DTM

DTM: Mortara bezorgt Audi eindelijk lang verwachte thuiszege, Ekström 'schiebt sie raus'

2016 Mortara leiding
Edoardo Mortara bezorgde Audi de eerste Norisring-zege sinds 2002

Sinds 2002, toen Bernd Schneider in de laatste bocht in de laatste ronde opeens een gele vlag meende te zien en in de remmen ging, waarop Laurent Aiello geen moment aarzelde, er voorbij ging en de race op zijn naam schreef, had Audi geen DTM-race op de Norisring meer gewonnen. Op nog geen uur rijden van het hoofdkwartier van het merk in Neurenberg wilde Audi heel graag weer eens succes behalen, maar dat was tot nu toe niet weggelegd. Vandaag kwam er in die situatie verandering: Edoardo Mortara bezorgde Audi de zo lang verwachte eerste overwinning op de Norisring sinds 2002. De in Zwitserland wonende Italiaan nam met het succes tevens de leiding in de tussenstand van het rijdersklassement over. Mortara had voor zijn resultaat wel de hulp nodig van zijn Zweedse merkgenoot Mattias Ekström, die met een omstreden actie de beide Mercedes-Benz-coureurs Christian Vietoris en Robert Wickens elimineerde. Zonder dit incident, waarvoor Ekström een 'grid penalty' van drie plaatsen voor de race van morgen kreeg,had Mercedes-Benz naar alle waarschijnlijkheid de volgende overwinning op de Norisring kunnen vieren...

Tekst: René de Boer (vanuit Neurenberg, Twitter: @renedeboer)
Foto's: Willem J. Staat

'De Norisring is Mercedes-territorium', gold jarenlang als een vaststaand feit in de DTM. De succesreeks van het merk uit Stuttgart op het 2,3 kilometer korte stratencircuit begon met de overwinning van onze landgenoot Christijan Albers in 2003 en sindsdien was het merk met de ster ongeslagen in Neurenberg. In 2013 kwam Mattias Ekström met zijn Audi weliswaar als eerste over de eindstreep, maar hij raakte zijn overwinning naderhand kwijt vanwege het beruchte incident met het waterflesje in het parc fermé na afloop van de race. Toen bleef Robert Wickens tweede, er werd geen nieuwe winnaar aangewezen.

2016 Norisring Rearview

Ook ditmaal leek de kans op een Mercedes-Benz-overwinning weer groot, nadat Christian Vietoris in de kwalificatie de snelste was, al had hij met de beide Audi-rijders Ekström en Green, plus Mercedes-merkgenoot Wickens en BMW-man Spengler, niet minder dan vier erkende Norisring-specialisten achter zich in de startopstelling. De pole-position voor Vietoris was al de tweede opeenvolgende pole voor het Mücke-team na het eerdere kwalificatiesucces van de Oostenrijker Lucas Auer in het meest recente weekeinde op de Lausitzring. Bij de start maakte Vietoris geen fouten en nam de leiding, gevolgd door Ekström en Wickens. Green had een slechte start en viel terug naar de vijfde plaats. In de achtste ronde plaatste Ekström bij het aanremmen van de Grundigkehre een aanval op Vietoris in de strijd om de leiding, maar in plaats van de Duitser te kunnen passeren, verloor de Zweed zelf zijn tweede plaats aan Robert Wickens, die met een geslaagde manoeuvre binnendoor stak.

2016 Mortara 1 Mortara profiteerde toen Ekström Wickens en Vietoris uit de weg ruimde

In de 20e ronde probeerde Ekström het op nagenoeg dezelfde manier bij Wickens, maar dat ging volledig mis: de Audi en de Mercedes raakten met elkaar in botsing, waardoor Ekström rechtdoor schoot en daar ook nog eens de auto van Christian Vietoris, de leider in de wedstrijd, elimineerde. Voor Wickens was de race ter plekke over, Ekström bereikte nog de pits, maar moest daar met forse schade de strijd staken. Alleen Vietoris kon nog door, zij het met flink verlies, want hij viel ver terug. Edoardo Mortara profiteerde en nam de leiding over, gevolg door merkgenoot Jamie Green en Mercedes-rijder Paul Di Resta. Dit trio reed vervolgens de respectievelijke posities naar huis. Achter hen eindigden met Marco Wittmann, Bruno Spengler en Maxime Martin drie BMW-rijders op de plaatsen vier tot en met zes, waarbij ze op geen enkel moment een bedreiging konden vormen voor de podiumplaatsen. Niettemin reed met name Wittmann voor eigen publiek een sterke race, waarin hij opklom vanaf de 13e plaats op de grid. Achter het trio eindigden Adrien Tambay (Audi), Maximilian Götz (Mercedes-Benz) en António Félix da Costa (BMW) op de plaatsen zeven tot en met negen, terwijl de onfortuinlijke Christian Vietoris nog als tiende over de eindstreep kwam.

2016 Di Resta Race
Paul Di Resta was als derde de best geklasserde Mercedes-Benz-coureur

Vietoris maakte na afloop van zijn hart geen moordkuil en betitelde Ekström voor de lopende televisiecamera's van de ARD als 'Arschloch'. Dat leverde hem een boete van 3.000 Euro op vanwege het 'beledigen van een andere deelnemer in het openbaar', een vergrijp tegen artikel 12.1.1.c van de Code Sportif International van de FIA. En daarmee was het werk van de sportcommissarissen nog niet gedaan, want ook Timo Glock werd bestraft. De oud-F1-coureur had het DRS vaker gebruikt dan was toegestaan (wat soms kan als er sprake is van een technisch defect), waardoor hij naderhand een tijdstraf van vijf seconden kreeg en in plaats van op de 14e plaats als 21e geklasseerd werd.

2016 Mortara Winnaar
Edoardo Mortara werd de eerste DTM-coureur die dit jaar twee races wist te winnen

Uitslag:
1. Edoardo Mortara (Ita), Audi RS 5 DTM, 49 r. in 41:09,983
2. Jamie Green (GBr), Audi RS 5 DTM, op 0,531
3. Paul Di Resta (GBr), Mercedes-AMG C 63 DTM, op 0,903
4. Marco Wittmann (Dui), BMW M4 DTM, op 4,135
5. Bruno Spengler (Can), BMW M4 DTM, op 6,731
6. Maxime Martin (Bel), BMW M4 DTM, op 9,951
7. Adrien Tambay (Fra), Audi RS 5 DTM, op 10,875
8. Maximilian Götz (Dui), Mercedes-AMG C 63 DTM, op 13,501

2016 Vietoris
De onfortuinlijke Vietoris werd uiteindelijk nog tiende en kreeg een boete van 3.000 Euro

Stand na 7 van 18 races:
1. Edoardo Mortara, 69 punten
2. Marco Wittmann, 67
3. Jamie Green, 63
4. Paul Di Resta, 58
5. Robert Wickens, 58
6. Maxime Martin, 47
7. Mattias Ekström, 46
8. Timo Glock, 38

2016 Wittmann Race
Marco Wittmann reed vanaf de 13e plaats op de grid een keurige inhaalrace
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet