Formule 2

GP2: Giovinazzi wint spectaculaire zaterdagrace in Baku, MP-coureurs P4 en P8

 SB 2820

In een race waarin de toeschouwer ogen tekortkwam, heeft Antonio Giovinazzi op het stratencircuit van Baku zijn eerste GP2-overwinning behaald – al na vijf races in zijn korte GP2-carrière. De poleman viel bij de start terug naar de vijfde plaats, maar vocht zich terug naar een voortreffelijke zege in een race waarin maar tien auto's aan de finish kwamen. Sergey Sirotkin slipstreamde op de finishlijn langs Raffaele Marciello voor de tweede plaats. Oliver Rowland lag voor MP op koers voor het podium, maar legde het aan slot af tegen de opmars van de ART-coureur uit Rusland. Voor Rowlands teamgenoot De Jong pakte een tweede bandenwissel goed uit: de Nederlander greep de achtste plaats en daarmee de pole voor de sprintrace van morgen.

Tekst: Mattijs Diepraam
Foto's: GP2 Series

GP2 staat erom bekend dat het spektakel levert, maar in de allereerste monoposto-race die door de straten van Baku werd verreden, overtrof het zelfs zijn eigen verwachtingen. Er werd geracet van de eerste bocht tot op de finishlijn, geslipstreamd alsof het Monza was en ingehaald dat het een lust was – met uiteraard ook de nodige brokken tot gevolg.

Het begon al bij de start, waarin Pierre Gasly de katalysator werd van een carambolage die zes auto's uitschakelde – of eigenlijk vijf, want klassementsleider Norman Nato wist zijn auto weer op gang te krijgen. Gasly was na afloop zeer verwijtend jegens Sergio Canamasas, die bij hem achterop reed, maar de Fransman had de ellende toch echt aan zichzelf te danken. Hij was het die Nato in de eerste bocht achterstevoren tikte, waarna ook Canamasas' Carlin-teamgenoot Marvin Kirchhöfer en DAMS-coureurs Alex Lynn en Nicholas Latifi in de TecPro eindigden. Een korte zaterdag kortom voor zowel Carlin en DAMS. Met zijn fout bracht Gasly zijn kansen niet bepaald dichterbij om Daniil Kvyat bij Toro Rosso te vervangen...

 SB 3371

Vooraan had poleman Giovinazzi zijn start verprutst, waardoor hij als vijfde doorkwam toen de safety car uitkwam om de rommel in de eerste bocht op te ruimen. Nobuharu Matsushita (ART) was juist goed weg: hij pakte de leiding voor Marciello (Russian Time), Ghiotto (Trident) en Rowland (MP).

Bij de herstart in de derde ronde begonnen de eerste slipstreamduels al: Marciello greep de kop, Rowland pakte P3, Giovinazzi schoof op naar P4 en ging daarna ook langs Rowland voor de derde plaats. Matsushita pakte in de volgende ronde de leiding terug van Marciello, terwijl Rowland weer voorbijging aan Giovinazzi. Daniël de Jong had intussen goed geprofiteerd van de chaos en was na een goede start opgeklommen naar de achtste plaats.

 SL 1749

In de vijfde ronde greep Marciello de leiding met een mooie actie in bocht 5, waarna we Armand in de eerste bocht in de barriers zagen staan. De Indonesische pay driver, die opnieuw liet zien dat hij niet op dit niveau thuishoort, creëerde daarmee de tweede neutralisatie van de wedstrijd – precies op het moment dat het pitvenster openging. Iedereen kwam dus aan het begin van de zesde ronde naar binnen, behalve de twee auto's van Racing Engineering – King en Nato – dat daarmee een onvergeeflijke blunder maakte. De pitstops van Ghiotto en De Jong duurden langer, voor De Jong omdat hij op Rowland moest wachten.

King, Jeffri (Arden), Nato en Pic (Rapax) waren de enigen die buiten bleven, al kwam King naar binnen op het moment dat de safety car weer naar binnen kwam. Marciello ontkwam vervolgens maar net aan een aanrijding toen de nieuwe leider – pay driver Nabil Jeffri – niet in de gaten had dat de race weer groen was... Marciello en Matsushita gingen er meteen langs, waarna Jeffri steeds verder in de rangorde afzakte totdat hij zich in de veertiende ronde verremde bij het verdedigen van de achtste plaats.

 SL 1457

Even kwam de safety car opnieuw de baan op toen buitenblijver Pic Markelov afsneed en in de barriers duwde - weer twee uitvallers - maar daarna kregen we even lucht. Marciello bouwde vooraan een goede voorsprong op, terwijl Rowland goede zaken deed door in één actie Jeffri en Matsushita te passeren. Ook Giovinazzi ging meteen aan Matsushita voorbij De Japanner was daarna op weg naar beneden, terwijl Giovinazzi met snelste ronden van de wedstrijd zich weer naar voren vocht. In de 13e ronde moest Rowland eraan geloven, in de 17e ronde was ook leider Marciello aan de beurt.

In het kielzog van Giovinazzi was ook Sergey Sirotkin aan een opmars bezig. De ART-coureur die het in de kwalificatie nog had afgelegd tegen teamgenoot Matsushita, bleek nu de betere van de twee. De Rus passeerde in de middenfase Jeffri, Matsushita en Ghiotto en nestelde zich daarmee op de vierde plaats.

 SL 1731

Daniël de Jong, die lange tijd comfortabel achtste had gelegen, was intussen teruggevallen naar de tiende plaats toen in de 18e ronde opnieuw de safety car naar buiten kwam. Norman Nato had zijn rode waas van 2015 teruggekregen en geprobeerd om op een onmogelijke plaats teamgenoot King te passeren. King kon doorrijden, maar Nato reed zijn voorwiel eraf tegen de vangrail: geen punten voor de leider in het kampioenschap. De Jong rook zijn kans en dook voor een tweede setje supersofts naar binnen: de enige mogelijkheid om terug in de punten te rijden.

Het was jammer voor De Jong dat de safety car zo lang – en schijnbaar onnodig – buiten bleef, want de Nederlander had nog maar twee rondjes over om zijn slag te slaan. Het lukte wel: drie auto's wist hij nog te passeren, met als resultaat de achtste plaats en de pole in de sprintrace van morgen.

 SB 3721

Vooraan was het al even hectisch na de herstart. Leider Giovinazzi wachtte echt tot op de SC-lijn om gas te geven, waarna hij ook maar nauwelijks de eerste bocht haalde. In de melée die daarachter ontstond, hoopte Rowland Marciello buitenom te passeren, maar het resultaat was dat Sergey Sirotkin de Brit van de derde plek verdrong. King en Jimmy Eriksson (Arden) waren in het achterveld intussen de laatste auto's die de eindstreep niet haalden: ook zij raakten met koude banden de vangrail. Zo bleven er maar tien auto's over bij de finish. Punten voor iedereen!

Bij die finishlijn was het trouwens nog niet gebeurd. Giovinazzi had weliswaar het gaatje geslagen dat hij nodig had voor de overwinning, maar Sirotkin wist in de slipstream over het ruim 2 km lange rechte stuk Marciello op de streep te verslaan voor de tweede plaats. Rowland werd vierde, Mitch Evans corrigeerde een rampzalige vrijdag door vijfde te worden, voor Matsushita en zijn teamgenoot Sean Gelael, die daarmee zijn beste GP2-resultaat tot nu toe boekte. In het kielzog van De Jong pakten Ghiotto en Malja (Rapax) de laatste punten.

GP2, Baku, race 1, 18 juni 2016

1. Antonio Giovinazzi - Prema - 26 ronden, 1.03'05"420
2. Sergey Sirotkin - ART - 1"233
3. Raffaele Marciello - Russian Time - 1"343
4. Oliver Rowland - MP - 2"141
5. Mitch Evans - Campos - 2"628
6. Nobuharu Matsushita - ART - 3"110
7. Sean Gelael - Campos - 5"808
8. Daniël de Jong - MP - 6"663
9. Luca Ghiotto - Trident - 7"058
10. Gustav Malja - Rapax - 7"595
11. Jimmy Eriksson - Arden - 2 ronden
12. Jordan King - Racing Engineering - 2 ronden

Snelste ronde: Antonio Giovinazzi, 1'51"752

Uitgevallen
19e ronde - Norman Nato
15e ronde - Nabil Jeffri
8e ronde - Arthur Pic
8e ronde - Artem Markelov
6e ronde - Patric Armand
1e ronde - Marvin Kirchhofer
1e ronde - Pierre Gasly
1e ronde - Sergio Canamasas
1e ronde - Alex Lynn
1e ronde - Nicholas Latifi

Stand kampioenschap
1.Nato 49; 2.Markelov 48; 3.Marciello 43; 4.Lynn 41; 5.Rowland 34; 6.Gasly 33; 7.Matsushita 32; 8.Giovinazzi 31; 9.Evans 28; 10.Sirotkin 22.
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet