laten, maar de vijfde plek is nog steeds in handen van de Mexicaan. Kimi Räikkönen zit hem echter op de huid. Met Vettel op 9 en Räikkönen op 6 is het resultaat voor Ferrari sowieso weer uitermate teleurstellend. P5 brengt daarin nauwelijks verbetering, maar het is een schrale troost. Räikkönen wacht zijn moment af en pakt uiteindelijk die vijfde stek.

Rosberg heeft versnellingsbakproblemen
Het dichtrijden van het gat naar Hamilton zet niet door – sterker nog, Rosberg heeft versnellingsbakproblemen en krijgt nauwgezette instructies hoe hij de zevende versnelling moet vermijden. Op zich is het opmerkelijk dat hem dat verteld wordt, want zijn dergelijke instructies niet verboden? De wedstrijdleiding zal er na de wedstrijd naar kijken.

Het geeft Verstappen in ieder geval weer een kans. Met nog vijf ronden te gaan is de achterstand twee seconden. Dat rijdt hij niet meer dicht, want Rosberg weet (dankzij de instructies?) het tempo te managen. Het betekent de tweede podiumfinish op rij voor Verstappen.

Twintig seconden achter Verstappen eindigt zijn teamgenoot, die wederom in de race zijn meerdere moet erkennen in zijn jonge teamgenoot. Räikkönens vijfde plek is teleurstellend, Force India zal met Perez en Hülkenberg op 6 en 7 niet ontevreden zijn. Sainz scoort met de achtste plaats weer nette punten voor Toro Rosso, Vettel stelt met plek 9 nog meer teleur dan Räikkönen. Het laatste puntje gaat naar Kvyat – eindelijk weer een lichtpuntje voor de Rus.

Hamilton blij en dankbaar
Lewis Hamilton voelt de massale steun van 100.000 Britten en deelt zijn blijdschap dan ook door uit de auto eerst richting publiek te sprinten. "Deze race is altijd spannend, vaak met dank aan de Britse omstandigheden. Ook vandaag was het hierdoor in de openingsfase ontzettend tricky. Ik moest als eerste al die natte bochten aanvallen, het was moeilijk om geen fouten te maken. Daarna bleef het spannend en ik moest tevens proberen mijn motor te sparen, want ik heb er al veel verbruikt. Maar we zijn Nico aan het pakken, dus daar gaan we in Hongarije lekker mee door."

Rosberg had het druk met Max
Nico Rosberg kon geen vuist maken tegen zijn teamgenoot en was vooral druk met Max Verstappen. "De start was lastig en Max wist me te passeren. Ik had een spannende race met hem en was blij dat ik er buitenom langs kon. Lewis reed dit weekend echter geweldig, ik kon hem absoluut niet pakken. Dus de tweede plaats is mee te leven." Of die tweede plek ook behouden blijft, zal na de wedstrijd blijken.

Max vaker op podium dan Jos
Jos Verstappen behaalde in zijn carrière twee podiumplaatsen (al stond hij er maar eens), dit is Max zijn derde podium "Het was geweldig vandaag. De race was erg spannend en de omstandigheden waren verraderlijk. Ik kon Nico inhalen en aan het eind van die stint kwam ik nog dicht bij Lewis. Ik denk dat ik een ronde te laat stopte. Daarna kon Nico helaas voorbij komen, maar ik hield de Mercedessen in het oog – het is aan Red Bull te danken dat ik dat vandaag kon."

Uitslag Grand Prix Groot-Brittannië
1. Lewis Hamilton, 52 ronden
2. Nico Rosberg, op 6.911
3. Max Verstappen, op 8.250
4. Daniel Ricciardo, op 26.211
5. Kimi Räikkönen, op 1:09.743
6. Sergio Perez, op 1:16.941
7. Nico Hülkenberg, op 1:17.712
8. Carlos Sainz, op 1:25.858
9. Sebastian Vettel, op 1:31.654
10. Daniil Kvyat, op 1:32.600

11. Felipe Massa, op 1 ronde
12. Jenson Button, op 1 ronde
13. Fernando Alonso, op 1 ronde
14. Valtteri Bottas, op 1 ronde
15. Felipe Nasr, op 1 ronde
16. Esteban Gutierrez, op 1 ronde
17. Kevin Magnussen

Jolyon Palmer
Rio Haryanto
Romain Grosjean
Marcus Ericsson
Pascal Wehrlein
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet