Formule 2

GP2: King is koning van natte sprintrace op Red-Bull-Ring, Rowland tweede voor MP Motorsport

 SLA9850

Jordan King heeft op een overtuigende manier een fraaie GP2-sprintrace op de Red-Bull-Ring naar zich toegetrokken. De Brit vertrok van pole en had de wedstrijd alle 28 ronden onder controle. Met de ene snelste ronde na de andere kon de coureur van Racing Engineering de concurrentie makkelijk op afstand houden. Oliver Rowland reed al vroeg naar de tweede plaats, terwijl Alex Lynn er een compleet Brits podium van maakte door van de 11e naar de derde plaats op te stomen. Raffaele Marciello bouwde zijn voorsprong in het kampioenschap uit door vierde te worden. Rowlands teamgenoot bij MP, Daniël de Jong, kon geen vuist maken: hij werd 20e en laatste na een verkeerde gok om naar slicks te wisselen.

Tekst: Mattijs Diepraam
Foto's: GP2 Series

Net als in de GP3-race vertrokken de GP2-auto's achter de safety car, maar gelukkig kregen de auto's al na drie ronden groen (in plaats van negen in de GP3-wedstrijd). King vloog op de natte baan meteen ervandoor, zoals hij de rest van de wedstrijd ook zou doen, optimaal profiterend van de reverse pole die hij gisteravond in handen kreeg toen Sergey Sirotkin en Gustav Malja tijdstraffen kregen.

 SBB8698

Norman Nato (Racing Engineering) en Oliver Rowland (MP) volgden op gepaste afstand, terwijl achter hen Marciello oprukte van de zesde naar de vierde plaats. Giovinazzi schoof intussen in één ronde op van P17 naar P11. Even kwam de safety car weer naar buiten nadat Arthur Pic (Rapax) Sean Gelael (Campos) de grindbak intikte – de Fransman was in die fase een gevaar op de weg, want even later reed hij ook tegen Prema-coureur Gasly aan, gelukkig zonder gevolgen voor zijn landgenoot. In de vijfde ronde werd het veld weer losgelaten, waarna het enigszins in een ritme kon komen.

In deze fase zagen we Norman Nato en Jimmy Eriksson (Arden) in het klassement kelderen, ten koste van Rowland, Marciello (Russian Time), Ghiotto (Trident) en daarna de rest, terwijl Antonio Giovinazzi verder aan het oprukken was – totdat de Prema-coureur in de achtste ronde de grindbak vond en terugzakte naar de 13e plaats. Toch was het nog niet het laatste wat we van Italiaan zouden horen. Ook Nicholas Latifi (DAMS) klom in de openingsfase op van de tiende naar de vijfde plaats.

 SBB8629

Aan de kop van het veld reden King, Rowland, Marciello en Ghiotto met onderlinge verschillen van tussen de twee en drie seconden elk hun eigen race, maar daarachter vocht een groep van Latifi, Nato, Evans, Sirotkin, Lynn en Gasly om elke centimeter van de Red-Bull-Ring. Lynn was van het groepje de coureur die stappen maakte. Nadat de Brit ook zijn teamgenoot Latifi was gepasseerd, reed hij met diverse snelste ronden van de wedstrijd naar Ghiotto toe om hem in de 17e ronde te passeren.

Achter hen had Latifi het beste van zijn banden gevraagd: Evans, Sirotkin en Gasly gingen de Canadees alle drie voorbij. Dat was nog niet het ergste voor de DAMS-coureur, die in de 20e ronde spinde en op een gevaarlijke plek bleef staan. Safety car. Voor de achterblijvers was dat reden voor een gokje. Nato, Pic, Malja, De Jong, Binder en Kirchhöfer kwamen naar binnen voor slicks. Een verkeerde keuze, want de slicks waren én niet sneller én de safety car was al zo snel vertrokken dat de zes geen tijd hadden om aan te sluiten. Toen het groen weer werd gegeven, reden ze nog op ruim 50 seconden van leider King.

 SBB9037

Die reed de laatste vijf ronden soeverein naar de overwinning met weer een reeks van snelste ronden. Rowland werd op zes seconden gereden, maar de MP-coureur behaalde wel zijn beste GP2-resultaat tot nu toe. Alex Lynn maakte er drie Britten op het podium van door kort na de herstart al Marciello te verschalken. En die Giovinazzi van wie we nog zouden horen? Die was in de slotfase weer helemaal in zijn element: vanaf zijn negende stek bij de herstart passeerde hij nog vier auto's op als vijfde te eindigen, met een wagenbeheersing waaruit zeer veel vertrouwen sprak. De Italiaan van Prema is nu al met gemak de rookie van het jaar. Een andere Italiaan, Luca Ghiotto, kon zich intussen voor zijn hoofd slaan: in de laatste bocht spinde hij zijn zesde plaats weg.

Met zijn vierde plaats bouwde Raffaele Marciello zijn voorsprong in het kampioenschap iets uit. Al is de afstand tot Evans, Nato, Markelov en Rowland klein, het zal de Italiaan grote voldoening geven nadat Ferrari hem deze winter de deur wees. Na weer een fantastische race blijft het GP2-kampioenschap dit jaar verbazen. Kan het volgende week op Silverstone nóg gekker?

 ONY5021

GP2, Red-Bull-Ring, race 2, 3 juli 2016

1. Jordan King - Racing Engineering - 28 ronden, 44'34"966
2. Oliver Rowland - MP - 6"019
3. Alex Lynn - DAMS - 7"702
4. Raffaele Marciello - Russian Time - 10"234
5. Antonio Giovinazzi - Prema - 10"417
6. Sergey Sirotkin - ART - 11"821
7. Pierre Gasly - Prema - 12"594
8. Mitch Evans - Campos - 12"881
9. Luca Ghiotto - Trident - 15"878
10. Sergio Canamasas - Carlin - 35"019
11. Artem Markelov - Russian Time - 57"740
12. Norman Nato - Racing Engineering - 1'00"076
13. Jimmy Eriksson - Arden - 1'00"107
14. Patric Armand - Trident - 1'16"880
15. René Binder - ART - 1'17"325
16. Gustav Malja - Rapax - 1 ronde
17. Nabil Jeffri - Arden - 1 ronde
18. Arthur Pic - Rapax - 1 ronde
19. Marvin Kirchhöfer - Carlin - 1 ronde
20. Daniël de Jong - MP - 1 ronde

Uitgevallen
Nicholas Latifi
Sean Gelael

Stand kampioenschap
1.Marciello 66; 2.Evans 56; 3.Nato 55; 4.Markelov, Rowland 54; 6.Giovinazzi 52; 7.Lynn 51; 8.Gasly 47; 9.King 45; 10.Sirotkin 40.

Reacties

    • 1
    • 0
     
    ace1 03 juli 2016 13:27

    De Jong ook nog lang geen F1 materiaal :(

    • 0
    • 0
     
    Racing-Fan 03 juli 2016 19:30

    "Nog lang geen F1 materiaal". Hij zal het ook nooit worden, maar goed als hij er plezier in heeft en papa De Jong wil het betalen dan geef ik hem groot gelijk dat hij in deze klasse blijft rijden. Al lijkt hij me meer op z'n plek in LMP2.

    • 1
    • 0
     
    ace1 03 juli 2016 20:23

    Ik vindt het jammer dat hij nog steeds in de GP2 zit als MP Motorsport deze plaats aan een jongere coureur zou gunnen met meer talent kunnen zij veel hoger in het klassement van teams in de GP2 eindigen wat meer punten en geld oplevert. Wie zit er in de LMP 2 op de Jong, hooguit dat hij iets in de GT kan betekenen.

    • 1
    • 0
     
    Anonieme gebruiker 04 juli 2016 00:03

    Die pretentie heeft-ie toch ook helemaal niet, om de F1 te halen? En meer punten in het GP2-klassement levert echt niks op, hoor. Daarom ook zo veel pay drivers in de onderste regionen van de GP2. Al kunnen sommige pay drivers het nog ver schoppen. Kijk naar Markelov. En zelfs Gelael weet het podium te halen!

Reageer anoniem op dit bericht

Je reageert anoniem op dit bericht. Onderaan deze pagina kun je inloggen op Autosport.nl (of een account aanmaken) zodat je onder je eigen naam kunt reageren. Je kunt dan ook een eigen avatar gebruiken en je hebt direct toegang tot het Autosport.nl-forum.

Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.

Login om onder jouw naam te reageren

Registreren
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet