DTM

DTM: Eerste overwinning voor Nico Müller

DTM Grijnzende Nico Muller
Het Zwitsers elftal verloor gisteren, maar de Zwitser Nico Müller behaalde zijn eerste DTM-zege

Sinds 2003 had Audi geen DTM-race op de Norisring in Neurenberg meer gewonnen, maar gisteren zorgde Edoardo Mortara voor dat zo lang verwachte succes voor het merk uit Ingolstadt. En alsof dat nog niet genoeg was, stond er vandaag weer een Audi-rijder op het podium na afloop van de DTM-race op het 2,3 kilometer lange stratencircuit, de kortste baan op de DTM-kalender. Ditmaal was het de Zwitser Nico Müller, die dankzij een perfecte pitstrategie zijn eerste DTM-racezege behaalde. Hij zat lange tijd vast achter pole-sitter Tom Blomqvist, maar kwam later dan de Brit binnen voor zijn pitstop, bouwde daarmee de nodige marge op en kwam vóór Blomqvist weer de baan op, waarna hij de overwinning naar huis kon rijden. Blomqvist eindigde als tweede, terwijl diens Belgische BMW-collega Maxime Martin als derde het podium completeerde. In totaal eindigden er zes BMW-rijders in de top tien op de Norisring, die eigenlijk niet als BMW-circuit geldt. Marco Wittmann eindigde in zijn thuisrace als zesde en nam daarmee voorafgaand aan het volgende DTM-weekeinde in Zandvoort de leiding in de tussenstand over.

Tekst: René de Boer (vanuit Neurennberg, Twitter: @renedeboer)
Foto's: Willem J. Staat

In de kwalificatie voor de tweede race van het weekeinde reed Audi-coureur Mattias Ekström de snelste tijd, maar als straf voor de door hem veroorzaakte aanrijding in de race van gisteren werd de Zweed drie plaatsen teruggezet, waardoor hij als vierde startte. BMW-rijder Tom Blomqvist erfde de eerste plaats en startte daarmee voor het eerst in zijn DTM-loopbaan vanaf de pole-position, gevolgd door Paul Di Resta, Nico Müller en Ekström.

DTM Start Race Start van de race met Blomqvist aan de binnenkant voor Müller, Di Resta, Ekström, Auer en Martin

Bij de start van de wedstrijd nam Blomqvist de leiding voor Müller en Di Resta. In het tumult in de startfase rijdt Ekström met de voorkant van zijn Audi tegen de achterkant van Di Resta's Mercedes, waarbij Ekström schade aan de radiateur van zijn auto opliep. De Zweed reed aan het eind van de eerste ronde de pits in en staakte daar de strijd. Ook voor Augusto Farfus was met flinke schade de race ten einde.

DTM Reden Safetycar
Brokstukken op de baan, de reden van de safety-car

Vanwege brokstukken op de baan kwam de safety-car in actie. In de zesde ronde werd de race weer vrijgegeven met Blomqvist aan de leiding voor Müller, Di Resta, Auer, Martin, Tambay, Wickens, Mortara, Félix da Costa en Wittmann.

DTM Duel Di Resta Auer
Di Resta (3) en Auer (22) streden lange tijd met elkaar

In de 24e ronde kwam Di Resta als eerste rijder de pits in voor de verplichte stop. Daarna was de weg vrij voor Lucas Auer, die eerder achter de Schot vastzat, om het gat naar Blomqvist en Müller op de eerste en tweede plaats dicht te rijden. Binnen een paar ronden verkleinde de Oostenrijker het gat van ruim twee seconden tot minder dan een halve seconde, maar in ronde 34 kwam Auer zelf de pits in. Vanwege problemen bij het bevestigen van het linker achterwiel werd de inspanning van de Oostenrijker teniet gedaan: door het opgelopen tijdverlies kwam hij achter Di Resta weer de baan op.

DTM Muller
Na de stop kwam Müller als leider weer de baan op

Een ronde later stopte Blomqvist, in de 42e ronde maakte Müller zijn pitstop, en daarna kwam de Zwitser voor Blomqvist weer de baan op. Daarmee had Müller de leiding in handen en vervolgens wist hij zonder problemen de overwinning naar huis te rijden. Na Marcel Fässler werd hij de tweede Zwitserse racewinnaar in de DTM. "Supergaaf! Nu wil ik vaker op de hoogste trede staan, dit is echt verslavend", straalde Müller. Blomqvist eindigde als tweede, wat een beter resultaat was dan hij zelf verwacht had, terwijl Martin voor een sterk gereden race vanaf de zesde plek op de grid werd beloond met de derde plaats.

DTM Martin
Maxime Martin eindigde als derde voor de tweede maal dit seizoen op het podium

Ook in de fase na de pitstops was Auer duidelijk sneller dan Di Resta, maar gezien de situatie in het kampioenschap, waarin Di Resta de best geklasseerde Mercedes-rijder is, nam de Oostenrijker geen risico en schermde zijn Schotse merkgenoot naar achteren af. Zo eindigden Di Resta en Auer op de plaatsen vijf en zes, voor BMW-rijders Marco Wittmann en Bruno Spengler. Edoardo Mortara, gisteren nog winnaar, eindigde ditmaal als achtste en raakte daarmee de leiding in de tussenstand na één dag alweer kwijt aan Wittmann. Timo Glock en Martin Tomczyk, beide met BMW, completeerden de top tien.

DTM Podium
Podium met vlnr Blomqvist, Müller, een teamvertegenwoordiger en Martin

Uitslag:
1. Nico Müller (Zwi), Audi RS 5 DTM, 72 r. in 1.01:03,139
2. Tom Blomqvist (GBr), BMW M4 DTM, op 0,670
3. Maxime Martin (Bel), BMW M4 DTM, op 1,543
4. Paul Di Resta (GBr), Mercedes-AMG C 63 DTM, op 4,701
5. Lucas Auer (Oos), Mercedes-AMG C 63 DTM, op 4,950
6. Marco Wittmann (Dui), BMW M4 DTM, op 5,197
7. Bruno Spengler (Can), BMW M4 DTM, op 5,907
8. Edoardo Mortara (Ita), Audi RS 5 DTM, op 6,228

DTM Götz Spin
Maxi Götz in de rondte

Stand na 8 van 18 races:
1. Marco Wittmann, 75 punten
2. Edoardo Mortara, 73
3. Paul Di Resta, 70
4. Jamie Green, 63
5. Maxime Martin, 62
6. Robert Wickens, 58
7. Nico Müller, 52
8. Tom Blomqvist. 52

DTM Start achtergrond
Klassieke Norisring-startfoto

Reacties

Reageer anoniem op dit bericht

Je reageert anoniem op dit bericht. Onderaan deze pagina kun je inloggen op Autosport.nl (of een account aanmaken) zodat je onder je eigen naam kunt reageren. Je kunt dan ook een eigen avatar gebruiken en je hebt direct toegang tot het Autosport.nl-forum.

Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.

Login om onder jouw naam te reageren

Registreren
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet