Sportscars

Sportscars: Safety-car-start, fluitconcerten en kapotte turbolader: spannende beginfase in Le Mans

160618 LM Start
Het veld legde maar liefst zeven ronden achter de safety car af, alvorens de race werd vrijgegeven

De 84e editie van de 24 Uur van Le Mans kende een ongewoon begin. Zoals al aangekondigd in ons nieuwsoverzicht vond de start van de wedstrijd achter de safety-car plaats vanwege de zware regenval. Na zeven ronden werd de race vrijgegeven. In het tweede uur was er sprake van de eerste serieuze situatie voor een van de fabrieksteams, toen de Audi met het startnummer 7 met André Lotterer achter het stuur als leider in de wedstrijd de pits in kwam, waar de turbolader moest worden vervangen. Daarmee liep de Audi zes ronden achterstand op. Na twee uur in de wedstrijd rijden de beide Toyota's op de eerste twee plaatsen, met de nummer 6-Toyota (Sarrazin/Conway/Kobayashi) voor de nummer 5-Toyota (Davidson/Buemi/Nakajima), gevolgd door de beide Porsches van respectievelijk Dumas/Jani/Lieb en Bernhard/Webber/Hartley.

Tekst: René de Boer (vanuit Le Mans, Twitter: @renedeboer)
Foto: Frits van Eldik

Het was de eerste keer in de historie van de race dat er van achter de safety-car werd gestart, en de bestuurder nam het er gelijk goed van: maar liefst zeven ronden werden er onder neutralisatie afgelegd. Coureurs riepen al via hun boordradio's dat de safety-car sneller moest en het talrijk aanwezige publiek op de tribunes langs het rechte stuk reageerde na enige tijd zelfs met fluitconcerten toen de safety-car in tegenstelling tot wat werd verwacht op de baan bleef voor wéér een ronde. Uiteindelijk kwam in de loop van de zevende ronde dan toch het verlossende bericht 'Safety car in this lap' op de beeldschermen, waarop inderdaad de race werd vrijgegeven.

Direct nadat de groene vlag werd gezwaaid, ontspon zich een mooie strijd tussen Conway en Lotterer voor de derde plaats, maar even later kon de Brit met de Toyota bij zijn Audi-concurrent wegrijden en even later nam Conway op zijn beurt zelfs de tweede plaats over van Timo Bernhard in de nummer 2-Porsche. Een ronde later was Neel Jani in de nummer 1-Porsche aan de beurt en daarmee leidde Conway de wedstrijd. Aan het eind van de tiende ronde kwam André Lotterer als eerste van de kopgroep binnen voor een wissel naar slicks, omdat de baan inmiddels voldoende was opgedroogd. Een ronde daarna volgden ook Duval in de andere Audi en Bernhard als eerste van de beide Porsche-rijders. Porsche besloot om niet alleen de banden, maar ook de rijders te wisselen: Bernhard werd vervangen door Hartley en Jani maakte bij zijn pitstop in de twaalfde ronde plaats voor Dumas. Aan het eind van de twaalfde ronde kwamen ook de beide Toyota's met respectievelijk Conway en Buemi de pits in voor slicks. In ronde 14 kwam Lotterer als leider in de wedstrijd binnen om de turbolader van zijn Audi-motor te laten vervangen, daarna nam Tréluyer de auto over.

In de LMP2-klasse leidt de Manor-Oreca-Nissan (Graves/Rao/Merhi) op 20 seconden voor de Thiriet by TDS Racing-Oreca-Nissan (Thiriet/Beche/Hirakawa) en de Strakka-Gibson-Nissan (Leventis/Watts/Kane). De beide auto's van G-Drive Racing rijden op de plaatsen vier en vijf in de klasse, met de open Gibson van Dolan/Dennis/Van der Garde voor de gesloten Oreca met Rusinov/Stevens/Rast. Beide met een ronde achterstand op de leiders in de klasse rijden de Murphy-Oreca-Nissan met Keating/Bleekemolen/Goossens en de Baxi DC Racing Alpine van Cheng/Tung/Panciatici respectievelijk op de 14e en 15e plaats in de klasse. Ook de Eurasia Motorsport-Oreca-Nissan met Pu/Gommendy/De Bruijn heeft een ronde achterstand op de leiders in de klasse en rijdt op de 19e positie in LMP2.

In de LMGTE-Pro-klasse profiteerde Porsche in de beginfase van het typische 911-weer. Na twee uur leidt de nummer 92-Porsche (Makowiecki/Bamber/Bergmeister) voor de snelste van de beide AF Corse-Ferrari's (Bruni/Calado/Pier Guidi) en de Risi-Ferrari (Fisichella/Vilander/Malucelli). Daarachter rijdt de best geklasseerde van de vier Fords (Hand/Müller/Bourdais) op de vierde plaats in de klasse. De Ford van Marino Franchitti,Andy Priaulx en Harry Tincknell startte vanwege versnellingsbakproblemen met vertraging vanuit de pits en heeft een achterstand van 7 ronden. Leider in GTE-Am is de KCMG-Porsche (Ried/Henzler/Camathias) voor de Abu Dhabi-Proton-Porsche (Al Qubaisi/Heinemeier-Hansson/Long) en de AF Corse-Ferrari /(Cameron/Griffin/Scott).

Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet