Sportscars

Sportscars: Action Express-Corvette-DP's bezetten eerste twee plaatsen Watkins Glen, Renger van der Zande behaalt PC-klassezege (lang)

160703 IMSA Race winner
Winst voor de Action Express-Corvette DP van Barbosa/Fittipaldi op Watkins Glen

Het Action Express-team bezette de eerste twee plaatsen in de prototype-klasse na de Sahlen's Six Hours of the Glen, niet alleen meetellend voor het IMSA WeatherTech Sports Car Championship, maar tevens, na Daytona en Sebring, de derde ronde van de Tequila Patrón North American Endurance Cup. De nummer 5-Action Express-Corvette DP van João Barbosa/Christian Fittipaldi eindigde voor de zusterauto met het startnummer 31, bestuurd door Dane Cameron en Eric Curran. Het Starworks-team met Renger van der Zande herhaalde het succes van vorig jaar door op Watkins Glen de PC-klasse te winnen. Van der Zande deelde de auto ditmaal met Alex Popow. In de GTLM-klasse gingen de eerste twee plaatsen naar het Ford-fabrieksteam van Chip Ganassi, terwijl de Scuderia Corsa-Ferrari van Christina Nielsen, Alessandro Balzan en Jeff Segal als winnaar in de klasse GTD over de eindstreep kwam. Jeroen Bleekemolen eindigde samen met teamgenoot Ben Keating met de Riley-Viper als vierde in de klasse, aanmerkelijk beter dan hij na de kwalificatie had verwacht. Nicky Catsburg bezette samen met teamgenoten Tim Pappas en Andy Pilgrim de zevende plaats in de klasse met de Black Swan-Porsche.

Tekst: René de Boer (Twitter: @renedeboer)
Foto's: IMSA


In de prototype-klasse was het Portugees-Braziliaanse duo João Barbosa/Christian Fittipaldi in de nummer 5-Action Express-Corvette DP met 'Mustang Sampling'-opschrift het sterkst. In totaal reden Barbosa en Fittipaldi 107 van de 197 ronden aan de leiding. In de slotfase wist Barbosa zijn Action Express-teamgenoot in de Whelen-Corvette DP met een verschil van 0,709 seconden voor te blijven. Officieel was Filipe Albuquerque ook op beide Action Express-auto's ingeschreven, maar hij reed alleen tijdens de trainingen. Met de overwinning, hun eerste van het seizoen, namen Barbosa en Fittipaldi tevens de leiding in de tussenstand van zowel het IMSA WeatherTech SportsCar Championship als de Tequila Patrón North American Endurance Cup over. De derde plaats in de race was voor de Michael Shank Racing-Ligier met John Pew, Oz Negri en Olivier Pla.

Het Tequila Patrón-ESM-team kon de pole-position, behaald door Johannes van Overbeek, niet vertalen naar een goed resultaat in de race. Ruim een uur voor het einde betekende een technisch defect het voortijdig einde van de wedstrijd met Derani aan het stuur. Dat voorkwam ook de derde opeenvolgende lange-afstands-overwinning voor het team van Ed Brown, na de successen in Daytona en Sebring van het afgelopen voorjaar. Ook Mazda speelde uiteindelijk geen rol in de strijd om de podiumplaatsen: achter de beide broers Taylor en Max Angelelli in de Konica Minolta-WTR-Corvette eindigden Tom Long, Ben Devlin en Joel Miller als vijfde. De andere Mazda met Spencer Pigot, Tristan Nuñez en Jonathan Bomarito viel een half uur voor het einde uit als gevolg van een defecte injector en de daardoor ontstane schade aan een van de cilinders.

160704 IMSA race Zande actie Opnieuw klassewinst voor Renger van der Zande op Watkins Glen

In de PC-klasse wist het Starworks-team met Renger van der Zande en Alex Popow het succes van vorig jaar in Watkins Glen te herhalen. In totaal reed de Starworks-auto met het nummer 8 gedurende 101 ronden op kop. Met nog 41 minuten te gaan nam Van der Zande definitief de leiding over en reed vervolgens de overwinning naar huis. Voor onze landgenoot was het zijn achtste klassezege in de IMSA-sportwagenserie. "De auto was echt fantastisch om te rijden, maar we moesten hard doorrijden om te winnen", meldde Van der Zande na afloop. "Er waren veel 'full-course yellows', waardoor onze voorsprong telkens weer teniet werd gedaan en we steeds weer opnieuw moesten beginnen. Ook het bepalen van de strategie was lastig, omdat in de laatste anderhalf uur de boordradio het niet meer deed, waardoor ik geen contact meer had met het team aan de pitmuur. Gelukkig pakte het alsnog goed uit en konden we onze klasse winnen, waardoor we ook in het kampioenschap zeer goede zaken deden." In de voorlaatste ronde van de race wist Van der Zande ook nog de snelste rondetijd in de klasse neer te zetten.

160704 IMSA race Ford
Ford bezette de eerste twee plaatsen in de GTLM-klasse


Ford bezette voor het eerst met de nieuwe GT de eerste twee plaatsen in de GTLM-divisie. Richard Westbrook en Ryan Briscoe behaalden de overwinning voor het door Chip Ganassi ingezette fabrieksteam, terwijl teamgenoten Joey Hand en Dirk Muller het succes voor Ford completeerden. Voor Briscoe was het een memorabele week, want net voor het weekeinde werden hij en zijn echtgenote Nicole de trotse ouders van een dochter, het tweede kind van het paar. De strijd om de ereplaatsen op Watkins Glen ging tussen de Fords en de BMW's, maar met een uur en 40 minuten op de klok nam Briscoe de leiding definitief over en na de laatste pitstop bleef Westbrook op kop. De derde plaats achter de beide Fords was voor Bill Auberlen en Dirk Werner in de nummer 25-BMW, gevolgd door Oliver Gavin en Tommy Milner in de best geklasseerde van de beide fabrieks-Corvettes.

160704 IMSA race Start GTD
De GTD-klassewinnende Ferrari van het Scuderia Corsa-team

Twee weken na het winnen van de GTE-Am-klasse in Le Mans was er ook op Watkins Glen succes voor het Scuderia Corsa-Ferrari-team. De Deense Christina Nielsen, de Italiaan Alessandro Balzan en de Amerikaan Jeff Segal schreven in de zes-uursrace de GTD-klasse op hun naam, ondanks een achterstand van een ronde, opgelopen in de eerste helft van de race vanwege het vervangen van een motorsensor. In het laatste uur van de race wist Balzan de leiding over te nemen van Lawson Aschenbach in de nummer 9-Stevenson-Audi. Vervolgens verdedigde de Italiaan zijn positie tegen Andy Lallay in de nummer 44-Magnus Racing-Audi. Zo kwam de Ferrari met een voorsprong van 1,8 seconden als winnaar over de eindstreep, met de Audi van Lally, John Potter en Dion von Moltke op de tweede plaats. De derde positie was voor Mario Farnbacher en Alex Riberas met de Heart of Racing/Team Seattle/Alex Job Racing-Porsche.

160704 IMSA race Bleekemolen
De vierde plaats was het maximaal haalbare voor Jeroen Bleekemolen en Ben Keating in de Viper

Jeroen Bleekemolen en Ben Keating eindigden met de Riley-Viper als vierde en grepen daarmee net naast het podium. Niettemin boekte het duo in vergelijking met hun startplaats in de race behoorlijke progressie. "Gezien de ongunstige 'balance of performance' was dit voor ons absoluut het maximaal haalbare resultaat", gaf Bleekemolen te kennen. "Per ronde kwamen we zo'n 1,3 seconde tekort, dus meer zat er echt niet in." Ook Nicky Catsburg kon zich, samen met teamgenoten Tim Pappas en Andy Pilgrim in de Black Swan Racing-Porsche 911 GT3 R, aanzienlijk verbeteren. Uiteindelijk werd het trio als zevende geklasseerd. Overigens staat voor alle Nederlanders die op Watkins Glen in actie kwamen morgen (dinsdag) alweer de officiële testdag voor de 'Total 24 Hours of Spa' op het programma. Komend weekeinde wordt het Noord-Amerikaanse seizoen voortgezet met de volgende wedstrijd van het IMSA WeatherTech SportsCar Championship op het Canadian Tire Motorsport Park, ook bekend als Mosport, in Bowmanville in de Canadese staat Ontario.

160704 IMSA race Catsburg
De groene Black Swan-Porsche van Nicky Catsburg tussen de bomen op 'The Glen'

Uitslag:
1. Barbosa/Fittipaldi/Albuquerque, Chevrolet Corvette DP, 197 r. in 6.00:21,671
2. Cameron/Curran/Albuquerque, Chevrolet Corvette DP, op 0,709
3. Pew/Negri/Pla, Ligier JS P2-Honda, op 1,048
4. Taylor/Taylor/Angelelli, Chevrolet Corvette DP, op 7,302
5. Long/Miller/Devlin, Mazda-Mazda, op 1 ronde
6. Goossens/Dalziel, Chevrolet Corvette DP, op 1 ronde
7. Van der Zande/Popow, Oreca FLM09-Chevrolet, op 2 ronden (1e PC)
8. French/Marcelli/Koch, Oreca FLM09-Chevrolet, op 2 ronden
11. Briscoe/Westbrook, Ford GT, op 7 ronden (1e LMGT)
22. Nielsen/Balzan/Segal, Ferrari 488 GT3, op 12 ronden (1e GTD)
25. Keating/Bleekemolen, Dodge Viper GT3-R, op 13 ronden (4e GTD)
28. Pappas/Pilgrim/Catsburg, Porsche 911 GT3 R, op 13 ronden (7e GTD)

 

Reacties

Reageer anoniem op dit bericht

Je reageert anoniem op dit bericht. Onderaan deze pagina kun je inloggen op Autosport.nl (of een account aanmaken) zodat je onder je eigen naam kunt reageren. Je kunt dan ook een eigen avatar gebruiken en je hebt direct toegang tot het Autosport.nl-forum.

Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.

Login om onder jouw naam te reageren

Registreren
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet