Formule 2

GP2: Evans en Gelael krijgen voor Campos 1-2 cadeau dankzij safety car in idiote race op Red-Bull-Ring, De Jong P14

 SBB7442

Mitch Evans en Sean Gelael hebben het Campos-team een 1-2 gegeven in een knotsgekke GP2-hoofdrace op de Red-Bull-Ring. Het verrassende resultaat kwam tot stand door een bandenstrategie die het duo na een safetycarperiode en een neutralisatie aan de kop van het veld zette. De twee hoorden bij de vier auto's die op supersofts waren gestart en al van banden hadden gewisseld toen de chaos uitbrak. Tot die tijd maakten de Prema-auto's van Gasly en Giovinazzi de dienst uit, samen met Raffaele Marciello (Russian Time). Prema ging met lege handen naar huis, maar Marciello pakte de leiding in het kampioenschap met een derde plaats achter het Campos-duo. Oliver Rowland werd zesde voor MP, Daniël de Jong eindigde als 14e.

Tekst: Mattijs Diepraam
Foto's: GP2 Series

Net als je dacht dat het niet gekker kon worden in de GP2... De hoofdrace op de Red-Bull-Ring nam in totaal bijna anderhalf uur in beslag en leverde een winnaar op die als tiende was gestart en in de openingsfase geen schijn van kans leek te maken. De snelste ronde van de wedstrijd kwam zelfs even op naam van zijn Indonesische teamgenoot, die als een pure pay driver door het leven gaat maar desondanks Evans kort hield en naar een verbijsterende tweede plaats reed.

De regen die vanaf de 14e ronde op het achterste deel van het circuit begon te vallen, leidde een fase van totale chaos in. Op dat moment leidde Pierre Gasly voor Prema de wedstrijd, nadat hij teamgenoot Antonio Giovinazzi in de vijfde ronde had ingehaald in een bloedstollend duel waarin de twee van bocht 1 naar bocht 2 wiel-aan-wiel reden. Giovinazzi had vanaf de eerste rij op zijn beurt poleman Sergey Sirotkin bij de start verslagen, die op dat moment derde lag. Op de vierde plaats reed Raffaele Marciello rond. De Italiaanse Russian Time-coureur had bij de start al een plek gepakt op teamgenoot Artem Markelov en was in de 12e ronde Luca Ghiotto (Trident) voorbijgegaan.

 W2Q1100

In diezelfde 12e ronde had het beslissende moment van de race al plaatsgevonden, al besefte niemand dat toen nog: Evans, Gelael, Binder en Eriksson kwamen naar binnen om hun supersofts in te ruilen voor softs, de enige vier die voor deze strategie hadden gekozen. De stop wierp het viertal naar achteren en ze kwamen dan ook niet voor in de toptien toen Gasly zijn 17e ronde inging, met achter hem Giovinazzi, Sirotkin, Marciello, Ghiotto, Nato (na een goede start), Markelov, Lynn, Rowland (na een mindere start) en Kirchhöfer. Bij de start hadden we al vaarwel gezegd tegen Nabil Jeffri (Arden) en een vliegende Sergio Canamasas (Carlin).

In bocht 3 van die ronde, op het natte gedeelte van de baan, voltrok zich het drama voor Gasly. De Fransman verloor de auto van achteren en gleed hulpeloos de grindbak in. Wéér geen zege voor de geplaagde Red Bull-junior, die op dat moment een gat van bijna drie seconden had geslagen op zijn teamgenoot. Alex Lynn ging er op hetzelfde punt af en kon achterlangs de auto van Gasly zijn weg vervolgen, maar Gasly zat vast. Safety car.

 SLA6745

Die bracht Evans, Gelael, Binder en Eriksson opeens in beeld: zij hadden al een pitstop gemaakt terwijl de kop nog moest wisselen. Bovendien schoven ze plaatsen op doordat Nato, Lynn, King, Latifi en Malja naar binnen kwamen om te gokken op regenbanden – geen handige keuze, want de regen trok alweer weg.

Na het vertrek van de safety car volgde er een fase waarin Rowland op de warmste banden eerst naar P3 reed. Het bleef een glibberige baan, want in de 22e ronde ging Giovinazzi in de eerste bocht rechtdoor, om de leiding aan Marciello te schenken, waarna een ronde later Marciello, Giovinazzi, Sirotkin en Markelov dat allemaal deden! Ghiotto was de enige die op het circuit bleef. De Italiaan die na de herstart moeizaam op gang was gekomen, pakte zo P4 en kort daarna ook P3 van Rowland, die nu weer op de weg naar beneden was.

 SLA6589

Giovinazzi pakte in de 24e ronde opnieuw de leiding terug van Marciello, maar inmiddels begon het de toeschouwers te dagen: Evans en Gelael reden zevende en achtste, op de hielen van Rowland trappend, met Gelael zelfs even zevende voordat hij in bocht 2 360 graden rondging en zijn weg vervolgde. Zo kort achter de kop en hun pitstop al achter de rug: hier reden de virtuele nummers 1 en 2.

Een spin van Marvin Kirchhöfer in de 27e ronde zorgde ervoor dat ze de feitelijke 1 en 2 werden. Eerst kwam de safety car naar buiten, maar al snel werd de rode vlag gezwaaid: de Carlin-auto stond in bocht 2 midden op de baan. Dat was trouwens niet de enige reden voor de neutralisatie. Giovinazzi, Marciello, Ghiotto, Sirotkin, Rowland en Markelov grepen allemaal hun kans om hun banden te wisselen, waarbij Marciello's team sneller klaar was met het pitwerk dan Giovinazzi's mannen. Voor Markelov liep het nog slechter af: niet alleen moest hij wachten totdat Marciello klaar was, maar in zijn haast reed hij te snel de pitstraat uit om hard tegen de vangrail bij de uitgang te klappen. Overal blokkeerden brokstukken de uitgang van de pitstraat. Nu moest de rode vlag wel tevoorschijn worden getrokken.

 SBB6590

Alle bandenwissels zorgden er wel voor dat Evans en Gelael vooraan kwamen te staan achter de in de pits geparkeerde safety car. Er stond er zelfs eentje voor! Patric Armand had de twee Campos-auto's én de safety car ingehaald... Voor die vlaag van verstandsverbijstering kreeg de Indonesiër een stop-and-go van 10 seconden toebedeeld.

Even leek het erop dat de race zou worden stilgelegd, zodat de uitslag na 28 ronden zou worden bepaald – wat halve punten had opgeleverd – maar er werd toch besloten om weer te starten. Ook daar ging het niet bij iedereen volgens plan, want Giovinazzi en Binder kwamen niet weg uit de pits. De Italiaan kwam uiteindelijk wel weg, maar viel vervolgens toch weer stil in de uitgang van de pitstraat, waardoor Binders uitweg werd geblokkeerd. Evans, Gelael en Eriksson bleven daardoor de drie musketiers die zouden profiteren van hun bandenstrategie.

 SLA6705

Het veld vervolgde zijn ronden achter de safety car totdat Giovinazzi's auto was weggehaald. Het dominante Prema-team ging daardoor met lege handen naar huis. In plaats daarvan greep een ander team de 1-2. Mitch Evans was ontketend na de herstart en reed met gemak naar de overwinning, terwijl Sean Gelael daar de snelste ronde van de wedstrijd aan toevoegde. In hun spoor volgden Marciello en Ghiotto, wat de eerstgenoemde de leiding in het kampioenschap opleverde.

Eriksson verloor eerst niet alleen twee plaatsen aan de twee Italianen, maar ook nog aan Rowland, maar vocht zich in de slotfase terug langs de Britse MP-coureur, die zo zesde werd. Nato en Sirotkin grepen de plaatsen die recht geven op de eerste startrij van morgenochtend, terwijl Malja en King de laatste punten pakten. Malja's negende plaats is nog wel 'under investigation'. Daniël de Jong kwam niet in het stuk voor: hij werd 14e op een ronde achterstand.

 SBB7415

UPDATE: Sergey Sirotkin en Gustav Malja hebben straffen gekregen voor inhalen achter de safety car.  Daardoor zakken zij van de achtste en negende plaats naar de 12e en 13e plaats. Jordan King krijgt zo de reverse pole voor de sprintrace in handen.

GP2, Red-Bull-Ring, race 1, 2 juli 2016 (aangepast)

1. Mitch Evans - Campos - 1.18'32"399
2. Sean Gelael - Campos - 4"600
3. Raffaele Marciello - Russian Time - 10"789
4. Luca Ghiotto - Trident - 12"363
5. Jimmy Eriksson - Arden - 12"691
6. Oliver Rowland - MP - 15"557
7. Norman Nato - Racing Engineering - 16"559
8. Jordan King - Racing Engineering - 22"768
9. Arthur Pic - Rapax - 24"738
10. Nicholas Latifi - DAMS - 25"629
11. Alex Lynn - DAMS - 27"000
12. Sergey Sirotkin - ART - 19"708 + 30"
13. Gustav Malja - Rapax - 20"258 + 30"
14. Daniël de Jong - MP - 1 ronde
15. Patric Armand - Trident - 1 ronde
16 - René Binder - ART - 2 ronden

Uitgevallen
Antonio Giovinazzi
Artem Markelov
Marvin Kirchhöfer
Pierre Gasly
Nabil Jeffri
Sergio Canamasas

Stand kampioenschap
1.Marciello 58; 2.Nato, Evans 55; 4.Markelov 54; 5.Giovinazzi 46; 6.Gasly 45; 7.Rowland 42; 8.Lynn 41; 9.Sirotkin 40; 10.Matsushita 32.
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet