Formule 2

GP2: Giovinazzi van laatste naar eerste in onwaarschijnlijk verlopen sprintrace op Baku, MP loopt kans op punten mis

 ONY0759

Antonio Giovinazzi heeft een perfect GP2-weekend voltooid met een fantastische overwinning in de sprintrace in Baku. De Italiaan lag laatste na de eerste ronde, maar klom daarna sterk op en profiteerde van een chaotische middenfase met drie opeenvolgende safetycarperiodes om naar de kop te rijden. Tot de laatste ronde leek teamgenoot Pierre Gasly zijn eerste zege sinds 2013 binnen te halen – al net zo opmerkelijk omdat de Fransman vanaf de 18e startplaats was vertrokken – maar hij liet zich op het laatst de kaas van het brood eten. Sergey Sirotkin werd met een beschadigde auto derde. De auto's van MP Motorsport lagen in de openingsfase tweede en derde, maar kwamen niet ongeschonden de SC-periodes door.

Tekst: Mattijs Diepraam
Foto's: GP2 Series

Na de spectaculaire hoofdrace van gisteren bleek het circuit van Baku ook een ongelooflijke sprintrace op te leveren. Het wedstrijdverloop van de kortere en doorgaans saaiere race van het weekend was zelfs nog onwaarschijnlijker dan wat we gisteren zagen. Wie er na de eerste ronde op had gewed dat Antonio Giovinazzi de winnaar zou worden, was nu een rijk man. De Italiaan – als winnaar van gisteren als achtste gestart – viel in die eerste ronde door een tijdelijk motorprobleem terug naar de laatste plaats en leek in de kalm verlopende openingsfase zeker geen kans op de zege te maken.

Drie neutralisaties die kort na elkaar kwamen tussen de achtste en 13e ronde, zetten de race echter volkomen op zijn kop. Tot die tijd had Nobuharu Matsushita (ART) de leiding, die hij bij de start had gepakt door poleman Daniël de Jong in de eerste bocht uit te remmen. De Jong reed een sterke race op de tweede plaats en liep zelfs weer op Matsushita in toen hij in de top-drie gezelschap kreeg van teamgenoot Oliver Rowland, die Mitch Evans na twee pogingen passeerde.

 ONZ0900

Het rijke gevoel van MP Motorsport duurde tot aan die eerste neutralisatie, veroorzaakt door een mislukte inhaalactie van Jordan King op Jimmy Eriksson. Voor Eriksson betekende dat het einde van de race, King kon doorrijden en uiteindelijk flink punten scoren. De herstarts die daarna volgden, leidden keer op keer tot chaotische situaties, die de Prema-auto's – op dat moment nog in het achterveld – enorm in de kaart zouden spelen.

De eerste keer ging leider Matsushita vroeg op het gas, zó vroeg dat hij de safety car al had ingehaald vóór de SC-lijn. Hij moest van het gas af zodat hij kanonnenvoer was voor de twee MP-auto's. Maar De Jong verremde zich in de eerste bocht en schoot op koude banden rechtdoor, een fout waarvan hij zich niet meer kon herstellen. Rowland verremde zich ook, waardoor Sergey Sirotkin een paar bochten later de tweede plaats kon pakken. Zo hadden we een ART 1-2, want Matsushita kon door de overmoed van de MP-auto's de leiding weer overnemen.

 ONZ0866

De Japanner mocht vervolgens zijn herstart opnieuw oefenen, want in bocht 7 van dezelfde ronde ging Armand de TecPro in. Nu ging Matsushita pas op het allerlaatst op het gas, maar hij wist met ongeveer de helft van het veld niet precies waar de SC-lijn was en hield weer in, zodat Sirotkin een stuk van zijn voorvleugel op de auto van zijn ART-teamgenoot stukreed en weer een paar plekken terugviel. De actie van Matsushita resulteerde bovendien in een veld dat zeven auto's wijd zijn weg zocht over het rechte stuk. Malja reed daarbij tegen een remmende Evans aan en daarna zonder voorvleugel achterop bij Rowland, die in de rondte werd getikt. Opnieuw safety car...

De twee Prema-coureurs behoorden bij de groep die uitstekend waren gebriefd over de locatie van de SC-lijn. Ze wisten hun auto's heel te houden en lagen opeens op de derde en vierde plaats. Bij de laatste herstart werd dat zelfs een 1-2! Raffaele Marciello, slecht gestart maar opgeklommen bij de vorige neutralisaties, lag nu tweede achter Matsushita, maar ook de Russian Time-coureur bleek overmoedig en schoof bij het aanremmen van de eerste bocht met blokkerende wielen achterop bij Matsushita...

 SL 1900

Zo lag Gasly – als 18e gestart – plotseling eerste. En Giovinazzi – de eerste ronde als laatste doorgekomen – tweede. Dat was al prachtig, maar de winnaar van gisteren liet het daar niet bij zitten. Met een reeks snelste ronden van de wedstrijd reed hij naar de versnellingsbak van zijn teamgenoot toe. De wedstrijdleiding durfde DRS niet meer te activeren, dus Giovinazzi moest het helemaal zelf doen. Gasly leek het te redden, maar bij het ingaan van de laatste ronde ging het toch mis. Giovinazzi zette hem ernaast, Gasly wilde nóg later remmen, maar haalde daardoor de bocht niet.

Zo won Giovinazzi dit weekend voor de tweede keer, op een manier die de geschiedenisboeken mag ingaan als de onwaarschijnlijkste GP2-overwinning aller tijden. Gasly wacht daardoor nog altijd op zijn eerste GP2-zege. Sirotkin werd met een beschadigde auto derde, Jordan King wist een vierde plaats uit het vuur te slepen na zijn aanrijding met Eriksson.

 ONZ0824

De MP-auto's maakten allebei een pitstop na hun pech tijdens de neutralisaties, maar vielen aan het slot terug naar de staart van het veld. Rowland haalde na een remprobleem zelfs de finish niet. Het Nederlandse team zal het als een enorme gemiste kans ervaren na voor beide auto's op podiumkoers te hebben gelegen.

Ook onwaarschijnlijk: Artem Markelov voert nu de stand in het kampioenschap aan, doordat Norman Nato (die al niemand aan de kop van het klassement had verwacht) ook vandaag geen punten scoorde. Giovinazzi en Gasly zijn opgeklommen naar de derde en vierde plaats in het kampioenschap.

GP2, Baku, race 2, 19 juni 2016

1. Antonio Giovinazzi - Prema - 21 ronden, 44'49"606
2. Pierre Gasly - Prema - 1"763
3. Sergey Sirotkin - ART - 4"179
4. Jordan King - Racing Engineering - 5"672
5. Artem Markelov - Russian Time - 14"098
6. Sergio Canamasas - Carlin - 16"151
7. Nabil Jeffri - Arden - 17"693
8. Arthur Pic - Rapax - 18"240
9. Alex Lynn - DAMS - 19"856
10. Marvin Kirchhöfer - Carlin - 22"745
11. Raffaele Marciello - Russian Time - 23"645
12. Luca Ghiotto - Trident - 26"490
13. Nicholas Latifi - DAMS - 28"862
14. Daniel De Jong - MP - 52"851
15.- Oliver Rowland - MP - 1 ronde

Snelste ronde: Antonio Giovinazzi, 1'54"792

Uitgevallen
14e ronde - Nobuharu Matsushita
13e ronde - Mitch Evans
12e ronde - Sean Gelael
12e ronde - Gustav Malja
10e ronde - Patric Armand
10e ronde Norman Nato
8e ronde - Jimmy Eriksson

Stand kampioenschap
1.Markelov 54; 2.Nato 49; 3.Giovinazzi 46; 4.Gasly 45; 5.Marciello 43; 6.Lynn 41; 7.Rowland 34; 8.Matsushita 32; 9.Sirotkin 32; 10.Evans 28
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet