Sportscars

Sportscars: Stand van zaken na 12 uur in Le Mans

tjp1618ju70

Halverwege de 24 Uur van Le Mans ligt de Toyota van Stéphane Sarrazin, Mike Conway en Kamui Kobayashi nog altijd aan de leiding. De voorsprong van het drietal op de achtervolgende Porsche van Romain Dumas, Neel Jani en Marc Lieb is 44 seconden. De tweede Toyota van Anthony Davidson, Sebastien Buemi en Kazuki Nakajima ligt nog altijd op de derde plaats. De best geklasseerde Nederlander halverwege de race is Giedo van der Garde, die samen met zijn teamgenoten Simon Dolan en Jake Dennis op de vierde plaats in de LMP2-klasse rijdt.


Tekst: Marcel ten Caat (vanuit Le Mans, Twitter: @marceltencaat)
Foto: PR

De fabrieksteams van Porsche en Audi kenden de afgelopen uren nogal wat problemen. Beide Audi R18s verloren tijd in de pits doordat onder andere de verlichte nummerplaten moesten worden vervangen, maar de grootste problemen waren er voor de Porsche 919 Hybrid met nummer 1 van Timo Bernhard, Mark Webber en Brendon Hartley. De Porsche kwam in het negende uur de pits in met een oververhitte motor, bleef een uur in de box staan om vervolgens na één langzaam rondje weer terug te keren. Inmiddels rijdt de auto weer, maar is de achterstand ten opzichte van de nummer 6-Toyota opgelopen tot 38 ronden. De Audi's liggen op de vierde en zesde plaats op twee respectievelijk elf ronden achterstand. Op de vijfde plaats in de LMP1-klasse is het de Rebellion Racing R-One met nummer 13.

In LMP2 is de Manor Oreca-Nissan ver teruggevallen door problemen. De auto met startnummer 44 lag na zeven uur nog aan de leiding, maar kwam aan het begin van de nacht terug naar de pits met veel schade. Halverwege de race liggen Tor Graves, Matt Rao en Roberto Merhi op de 19e plaats in de klasse, 15 ronden achter de nieuwe leider in de race, de Signatech Alpine van Gustavo Menezes, Nicolas Lapierre en Stephane Richelmi. Het drietal heeft een ronde voorsprong op de G-Drive Racing Oreca 05-Nissan van Roman Rusinov, Will Stevens en René Rast, die op hun beurt een voorsprong van 19 seconden op de Thiriet by TDS Racing Oreca 05-Nissan van Pierre Thiriet, Mathias Beche en Ryo Hirakawa hebben. De Gibson 015S-Nissan van Giedo van der Garde en zijn teamgenoten komt langzaam maar zeker verder naar voren en ligt op de vierde plaats.

De Baxi DC Racing Alpine met Ho Pin Tung, David Cheng en Nelson Pantiatici is opgeklommen naar de zevende plaats en ligt daarmee twee plaatsen voor de Eurasia Motorsport Oreca 05-Nissan van Kevin Pu, Tristan Gommendy en Nick de Bruijn. Jeroen Bleekemolen, Marc Goossens en hun Amerikaanse teamgenoot Ben Keating liggen 18e in de LMP2-klasse met de Murphy Prototypes. De winnaars van vorig jaar, KCMG, zijn inmiddels uit de race.

Gaven we in onze vorige update nog aan dat de Porsche 911 RSR van Patrick Pilet, Kevin Estre en Nick Tandy de goede positie was kwijtgeraakt door problemen, inmiddels is de auto uit de race verdwenen. In het tiende uur ging de motor kapot, met een groot oliespoor in de - hoe toepasselijk - Porsche Curves tot gevolg. Het leverde ook een safety car op. Halverwege de race is het nog altijd Ferrari tegen Ford, waarbij niet AF Corse maar Risi Competizione de eer voor het Italiaanse merk vooralsnog succesvol weet te verdedigen. Giancarlo Fisichella, Toni Vilander en Matteo Malucelli liggen na 166 ronden te hebben gereden 45.323 seconden voor de Ford Chip Ganassi Team USA Ford GT van Ryan Briscoe, Richard Westbrook en Scott Dixon. De tweede Ford van het team ligt op de derde plaats, 1 minuut en 49 seconden achter de leidende Ferrari.

In GTE-Am is het nog altijd de Abu Dhabi-Proton Racing Porsche (Al Qubaisi/Heinemeier-Hansson/Long) aan de leiding. De Scuderia Corsa Ferrari (Sweedler/Bell/Segal) ligt op ruim een halve minuut achterstand op de tweede plaats, voor de Clearwater Racing Ferrari (Mok/Sawa/Bell).

Reacties

Reageer anoniem op dit bericht

Je reageert anoniem op dit bericht. Onderaan deze pagina kun je inloggen op Autosport.nl (of een account aanmaken) zodat je onder je eigen naam kunt reageren. Je kunt dan ook een eigen avatar gebruiken en je hebt direct toegang tot het Autosport.nl-forum.

Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.

Login om onder jouw naam te reageren

Registreren
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet