Sportscars

Sportscars: ESM op pole in Watkins Glen, Van der Zande snelste in klasse

160703 IMSA quali Zande pole
Eerste klasse-pole voor Renger van der Zande

Johannes van Overbeek zette de de Tequila Patrón-ESM-Honda-Ligier op pole-position voor de Sahlen's Six Hours of the Glen, de IMSA-wedstrijd die, na Daytona en Sebring, tevens de derde ronde vormt van de Tequila Patrón North American Endurance Cup. Het ESM-team won al de eerste twee ontmoetingen in deze lange-afstandscompetitie in Florida en de snelste trainingstijd van Van Overbeek brengt hem en teamgenoten Pipo Derani, Scott Sharp en Ed Brown in een uitstekende positie om hieraan nog een succes toe te voegen. Vanuit Nederlands perspectief was vooral de prestatie van Renger van der Zande positief: hij nam met de nummer 8-Starworks-Oreca de kwalificatie voor zijn rekening en veroverde met een recordtijd in de klasse zijn eerste Total Pole Award in de PC-divisie. Ook voor Van der Zande en teamgenoot Alex Popow zijn de verwachtingen voor de zes-uursrace dus positief. In de GTLM-klasse was er de eerste IMSA-pole voor het Ford-team van Chip Ganassi dankzij de Brit Richard Westbrook, die het oude record van Andy Priaulx uit 2014, toen nog met BMW, met maar bijna drie seconden verbeterde. In GTD start de Heart of Racing-Team Seattle/Alex Job-Porsche vanaf pole dankzij de snelste trainingstijd van Mario Farnbacher.

Tekst: René de Boer (Twitter: @renedeboer)
Foto's: IMSA

160703 IMSA quali ESM De ESM-Ligier-Honda start vanaf pole op Watkins Glen

Achter de Tequila Patrón-ESM kwalificeerde Tristan Nuñez de snelste van de beide Mazda's, uitgevoerd in retro-kleuren vanwege het 25-jarig jubileum van Mazda's overwinning in Le Mans, op de tweede plaats, gevolgd door de Michael Shank Racing-Ligier-Honda.

160703 IMSA quali Zande
Tevreden vertelt PC-polewinnaar Renger van der Zande na afloop zijn verhaal

PC-polewinnaar Renger van der Zande was uiteraard zeer ingenomen met zijn kwalificatiesucces. "Pole-position, hartstikke goed natuurlijk", aldus de snelste man in de PC-klasse. "Ik zal de start van de race voor mijn rekening nemen en de eerste 45 minuten rijden. Dan stapt Alex Popow in. Hij moet dan minimaal 105 minuten rijden en dan kom ik er weer in om de auto aan de finish te brengen, wat wel zo'n drieënhalf uur gassen wordt. De auto gaat heel goed, we hebben een heel goede set-up gevonden. In vergelijking met vorig jaar is het asfalt hier nieuw, het is ontzettend vlak, een biljartlaken, maar wel met veel grip. Het team heeft het goed voor elkaar, ik denk dat we met snelle pitstops een heel eind kunnen komen." Achter hem start de PR1/Mathiasen Motorsport-PC met Alon/Kimber- Smith/Gutierrez op de tweede plaats, gevolgd door de Performance Tech-auto met French/Marcielli/Koch.

160703 IMSA quali Ford
Richard Westbrook behaalde de GTLM-pole, gevolgd door de beide fabrieks-BMW's

Voor Ford betekent de eerste pole in de IMSA-GTLM-klasse een voortzetting van de succesreeks van de afgelopen maanden. In mei zorgden Richard Westbrook en Ryan Briscoe op het circuit van Laguna Seca al voor de eerste overwinning avan de auto, gevolgd door de GTE-Pro-klassezege dankzij Joey Hand, Dirk Werner en Sébastien Bourdais tijdens de 24 Uur van Le Mans, twee weken geleden. De pole voor Westbrook op Watkins Glen was zijn derde in de IMSA-serie, maar zijn eerste in de GTLM-klasse. De afgelopen twee jaar won Westbrook de race op Watkins Glen met een DP van Visitflorida.com. Achter de Ford eindigden de beide fabrieks-BMW's met respectievelijk Dirk Werner in de auto met het nummer 25 en John Edwards in de nummer 100-BMW.

In de GTD-klasse was eigenlijk de nummer 6-Stevenson Motorsports-Audi R8 van Robin Liddell en Andrew Davis het snelst, maar bij de technische keuring na afloop bleek de auto te laag, zodat de pole-position in de klasse alsnog naar Mario Farnbacher/Alex Riberas/Ian James met de Heart of Racing-Team Seattle/Alex Job Racing-Porsche ging. Dankzij Lawson Aschenbach in de nummer 9-Audi heeft Stevenson Motorsports toch nog een plek op de eerste startrij, de R8 start als tweede, voor de Paul Miller Racing-Lamborghini van Madison Snow/Bryan Sellers.

160703 IMSA quali Bleekemolen
Na de recente BOP-aanpassingen zijn de kansen van de Riley-Viper van Jeroen Bleekemolen ernstig geslonken

Jeroen Bleekemolen en Ben Keating kwalificeerden zich met de Riley-Dodge Viper als tiende in de klasse. "We zijn niet tevreden, maar eigenlijk wist ik voor dit weekeinde al dat het moeilijk zou worden", meldde Bleekemolen. "Na onze recente overwinning in Detroit is er veel veranderd aan de 'balance of performance'. We hadden de overwining daar vooral te danken aan een goede pitstop en een goede strategie, waardoor we vooraan kwamen. Omdat het op een stratencircuit moeilijk inhalen is, konden we onze positie behouden, maar nu is er veel gewijzigd. Wij hebben iets minder vermogen gekregen, maar belangrijker is dat andere auto's heel veel vermogen erbij gekregen hebben, waardoor het heel moeilijk voor ons is om competitief te zijn. Ik weet dat vooral omdat ik met een aantal van die andere auto's ook in Europa rijd, zoals de Lamborghini. Die heeft in Europa één keer met een 40 mm-restrictor gereden, maar was daarmee veel te snel. Hier gooien ze er echter wel weer zo'n grote restrictor in, en bij de Audi ook. Dat zijn dan al twee auto's die we niet bij kunnen houden. Dan praat je minstens over één, anderhalve seconde. Het wordt een moeilijke race. Ben zal starten en rijdt de eerste twee uur, ik rijd de laatste vier uur." De Black Swan-Porsche 911 GT3 R van Tim Pappas, Andy Pilgrim en Nicky Catsburg start als twaalfde in de klasse. Hier was het eigenaar Pappas die de kwalificatie voor zijn rekening nam.

Uitslag:
1. Sharp/Derani/Van Overbeek, Ligier JS P2-Honda, 1:35,207
2. Nuñez/Bomarito/Pigot, Mazda-Mazda, 1:35,374
3. Pew/Negri/Pla, Ligier JS P2-Honda, 1:35,592
4. Taylor/Taylor/Angelelli, Corvette DP, 1:35,749
5. Long/Miller/Devlin, Mazda-Mazda, 1:36,329
6. Barbosa/Fittipaldi/Albuquerque, Corvette DP. 1:36.425
7. Goossens/Dalziel, Corvette DP, 1:36,473
8. Cameron/Curran/Albuquerque, Corvette DP, 1:37,198
9. Van der Zande/Popow, Oreca FLM09-Chevrolet, 1:38.407 (1e PC)
16. Briscoe/Westbrook, Gord GT, 1:41,031 (1e GTLM)
27. Farnbacher/Riberas/James, Porsche 911 GT3 R, 1:45,449 (1e GTD)
36. Keating/Bleekemolen, Dodge Viper GT3-R, 1:47,192 (10e GTD)
38. Pappas/Pilgrim/Catsburg, Porsche 911 GT3 R, 1:48,106 (12e GTD)

Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet