Formula E

Formule E: Buemi tweede Elektrische wereldkampioen maar "Di Grassi is gek geworden"(lang)

De Zwitser Sebastien Buemi is na Nelson Piquet Jr. de tweede Formule E-wereldkampioen. Maar anno 2016 wordt e.dams Renault teambaas Alain Prost in het Londense Battersea ongewild met het verleden geconfronteerd als de Braziliaan Lucas di Grassi direct bij de start zijn rijder Sebastien Buemi torpedeert en de titelstrijd lijkt daarmee beslist.

Tekst Willem J. Staat
Foto's Formule E

Di Grassi Out
Di Grassi elimineert zichzelf voor de titel. De geschiedenis herhaalde zich voor Alain Prost toch een beetje.....


Buemi tweede wereldkampioen maar "Di Grassi is gek geworden"
Direct bij de start in het Londense Battersea knalden Di Grassi en Buemi tegen elkaar en verdwenen kortstondig in de nooduitgang. Met hun gehavende auto's wisten beiden nog wel de pits te bereiken. Waren ze daar niet in geslaagd dan was Di Grassi de nieuwe Elektrische wereldkampioen geweest. Volgens Di Grassi lag de schuld bij Buemi. "De data laten gewoon zien dat Sebastien gewoon te vroeg geremd heeft. Vervolgens was ik met Prost in duel en realiseerde gewoon dat hij te vroeg geremd had. Voor mij was het onmogelijk de controle over de auto te behouden. Dit heeft de crash veroorzaakt."

Buemi bestrijdt de lezing van Di Grassi volledig. Buemi: "Ik wist gewoon dat hij wat idioots zou uithalen. In mijn spiegels zag ik dat hij nogal flink remde met deze crash als gevolg." Ook Buemi's teamgenoot Nicolas Prost bevestigt de lezing van Buemi. "Ik weet niet wat hij allemaal uitspookte maar hij was zeker 100 km te snel" aldus Nicolas Prost.Bij e.dams Renault kan men weinig begrip opbrengen voor het feit dat de Braziliaan naar deze middelen greep. Nicolas Prost: "Normaal is hij één van de fairste coureurs op de grid, maar ik geloof dat hij gek geworden is."

Bij het incident reed Di Grassi Buemi's achtervleugel eraf terwijl de Braziliaan zelf voldoende schade aan de voorzijde van zijn auto opliep. Sebastien Buemi: " Het belangrijkste is dat wij nu beide kampioenschappen gewonnen hebben, maar eigenlijk ben ik een beetje verdrietig om op deze wijze te winnen. Maar Di Grassi heeft vaak genoeg gezegd dat hij over een mindere auto beschikte. In mijn auto zou hij zeker een halve seconde sneller geweest zijn.

Pole
Toen Di Grassi en Buemi(tweede en derde van links) nog vrienden waren......

Di Grassi is een goede coureur. Hij reed de 24U van Le Mans en maakte geen fouten. Hij ging tussen Nicolas en de muur en er was nog geen vijf cm. ruimte meer. Toen hij remde had hij maar twee opties. Naar rechts gaan of mijn auto vol treffen. Hij deed het perfect maar we gingen er beiden af. Het was zijn enige kans. Aan het einde beschikten wij over de beste auto en het beste team. Als ik voor hem de bocht was uitgekomen, was ik toch sneller geweest."

Senior e.dams Team manager Alain Prost: " Het was fantastisch, wij hadden de auto een klein beetje verbeterd en voor de laatste wedstrijden aan Nico's stijl aangebracht. Sebastien was verbazend goed vandaag. Wij wilden de Super Pole vanwege die drie punten. En die kregen wij ook. Wij wilden kampioen worden en meer konden wij eigenlijk in dit soort wedstrijden verwachten. Zeker niet op een baan als Londen met zijn tricky weersomstandigheden. Dan kun je een totaal andere situatie hebben. Aan het begin van het seizoen was het doel om kampioen te worden en daar zijn wij dan ook in geslaagd. Het gebeurt niet vaak dat je een target hebt en dit doel dan ook bereikt."

Zowel Buemi als Di Grassi probeerden na het overstappen in de tweede auto meermaals de snelste ronde op hun naam te zetten en bleven net zo lang in de pits totdat zij vrij baan hadden. Met een tijd van 1.24.150 haalde Buemi twee ronden voor het einde de fel begeerde twee punten binnen. Kort daarvoor had Di Grassi op een veertiende plek de handdoek al in de Ring geworpen. Via Twitter feliciteerde Di Grassi zijn aartsrivaal met het behalen van de titel. "Felicitaties aan Seb voor de titel. Ik heb al het onmogelijke gedaan om dit gevecht open te houden. Erg trots op mijn team en onze partners"

Tweede zege voor Nicolas Prost
Nicolas Prost won onbedreigd zijn tweede wedstrijd dit weekend in Londen en Di Grassi's teamgenoot Daniel Abt eindigde als tweede. Aanvankelijk kwam de Fransman Jean Eric Vergne als derde over de streep maar kreeg vanwege een "unsafe release" een penalty van 50 strafseconden opgelegd. Hij werd als achtste geklasseerd. Daardoor promoveerde onze zuiderbuur Jerome D'Ambrosio naar de derde plek. Gedurende de wedstrijd moest de safetycar driemaal in actie komen. Vanwege een protest van Dragon Racing tegen DS Virgin Racing(Jean Eric Vergne) blijft het resultaat provisional.

Buemi
Ondanks het behalen van de titel was Buemi aanvankelijk toch wel wat teneergeslagen.

Nicolas Prost: "Ik dacht dat Di Grassi een bezoek aan Londen wilde brengen maar Sebastien zat in de weg. Het eindigde niet goed voor hem. De safetycars waren de grootste uitdaging. De eerste trok er nog al flink aan en daardoor kon ik weglopen. Gewoon een kwestie van gefocust blijven en geen fouten maken. Om eerlijk te zijn, gewoon beter kon het eigenlijk niet zijn." De Formule E wedstrijd werd in Londen door 42.000 mensen bezocht. Toch waren er veel protesten van omwonenden en de Formule E-organisatie kijkt voor de toekomst naar een andere locatie uit. Het derde Formule E seizoen start op 9 oktober in Hong Kong.

Senna Spectaculair
Goed weekend voor Bruno Senna in Londen

Reacties

Reageer anoniem op dit bericht

Je reageert anoniem op dit bericht. Onderaan deze pagina kun je inloggen op Autosport.nl (of een account aanmaken) zodat je onder je eigen naam kunt reageren. Je kunt dan ook een eigen avatar gebruiken en je hebt direct toegang tot het Autosport.nl-forum.

Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.

Login om onder jouw naam te reageren

Registreren
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet