Formule 1

Formule 1: Hamilton 'gewoon' op pole in natte kwalificatie, Verstappen negende

Hamilton

De kwalificatie voor de Grand Prix van Oostenrijk was door regen in Q2 en een opdrogende baan in Q3 ongewoon spannend. Toch kwamen de Mercedessen aan het einde van de rit weer bovendrijven: Lewis Hamilton scoorde de poleposition, voor Nico Rosberg. Die start morgen echter als zesde, omdat zijn versnellingsbak werd gewisseld na een crash vanochtend. Nico Hülkenberg en Jenson Button kwamen letterlijk bovendrijven in deze omstandigheden, zij starten morgen als tweede en derde. Verstappen kon op de opdrogende baan niet meekomen in het geweld vooraan, hij reed de negende tijd. Omdat ook Vettel vijf plekken wordt teruggezet, start hij morgen als achtste.

Tekst: Daan Jeuken

Vettel en Rosberg vijf plaatsen terug
De kwalificatie in Oostenrijk begint in de wetenschap dat Sebastian Vettel en Nico Rosberg vijf startplaatsen terug worden gezet. Beide heren crashten in de vrije trainingen, Vettel gisteren, Rosberg vanochtend, en beschadigden daarbij hun versnellingsbak dusdanig dat deze vervangen moesten worden. De auto van Rosberg is maar nipt op tijd klaar voor de kwalificatie, maar de twee zullen dus op zijn best als zesde starten morgen.

Kvyat er hard af
Voor Q1 maakt deze wetenschap nog niets uit, want ruim op tijd zijn alle topmannen veilig. In de achterhoede staan de usual suspects, en Daniil Kvyat. Die heeft zijn zaakjes sinds zijn degradatie binnen Red Bull nog niet op een rijtje en deze kwalificatie helpt hem ook niet verder. De Rus gaat op hoge snelheid wijd over de kerbs en dat kan zijn achterwielophanging niet aan. De Toro Rosso spint, raakt eerst de vangrail bij de pitingang en gaat daarna rechtuit de muur in.

Op Kvyats crash volgt een rode vlag. Daarna is er nog anderhalve minuut voor de sessie. Dat is voor een paar man nog net genoeg om een rondje te rijden. Carlos Sainz is daar een van, maar die is de pits nog niet uit of hij blaast zijn motor op. Verder levert de laatste minuut geen verbeteringen meer op. De Saubers staan daarmee op de laatste startrij, achter Kvyat en Haryanto. De Renaults starten daarvoor. De grote verrassing van de sessie is Pascal Wehrlein, die is met een goed rondje door naar Q2.

Geen Perez, wel druppels
Q2 vangt aan zonder Sergio Perez. Diens ophanging begaf het in Q1 ook al, maar de Mexicaan was toen al door. In Q2 kan hij niet verder, dus hij start morgen als zestiende. Omdat Sainz er ook al niet meer bij is, worden er nog vier uitvallers gevraagd.

Q2 begint onder tijdsdruk, want er is een klein beetje regen op komst. Ook de kopmannen gaan dus snel naar buiten om een goede ronde te zetten. Hamilton, Rosberg en Vettel zijn na een stint al veilig, de rest komt nog een keer extra. De Red Bulls en Ferrari's doen deze stint op de hardere band dan de Mercedessen, zij zullen morgen dus langer door kunnen.

Raikkonen regen

Met nog zes minuten op de klok is daar inderdaad de voorspelde regen. Alonso (die het weerbericht van McLaren tegensprak en zei dat er geen regen op komst was), Grosjean, Wehrlein en Gutierrez (0.006 seconde achter Button) staan dan onder de streep. de twaalfde startplaats van Wehrlein wordt met gejuich ontvangen binnen Manor.

De Mercedessen proberen dan nog de tactiek van Ferrari en Red Bull te kopiëren, maar daar is het te laat voor, op de natte baan kunnen Rosberg en Hamilton hun tijd niet verbeteren. Dubbel nadeel dus voor Rosberg, die ook al wordt teruggezet. Hamilton mag hopen vanaf de start als leider weg te kunnen lopen, maar gezien zijn starts dit jaar is dat ook geen zekerheid.

Het goede moment
In Q3 is de regen opgehouden, maar de baan is nog wel nat. De sessie begint op intermediates en de baan zal steeds sneller worden. Dat zal echter niet de volle twaalf minuten duren, want er is ook weer regen op komst. De pole zou dus zomaar eens naar de gelukkigste kunnen gaan die op het goede moment zijn snelste tijd zet.

Toch naar slicks
Met nog vier minuten te gaan is toch het moment voor slicks aangebroken. Zo lang de regen uitblijft kan iedereen daar nog een of twee rondjes mee rijden. Hamilton heeft op dat moment de voorlopige pole te pakken, Verstappen staat tiende.

Hülkenberg is de eerste die doorkomt op slicks en hij pakt direct de snelste tijd. Bottas bewijst hoe verraderlijk de omstandigheden zijn; hij schiet ervanaf.

Ook nu geldt dat degene die als laatst komt waarschijnlijk de pole voor het grijpen heeft. Iedereen is sneller dan Hülkenberg, maar als die weer komt is hij ook weer het snelste als de vlag valt.

Verstappen komt als tweede, na Massa, rijdt de tweede tijd, maar iedereen die dan nog komt is sneller dan de Nederlander. De Mercedessen zijn vertrouwd snel; Hamilton rijdt veruit de beste ronde en pakt de pole. Rosberg rijdt de tweede tijd, en start morgen als zesde. Hülkenberg rijdt knap de derde tijd, Vettel is vierde maar verliest dus ook vijf plekken.

Buttons talent komt onder deze omstandigheden vaak bovendrijven en hij rijdt de vijfde tijd. Dat betekent dat hij morgen als derde mag starten; het beste resultaat van McLaren Honda. Räikkönen, Ricciardo, Bottas, Verstappen en Massa besluiten de top tien.

Uitslag kwalificatie Oostenrijk
1. Lewis Hamilton, 1:07.922
2. Nico Rosberg, op 0.543*
3. Nico Hülkenberg, op 1.363
4. Sebastian Vettel, op 1.859*
5. Jenson Button, op 1.978
6. Kimi Räikkönen, op 1.979
7. Daniel Ricciardo, op 2.058
8. Valtteri Bottas, op 2.518
9. Max Verstappen, op 3.231
10. Felipe Massa, op 4.055

11. Esteban Gutierrez, 1:07.578
12. Pascal Wehrlein, 1:07.700
13. Romain Grosjean, 1:07.850
14. Fernando Alonso, 1:08.154
15. Carlos Sainz, geen tijd
16. Sergio Perez, geen tijd

17. Kevin Magnussen, 1:07.941
18. Jolyon Palmer, 1:07.965
19. Rio Haryanto, 1:08.026
20. Daniil Kvyat, 1:08.409
21. Marcus Ericsson, 1:08.418
22. Felipe Nasr, 1:08.446

* wordt vijf startplaatsen teruggezet

Reacties

Reageer anoniem op dit bericht

Je reageert anoniem op dit bericht. Onderaan deze pagina kun je inloggen op Autosport.nl (of een account aanmaken) zodat je onder je eigen naam kunt reageren. Je kunt dan ook een eigen avatar gebruiken en je hebt direct toegang tot het Autosport.nl-forum.

Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.

Login om onder jouw naam te reageren

Registreren
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet