Sportscars

Sportscars: Stand van zaken na zeven uur in Le Mans

FVEF5566
De nummer 6-Toyota rijdt na zeven uur aan de leiding

Na zeven uur in de 24 Uur van Le Mans rijdt de nummer 6-Toyota (Sarrazin/Conway/Kobayashi) aan de leiding met 1:12,9 minuten voorsprong op de nummer 1-Porsche (Bernhard/Webber/Hartley), die op zijn beurt 16 seconden voor de nummer 5-Toyota (Davidson/Buemi/Nakajima) rijdt. Het blijkt dat, zoals voor de race al gepland en zoals tijdens de testdag ook uitgeprobeerd, de Toyota's in de race 14 ronden op een volle tank kan rijden, terwijl de Audi's en de Porsches 13 ronden in een stint kunnen pakken. Dan moeten de Toyota's natuurlijk wel heel blijven, maar dat zou natuurlijk wel een beslissend voordeel in de race kunnen zijn, al is het nog veel te vroeg om nu al conclusies te trekken. De best geklasseerde Nederlander in de race is na zeven uur Giedo van der Garde, die samen met zijn G-Drive-teamgenoten Simon Dolan en Jake Dennis op de vijfde plaats in de LMP2-klasse rijdt.

Tekst: René de Boer (vanuit Le Mans, Twitter: @renedeboer)
Foto's: Frits van Eldik

In het derde en vierde uur van de race was het vooraan het veld wat stuivertje wisselen tussen de Toyota's en de Porsches, afhankelijk van wie wanneer binnenkwam voor pitstops. De nummer 5-Toyota verloor wat tijd door twee pitstops in twee opeenvolgende ronden met Anthony Davidson achter het stuur, omdat de Brit klaagde over vibraties in de auto. De Audi's lijken het tempo niet helemaal te kunnen bijbenen, waarbij de auto van Lotterer/Fässler/Tréluyer na het wisselen van de turbolader in de beginfase natuurlijk al kansloos is voor een ereplaats. De Kolles-LMP1 verloor veel tijd door technische problemen en moest bovendien binnenkomen, omdat de wedstrijdleiding had geconstateerd dat de temperatuur in de cockpit hoger werd dan reglementair toegestaan.

In LMP2 leidde de Manor-Oreca-Nissan (Graves/Rao/Merhi) na vier uur, mede dankzij een sterk optreden van Le Mans-debutant Merhi, maar Matt Rao kon hierop in zijn stint niet voortbouwen en verloor daarmee de koppositie in de klasse, Later kwam Rao de pits binnen, nadat hij te hard over de kerbstones was gereden, wat een lekke band en schade aan het bodywork opleverde. Dat bleek niet het enige probleem bij Manor, want er was ook allerlei ellende met de motor, waarvan de temperatuur te hoog opliep en er te weinig power was. Zo kwam uiteindelijk de Thiriet by TDS Racing-Oreca-Nissan (Thiriet/Beche/Hirakawa) aan de leiding in de klasse, op 16 seconden gevolgd door de Signatech-Alpine (Menezes/Lapierre/Richelmi) en de KCMG-Oreca (Matsuda/Howson/Bradley).

FVEF4174 Giedo van der Garde is de best geklasseerde landgenoot

De beide G-Drive-auto's rijden nog steeds op de vierde en vijfde plaats in de LMP2-klasse, met de open Gibson-Nissan met Giedo van der Garde op de vijfde plaats met één ronde achterstand op de leidende Thiriet by TDS-Oreca. De Baxi DC Racing Alpine met Ho Pin Tung, David Cheng en Nelson Pantiatici rijdt op de negende plaats, één plek voor de Eurasia-Oreca-Nissan met Nick de Bruijn, Pu Jun Jin en Tristan Gommendy. Jeroen Bleekemolen kreeg in de Murphy-Oreca-Nissan in het derde uur te maken met elektronische problemen. "Waarschijnlijk zijn er wat onderdelen, zoals de computer van het motormanagement, gewoon te nat geworden, maar precies kan ik het ook niet zeggen", verklaarde onze landgenoot, die de auto nog wel terug wist te brengen naar de pits. "We liggen nu wel ver achter." De achterstand op de leiders in de klasse bedraagt tien ronden.

In de GTE-Pro-klasse verloor de nummer 91-Porsche (Pilet/Estre/Tandy) zijn aanvankelijke goede positie vanwege het vervangen van de radiateur, wat een achterstand van twee ronden opleverde. Problemen waren er ook voor de nummer 67-Ford (Franchitti/Priaulx/Tincknell), die vanwege versnellingsbakproblemen al vanuit de pits was gestart. Marino Franchitti schoot in het zevende uur rechtdoor bij Mulsanne de grindbak door en belandde in de bandenstapels met iets wat leek op een remdefect of een vastzittend gaspedaal. Met behulp van een Manitou-kraan werd de auto weer uit de grindbak getrokken, maar het incident leverde wel nog meer tijdverlies op. Na zeven uur rijden de beide Fords van het Ford Chip Ganassi Team USA met Hand/Müller/Bourdais en Briscoe/Westbrook/Dixon op de eerste en tweede plaats, gevolgd door de Risi Competizione-Ferari (Fisichella/Vilander/Malucelli).

FVEP3727
Prachtig beeld bij zonsondergang in Le Mans

DeAbu Dhabi-Proton-Porsche (Al Qubaisi/Heinemeier-Hansson/Long) rijdt op kop in de GTE-Am-klasse met een voorsprong van 33 seconden op de nummer 98-Aston Martin (Dalla Lana/Lamy/Lauda) en 52 seconden op de Scuderia Corsa-Ferrari (Sweedler/Bell/Segal). In deze klasse is er ook de eerste en tot nu toe enige uitvaller van de race, de nummer 89-Proton-WeatherTech-Porsche (MacNeil/Keen/Miller). Na het ziek worden van MacNeil moesten Keen en Miller het toch al met z'n tweeën doen, maar de race was definitief over toen Miller in de Dunlop-bocht van de baan spinde en hard in de bandenstapels knalde, waarbij de auto teveel schade opliep om de strijd nog te kunnen voortzetten.

Reacties

Reageer anoniem op dit bericht

Je reageert anoniem op dit bericht. Onderaan deze pagina kun je inloggen op Autosport.nl (of een account aanmaken) zodat je onder je eigen naam kunt reageren. Je kunt dan ook een eigen avatar gebruiken en je hebt direct toegang tot het Autosport.nl-forum.

Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.

Login om onder jouw naam te reageren

Registreren
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet