Formule 3

Formule 3: Stroll en VAR-coureur Hubert scoren goed op Norisring

Met twee overwinningen en een tweede plaats uit de drie races op de Norisring vergrootte de Canadees Lance Stroll zijn voorsprong als leider in de tussenstand van het FIA EK Formule 3. Ook Van Amersfoort Racing-coureur Anthoine Hubert deed het goed op het stratencircuit in Neurenberg: de Fransman schreef de tweede race op zijn naam en eindigde in de derde race van het weekeinde als derde. Zoals zovaak op de Norisring – en zeker in de Formule 3 – werd er heel wat schade gereden en maakte Jürgen Kastenholz, de bestuurder van de safetycar, dit weekeinde overuren. Gelukkig bleef het bij materiële schade.

Tekst: René de Boer (vanuit Neurenberg, Twitter: @renedeboer)
Foto's: Willem J. Staat

F3 EK Hubert
De Fransman Hubert was voor het team van Frits van Amersfoort op de Norisring goed op dreef.


Lance Stroll kwam als leider in het kampioenschap naar de Norisring en veroverde in de kwalificatie de pole-position voor de eerste race. Bij de start pakte de Canadees de leiding voor Eriksson en Cassidy, maar in de vierde ronde maakte Eriksson, op vrijdag bevestigd als nieuwe BMW-juniorrijder, een mooie manoeuvre waarmee hij de leiding overnam. Ondertussen klom Callum Ilott, na een motorwissel als twaalfde gestart, sterk op in het veld: in de tiende ronde was hij al vierde en een ronde later nam hij de derde plaats over van Cassidy. Vervolgens reed hij snel het gat naar Stroll en Eriksson dicht, maar in ronde 20 ging het mis: in een poging, Stroll voor de Grundigkehre uit te remmen, miste hij zijn rempunt en kwam in botsing met de leidende Eriksson, waarmee beide rijders uit de race waren. Zo erfde Stroll de leiding voor Sette Câmara, Kari en Zhou, maar vanwege de gestrande auto's kwam de safety-car in actie. Een ronde na de herstart in ronde 24 kwamen Zhou en Sette Câmara met elkaar in botsing. Opnieuw volgde een safety-car-fase. Na de herstart in ronde 31 botsten Van Amersfoort-rijders Newey en Piquet met elkaar, waarop de race voor Newey over was. Uiteindelijk kwam Stroll als winnaar over de eindstreep, gevolgd door Kari en Cassidy, maar na de finish kreeg Cassidy een tijdstraf van vijf seconden, omdat hij iets niet goed had gedaan achter de safety-car. Daarmee erfde Russell de derde plaats voor Aron en Barnicoat, Cassidy vie naar de zesde plaats terug.



F3 Buller Newey
Anderzijds veel overuren dit weekend bij VAR. In R1 waren Harrison Newey en Pedro Piquet het onschuldige slachtoffer van een actie van William Buller.

Uitslag:
1. Lance Stroll (Can), Dallara F312-Mercedes, 38 r. in 33:59,186
2. Niko Kari (Fin), Dallara F312-Volkswagen, op 1,064
3. George Russell (GBr), Dallara F312-Mercedes, op 2,926
4. Ralf Aron (Est), Dallara F312-Mercedes, op 4,821
5. Ben Barnicoat (GBr), Dallara F312-Mercedes, op 6,233
6. Nick Cassidy (NZl), Dallara F312-Mercedes, op 7,258
7. Mikkel Jensen (Den), Dallara F312-Mercedes, op 7,401
8. Anthoine Hubert (Fra), Dallara F312-Mercedes, op 7,883

F3 Hubert Race
Hubert op weg naar de overwinning in R2


In de kwalificatie voor race twee was Callum Ilott het snelst, terwijl Anthoine Hubert er een volledige eerste startrij voor Van Amersfoort Racing van zou hebben gemaakt, ware het niet dat Ilott vanwege een motorwissel voor alledrie de races tien plaatsen teruggezet werd. Zo erfde Hubert de pole-position. Bij de start nam de Fransman de leiding voor Stroll en Günther. In de tweede ronde crashte Lorandi en toen in de derde ronde ook Barnicoat eraf ging, kwam de safety-car de baan op. De herstart volgde in ronde elf, maar het plezier was van korte duur, want in de 19e ronde kwamen de beide Motopark-teamgenoten, Red Bull-protégés Sette Câmara en Kari met elkaar in botsing. Daarop kwam de safety-car weer in actie. In de 23e ronde werd de race weer vrijgegeven, maar vier ronden later was er opnieuw een safety-car na een aanrijding tussen Will Buller en Harri Newey. De herstart vond in ronde 31 plaats. Hubert maakte geen fouten en reed zijn eerste zege naar huis. Daarmee was het na Max Verstappen in 2014 en Charles Leclerc vorig jaar voor het derde achtereenvolgende jaar dat er een rookie-rijder van Van Amersfoort (minstens) één race op de Norisring won. Prema-teamgenoten Stroll en Günther completeerden het podium.

F3 Stroll Race
Lance Stroll deed goede zaken op de Norisring.

Uitslag:
1. Anthoine Hubert (Fra), Dallara F312-Mercedes, 36 r. in 34:10,668
2. Lance Stroll (Can), Dallara F312-Mercedes, op 0,532
3. Maximilian Günther (Dui), Dallara F312-Mercedes, op 1,461
4. Nick Cassidy (NZl), Dallara F312-Mercedes, op 2,708
5. Joel Eriksson (Zwe), Dallara F312-Volkswagen, op 3,040
6. Guanyu Zhou (Chn), Dallara F312-Volkswagen, op 4,514
7. Callum Ilott (GBr), Dallara F312-Mercedes, op 4,882
8. Mikkel Jensen (Den), Dallara F312-Mercedes, op 6,324

F3 Piquet
Slecht weekend voor Pedro Piquet op de Norisring.

De derde en afsluitende race van het weekeinde stond bepaald niet onder een gelukkig gesternte. Eerst bleek de startlichtinstallatie niet te functioneren, waardoor de start van de race vijf minuten werd uitgesteld en er van achter de safety-car werd gestart. Toen het veld eenmaal was losgelaten, kwamen Joel Eriksson en George Russell met elkaar in botsing, waarop hun auto's op de baan tot stilstand kwamen. Daarop stuurde de wedstrijdleider andermaal de safety-car de baan op. De herstart volgde in ronde 12, maar nog voordat overal de groene vlaggen werden gezwaaid, ging het weer mis: bij het uitkomen van de Schöller-S knalde Nelson Piquet jr. vol achterop de auto van Ryan Tveter, die op zijn beurt in de Dutzendteichkehre de onschuldige Niko Kari trof. Opnieuw was er een safety-car, al snel gevolgd door de rode vlag. Achter de safety-car werd de race hervat, met nog 5.54 minuten op de klok werd de wedstrijd weer vrijgegeven. De rijders slaagden er in ieder geval in om nog een paar ronden af te leggen, maar niet geheel zonder incidenten, want in de 20e ronde kwamen Mücke-rijders Beckmann en Jensen met elkaar in botsing. Stroll won voor Anthoine Hubert als beste Van Amersfoort-rijder en de Braziliaan Sérgio Sette Câmara, die na lange tijd eindelijk weer eens op het podium eindigde.


F3 EK Camara
Derde plek voor Sette Camara in R3 op de Norisring.

Uitslag:
1. Lance Stroll (Can), Dallara F312-Mercedes, 24 r. in 34:36,561
2. Anthoine Hubert (Fra), Dallara F312-Mercedes, op 0,787
3. Sérgio Sette Câmara (Bra), Dallara F312-Volkswagen, op 1,985
4. Guanyu Zhou (Chn), Dallara F312-Volkswagen, op 2,617
5. Maximilian Günther (Dui), Dallara F312-Mercedes, op 3,467
6. Nick Cassidy (NZl), Dallara F312-Mercedes, op 4,310
7. Callum Ilott (GBr), Dallara F312-Mercedes, op 4,804
8. Alessio Lorandi (Ita), Dallara F312-Volkswagen, op 5,322

F3 Race Stroll Moeder
Moeder Stroll kon op de Norisring genieten van het succes van haar zoon.

Stand na 15 van 30 races:
1. Lance Stroll, 234 punten
2. Maximilian Günther, 148
3. Callum Ilott, 140
4. George Russell, 126
5. Nick Cassidy, 111
6. Ben Barnicoat, 98
7. Sérgio Sette Câmara, 89
8. Joel Eriksson,86

Reacties

    • 0
    • 0
     
    Anonieme gebruiker 26 juni 2016 16:54

    De kampioen van dit jaar kunnen we alvast invullen... 86 punten voorsprong! Je vraagt je toch af wat ze bij Prema anders doen, want dat team is en blijft dominant. Jammer dat de VAR coureurs niet erg consistent presteren. Met name Piquet valt heel erg tegen. Al met al ligt het niveau iets lager dan de afgelopen jaren.

    • 0
    • 0
     
    ace1 26 juni 2016 17:06

    Wat dacht je van het budget wat Prema tot zijn beschikking heeft? Lawrence Stroll de vader van Lance Stroll heeft 40% van de aandelen gekocht en hij was eigenaar van Tommy Hilfiger dat heeft hij naar de beurs gebracht en daardoor is Lawrence Stroll miljardair geworden

    • 0
    • 2
     
    Anonieme gebruiker 26 juni 2016 18:12

    Waar gaat dat budget dan heen? FIA F3 is een spec-serie.

    • 0
    • 0
     
    René de Boer 26 juni 2016 18:25

    Nee, Formule 3 is per definitie géén spec-serie, en het is de bedoeling dat dat ook zo blijft. Chassiskeuze is vrij (in theorie, in de praktijk nagenoeg uitsluitend Dallara, maar vorig jaar was er bijvoorbeeld een Russisch team met een eigen chassis dat enkele EK-races reed), motorenkeuze is vrij (op dit moment Mercedes, Volkswagen en NBE vertegenwoordigd in het EK-veld), en teams mogen binnen bepaalde grenzen ook zelf aërodynamische ontwikkeling doen, al wordt dit met het oog op kostenbesparing in de nabije toekomst naar alle waarschijnlijkheid aan banden gelegd (zoals afgelopen week besloten op de World Council van de FIA). Verder wordt er ook nog getest, zowel tijdens de collectieve tests van de serie als tijdens privé-tests, hoewel het aantal daarvan ook gelimiteerd is. En verder kunnen teams met meer budget betere apparatuur kopen, betere mensen inhuren etc.

    • 1
    • 0
     
    ace1 26 juni 2016 18:50

    @Rene de Boer ik kan mij dat ART Grand Prix (ASM Formule 3) aktief waren en toen werden gesponsord door Mercedes en Mclaren en voor € 1 miljoen aerodynamisch onderdelen voor hun Formule 3 wagens liet ontwikkelen waardoor ze 1 seconde per rondje sneller waren dan andere Formule 3 wagens.

    • 2
    • 0
     
    René de Boer 26 juni 2016 19:09

    Inderdaad. Al ben ik er nog steeds van overtuigd dat ART/ASM destijds ook iets speciaals wist ten aanzien van de banden, waarmee ze extra goed uit de verf kwamen. Helaas ben ik, en velen in de F3 met mij, er tot op de dag van vandaag nooit achter gekomen wat dat nou precies was.

Reageer anoniem op dit bericht

Je reageert anoniem op dit bericht. Onderaan deze pagina kun je inloggen op Autosport.nl (of een account aanmaken) zodat je onder je eigen naam kunt reageren. Je kunt dan ook een eigen avatar gebruiken en je hebt direct toegang tot het Autosport.nl-forum.

Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.

Login om onder jouw naam te reageren

Registreren
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet