Formule 2

GP2: Gasly grijpt op Silverstone eindelijk eerste GP2-overwinning, Giovinazzi maakt er Prema 1-2 van, Rowland derde voor MP

 89P5737

Pierre Gasly heeft het eindelijk voor elkaar gekregen. Keer op keer werd hij ernaar gevraagd: wanneer zou hij nu eens winnen in de GP2? Hij deed 't op Silverstone in stijl, met de sterkste race van de coureurs met wat de slimste strategie zou blijken: de softs opmaken, daarna gauw op de harde compound. Gasly's teamgenoot Antonio Giovinazzi maakte er in de laatste ronde een Prema 1-2 van door Rowland buitenom in Brooklands in te halen. De Britse MP-coureur reed voor eigen publiek wel naar het podium. Teamgenoot Daniël de Jong kwam niet verder dan de 19e plaats.

Tekst: Mattijs Diepraam
Foto's: GP2 Series

Zoals wel vaker in het kampioenschap was het op Silverstone een GP2-hoofdrace met twee gezichten: de ene helft van de grid begon op de softs en zou snel naar binnen komen om te wisselen, de andere helft ging zo lang mogelijk doorrijden op de harde banden.

 89P5677

De laatste groep leek aanvankelijk de beste keuze te hebben gemaakt. Natuurlijk waren de starters op soft in de openingsronden goed onderweg, maar sommigen begonnen vanaf de vierde ronde al terug te vallen – terwijl het pitvenster pas in de zesde ronde zou opengaan. Rowland en Giovinazzi waren in eerste instantie heel wat plaatsen opgerukt, maar begonnen in de vijfde en zesde ronde plaatsen te verliezen. Idem voor Luca Ghiotto (Trident), die vanaf de laatste rij was gestart, maar in die eerste ronden wel optimaal gebruik had gemaakt van zijn softs: op het moment van zijn pitstop lag hij al 11e.

Eén coureur deed het veel beter op zijn softs: Pierre Gasly. De Red Bull-junior bleef zijn tweede plaats achter poleman Norman Nato (Racing Engineering) behouden en hoefde ook pas in de zevende ronde naar binnen voor de harde banden. Daardoor kwam hij ook ruimschoots als leider terug de baan op van het groepje dat vroeg ging wisselen. Achter hem volgden Rowland, Giovinazzi, Ghiotto, Matsushita, Kirchhöfer, Lynn en Eriksson.

 79P3772

Vooraan bleef Nato de race controleren, terwijl teamgenoot Jordan King de tweede plaats in handen kreeg. Net als Rowland had King een superstart gemaakt, maar hij moest nu wel een heel groepje achter zich houden. Dat werd aanvankelijk geleid door Nicholas Latifi (DAMS), terwijl achter hem Marciello (Russian Time), Evans (Campos) en Markelov (Russian Time) verbeten streden om de vierde plaats.

Het duel tussen Evans en Markelov was fascinerend om te zien, zeker toen ook Marciello erbij werd betrokken op het moment dat de Italiaan het beste van zijn banden had gevraagd. In de 17e ronde ging Markelov – de revelatie van 2016, zo mogen we wel stellen – in één beweging aan Evans en Marciello voorbij. Ook Latifi's tijden zakten in, zodat Markelov en Evans twee ronden later de derde respectievelijk vierde plaats in handen kregen.

 SBB0529

Terwijl alle ogen op deze verbeten duels aan de kop waren gericht, had Gasly met ronden van soms drie tot vier seconden sneller dan leider Nato het gat allang dichtgereden. Hij was al begonnen met het passeren van de langzamere deelnemers die nog moesten pitten – Jeffri, De Jong, Canamasas – toen Marciello de eerste van de kopgroep was die naar binnen kwam voor zijn setje softs.

Gasly lag op dat moment zesde en had de zege eigenlijk al op zak. Hij zag het voordeel verder in zijn schoot vallen toen Racing Engineering geen vlekkeloze pitstops wist te produceren voor zowel Nato als King. Ook Markelov zag zijn kansen in rook opgaan door een mislukte pitstop.

 79P3892

Het resultaat was dat de eerste vijf vroege stoppers – Gasly, Rowland, Giovinazzi, Ghiotto en Matsushita – allemaal vóór de eerste 'doorrijder' terechtkwamen. Dat was Mitch Evans, die door de missers bij Racing Engineering aan Nato en King voorbij was gegaan.

Terwijl Gasly onbedreigd naar zijn langverwachte eerste GP2-overwinning reed (en de leiding in het kampioenschap), leverden Rowland en Giovinazzi strijd om de tweede plaats. De MP-coureur verdedigde ronde na ronde voortreffelijk tegen de Italiaan met DRS-voordeel, maar was in de slotronde niet opgewassen tegen een actie buitenom in Brooklands van Giovinazzi, die profiteerde van een iets te verdedigende lijn van Rowland aan het eind van de Wellington Straight. Zo schonk de Italiaan zijn team Prema een fraaie 1-2.

 SBB0906

De derde plaats was desondanks opnieuw een voortreffelijk resultaat van de semi-rookie van MP Motorsport. Rowland schuift daarmee op naar de vierde plaats in de tussenstand – waar enkele puntjes in de top-zes het verschil maken. Gasly (eerste) en Nato (zesde) zijn maar zeven punten van elkaar verwijderd.

Op zijn zachte banden schoof Evans nog twee plaatsen op, ten koste van Matsushita en Ghiotto. Teamgenoten Nato en King vertrekken door hun zevende en achtste plaats morgen in de sprintrace vanaf de eerste rij. Het is de tweede 'reverse pole' op rij voor King.

 89P5807

Daniël de Jong kwam niet in het spel voor. De Nederlander maakte een goede start en klom drie plaatsen op en steeg na 15 ronden nog twee plaatsen ten koste van Jeffri en Pic. Daarna had hij echter het beste van zijn harde banden gevraagd. Daardoor reikte hij op zijn softs ook niet verder dan de 19e plaats. Er waren opmerkelijk genoeg geen uitvallers, al toucheerden Gelael en Malja elkaar wel in de eerste bocht na de start.

GP2, Silverstone, race 1, 9 juli 2016

1. Pierre Gasly - Prema - 29 ronden, 51'39"383
2. Antonio Giovinazzi - Prema - 9"422
3. Oliver Rowland - MP - 11"090
4. Mitch Evans - Campos - 21"667
5. Luca Ghiotto - Trident - 24"591
6. Nobuharu Matsushita - ART - 25"165
7. Norman Nato - Racing Engineering - 25"474
8. Jordan King - Racing Engineering - 25"651
9. Raffaele Marciello - Russian Time - 31"757
10. Artem Markelov - Russian Time - 33"115
11. Nicholas Latifi - DAMS - 34"220
12. Marvin Kirchhöfer - Carlin - 34"409
13. Sergio Canamasas - Carlin - 37"898
14. Arthur Pic - Rapax - 42"610
15. Jimmy Eriksson - Arden - 55"205
16. Alex Lynn - DAMS - 56"604
17. Nabil Jeffri - Arden - 57"490
18. Sergey Sirotkin - ART - 1'02"096
19. Daniël de Jong - MP - 1'23"661
20. Patric Armand - Trident - 1'39"764
21. Sean Gelael - Campos - 1 ronde
22. Gustav Malja - Rapax - 1 ronde

Stand kampioenschap
1.Gasly 72; 2.Giovinazzi, Evans 70; 4.Rowland 69; 5.Marciello 68; 6.Nato 65; 7.Markelov 55; 8.Lynn 51; 9.King 49; 10.Matsushita, Sirotkin 40.

Reacties

Reageer anoniem op dit bericht

Je reageert anoniem op dit bericht. Onderaan deze pagina kun je inloggen op Autosport.nl (of een account aanmaken) zodat je onder je eigen naam kunt reageren. Je kunt dan ook een eigen avatar gebruiken en je hebt direct toegang tot het Autosport.nl-forum.

Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.

Login om onder jouw naam te reageren

Registreren
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet