Sportscars

Sportscars: 18e zege voor Porsche in Le Mans na dramatische finale, Nick de Bruijn beste Nederlander

160616 LM Race Finish
En dat is 18: voor het tweede opeenvolgende jaar wint Porsche in Le Mans

En daarom is Le Mans nou zo bijzonder. Je kunt 24 uur racen, en je kunt er tot 23 uur en 55 minuten zeker van zijn dat de nummer 5-Toyota met Anthony Davidson, Sébastien Buemi en Kazuki Nakajima als winnaar over de eindstreep komt, en dan wordt het toch nog anders. In het zicht van de overwinning, dat zo ongelooflijk lang verwachte succes voor Toyota, dat dit jaar dichterbij was dan ooit, kwam Nakajima met de Toyota tot stilstand. Weliswaar kon hij nog zijn laatste ronde op elektriciteit afleggen, maar omdat die te langzaam was, werd het Toyota-trio uiteindelijk niet eens geklasseerd... Dat was wel extreem zuur, omdat Toyota het grootste deel van de race aan de leiding had gereden en dit jaar de overwinning toch wel had verdiend. Maar ja, om te winnen moet je rijdend over de finish komen, en dat lukte bij Toyota wederom niet. Zo kreeg Porsche zeer verrassend de 18e overwinning in Le Mans in de schoot geworpen: Neel Jani stuurde de Porsche 919 Hybrid met het startnummer 2 als winnaar over de eindstreep en stelde daarmee het succes voor zichzelf en teamgenoten Marc Lieb en Romain Dumas veilig. De andere Toyota met Stéphane Sarrazin, Mike Conway en Kamui Kobayashi werd met een achterstand van drie ronden als tweede geklasseerd, Audi erfde met Lucas di Grassi, Loïc Duval en Oliver Jarvis de derde plaats met negen ronden achterstand, wat normaliter nooit genoeg zou zijn geweest voor een podiumplaats. Maar ja, in Le Mans kan er veel...

Tekst: René de Boer (vanuit Le Mans, Twitter: @renedeboer)
Foto's: Bob van der Wolf, Rebocar, PR

160619 LM Finish Toyota staand Drama voor Toyota: de nummer 5 staat één ronde voor de finish stil

Eigenlijk was alles klaar voor de overwinning van Toyota, en die zou ook zonder meer verdiend zijn geweest, want de auto met het nummer 5 reed in ronde 267 in het 17e uur voor het eerst aan de leiding en hield die positie afgezien van wat kortstondige wisselingen als gevolg van pitstops tot en met de 383e ronde vast. De Tovota had 28 pitstops gemaakt, twee minder dan de Porsche van Dumas/Jani/Lieb, en nadat de Toyota tien ronden voor het einde nog een keer binnenkwam voor de laatste pitstop, leek alles in kannen en kruiken, want normaliter reed de Toyota probleemloos 14 ronden op één tank.

Toen in de 381e ronde de Porsche onverwacht nog een keer binnenkwam voor een bandenwissel, leek het pleit helemaal beslecht. Maar zoals vaker het geval was met Toyota lukte het ook nu weer niet... De precieze oorzaak is nog niet bekend, maar feit is dat de Toyota in het zicht van de eindstreep stilviel en daarmee de zege naar Porsche ging.

160619 LM Finish Toyotabox
Ongeloof in de Toyota-pitbox...

Onvoorstelbare taferelen in de pits: bij Toyota open monden van verbazing en Oreca-teambaas Hugues de Chaunac die in huilen uitbarstte, bij Porsche coureurs die elkaar van vreugde op de grond wierpen en mensen die van pure verbazing met elkaar door de pitbox dansten. Ook dat is Le Mans.

160619 LM Finish Beeldscherm Porschebox
Blijdschap in de Porsche-box

De overwinning in de LMP2-klasse ging naar het Signatech-Alpine-team met Gustavo Menezes, Nicolas Lapierre en Stéphane Richelmi, met de G-Drive-Oreca van Roman Rusinov, Will Stevens en René Rast op 2:40 minuten op de tweede plaats en de SMP Racing-BR01 van Vitaly Petrov, Victor Shaytar en Kiryl Ladygin op vier ronden als derde.

Nick Race
Nick de Bruijn was met de Eurasia-Oreca de best geklasseerde Nederlander

De Eurasia-Oreca-Nissan van Nick de Bruijn, Pu Jun Jin en Tristan Gommendy werd vijfde in de klasse, waarmee De Bruijn de best geklasseerde landgenoot was. "Een mooie race", keek de Vlaardinger terug op de wedstrijd. "Vooral het rijden in de nacht was een heel bijzondere ervaring."

Jeroen Le Mans
Jeroen Bleekemolen in actie met de Murphy-Oreca

De bedaagde Oreca 03R-Nissan van Jeroen Bleekemolen, Ben Keating en Marc Goossens werd 15e in de klasse. In de slotfase van de race ging Keating nog een keer in de rondte, maar dat had verder geen invloed meer op de klassering.

Ford finish
Ford won bij de terugkeer in Le Mans de GTE-Pro-klasse

In LMGTE-Pro behaalde Ford, 50 jaar na de eerste zege op Le Mans met de GT40, de overwinning met de nieuwe Ford GT. De nummer 68-Ford van het Ford Chip Ganassi Team USA met Joey Hand, Dirk Müller en Sébastien Bourdais (afkomstig uit Le Mans!) won met een minuut voorsprong op de nummer 82-Risi-Ferrari van Giancarlo Fisichella, Toni Vilander en Matteo Malucelli. De derde plaats was voor de nummer 69-Ford van Ryan Briscoe, Richard Westbrook en Scott Dixon.

Ferrari 62
Winst voor de Scuderia-Corsa-Ferrari in LMGTE-Am

In LMGTE-Am won de nummer 62-Scuderia Corsa-Ferrari van Biull Sweedler, Townsend Bell en Jeff Segal. De nummer 83-AF Corse Ferrari met François Perrodo, Emmanuel Collard en Rui Aguas eindigde op 2:54 minuten op de tweede plaats, de nummer 88-Abu Dhabi-Proton-Porsche met Khaled Al Qubaisi, David Heinemeier-Hansson en Patrick Long werd op een ronde als derde geklasseerd.

Uitslag:
1. Dumas/Jani/Lieb, Porsche 919 Hybrid, 384 r. in 24.00:38,449
2. Sarrazin/Conway/Kobayashi, Toyota TS050-Hybrid, op 3 ronden
3. Di Grassi/Duval/Jarvis, Audi R18, op 12 ronden
4. Fässler/Lotterer/Tréluyer, Audi R18, op 17 ronden
5. Menezes/Lapierre/Richelmi, Alpine A460-Nissan, op 27 ronden (1e LMP2)
6. Rusinov/Stevens/Rast, Oreca 05-Nissan, op 27 ronden
7. Petrov/Shaitar/Ladygin, BR01-Nissan, op 31 ronden
8. Leventis/Watts/Kane, Gibson 015S-Nissan, op 33 ronden
18. Hand/Müller/Bourdais, Ford GT, op 44 ronden (1e LMGTE-Pro)
26. Sweedler/Bell/Segal, Ferrari 458 Italia, op 53 ronden (1e LMGTE-Am)

Complete uitslag


Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet