IndyCar

Indycar: Rossi ééndagsvlieg of doorbraak na Indy 500?

De 100e editie van de Indy 500 was in alle opzichten een unicum. Een onvoorspelbare winnaar die in de geschiedenis van de Brickyard wel voor de grootste verrassing aller tijden zorgde. Betekent de zege van Rossi een doorbraak, of is hij slechts een ééndagsvlieg zoals we die in het verleden zo vaak gezien hebben op de Brickyard. Buddy Rice (2004) en Buddy Lazier (1996) zijn daarvan goede voorbeelden.

Tekst: Willem J. Staat
Foto's: Ed en Mark Heuvink

Winnaar Rossi
Alexander Rossi won de meest fel begeerde beker ooit. Die van de 100e editie.(IMS)


Een betere winnaar van de 100e editie van de Indy 500 had men zich in Indycar niet kunnen wensen. Maar de 64.000 U$ vraag is natuurlijk, blijft Rossi nu in Indycar of gaat hij toch richting Formule 1. Gene Haas gooide in ieder geval begin dit jaar de deur voor hem dicht. Rossi moest daardoor noodgedwongen zijn heil in Indycar zoeken. Omdat zijn carrière geheel F1 gericht was stond Indycar niet bepaald hoog op de prioriteitenlijst van Alexander. Formule 1 was het doel, maar Rossi kwam niet verder dan een testzitje bij Manor.

Rossi racete afgelopen zondag voor de tweede maal op een oval en voor de zesde maal in een Indycar. De architect achter Rossi's zege is eigenlijk teammede-eigenaar Bryan Herta, die wijlen Dan Wheldon in 2011 op een strategisch identieke wijze aan de overwinning hielp. De strategie van Herta was meer bepalend voor de eindzege dan Rossi's inbreng. Wel is hij een snelle leerling, zoals afgelopen zondag bleek.

Waarom? Omdat het Indycar ballgame totaal verschilt van hetgeen de Amerikaan in GP2 en F1 gedaan heeft. Door de crash van Mikhail Aleshin kwam Rossi in de laatste 36 ronden op een andere pitstopsequentie door niet tanken, terwijl zijn rivalen één voor één naar binnen moesten. Met 13 verschillende coureurs wisselde de wedstrijd om de kop maar liefst 54 maal. Het betekende tevens de allereerste Honda-overwinning sinds Ryan Hunter Reay in 2014.

arie
Arie Luyendijk mocht niet bij Openingsceremonie ontbreken.

Jacques Villeneuve en Juan Pablo Montoya wonnen ook direct bij hun eerste optreden op de Brickyard, maar verruilden de toenmalige Indycar-series voor de Formule 1 waar beiden hun sporen achterlieten. De onderhandelingen voor 2017 met Andretti/Herta zijn nog niet begonnen. Daar willen Rossi en zijn team nog even niet aan denken. Indycar wil Rossi natuurlijk graag behouden, omdat de series vers bloed nodig heeft. Kanaan, Dixon, Montoya en Castroneves zijn natuurlijk grote namen en zullen nog slechts enkele jaren meegaan. Roger Penske heeft met Helio Castroneves inmiddels al samen een autobedrijf opgezet, zoals hij dit ook met diens landgenoot André Ribeiro in het verleden deed.

Tien rookies wisten de Indy 500 direct bij hun eerste optreden op hun naam te schrijven. Na WWII was Graham Hill de eerste rookie-winnaar, maar hij kreeg niet de titel rookie van de wedstrijd. Die ging toen naar Sir Jackie Stewart.

grid
Had Tim Cindric van Team Penske al een voorgevoel? Hij liep wel erg snel weg op de grid.

Teleurstellend optreden Team Penske
In het 50e jubileumjaar werd het een teleurstellend optreden voor het team van Roger Penske. Zoals bekend crashte 2015 winnaar Juan Pablo Montoya en daarmee was hij volgens de statistieken in goed gezelschap. Jimmy Bryan deed het in 1959, Johnny Rutherford in 1977. Beiden exact een jaar nadat ze de Indy 500 op hun naam geschreven hadden. Helio Castroneves maakte contact met de auto van Josef Newgarden en verzocht de Amerikaan na afloop tijdens een Live TV interview om te verdwijnen. Sindsdien heerst er radiostilte tussen de beide kemphanen. Wegens het nemen van de verkeerde laan in de pitlane kreeg Will Power een penalty aan zijn broek en werd als elfde geklasseerd. Om van Simon Pagenaud nog maar te zwijgen. Die werd kleurloos 19e en zijn puntenvoorsprong op Scott Dixon in de tussenstand van het kampioenschap bedraagt nog maar 60 punten.

Europa
Overigens probeert Rossi al sinds 2009 voet aan de grond in Europa te krijgen. Eerst met de GP2 Asia Series, GP2, WSR by Renault 3,5L. Hij eindigde in 2015 als tweede achter Stoffel van Doorne in het FIA GP2 kampioenschap. Naar 'Verstappen maatstaf' gerekend vrij lang dus ... Voordat Herta en Andretti Rossi onder contract namen hadden ze absoluut hun twijfels. "Hij heeft absoluut geen clue van het ovalracen", zei Andretti na de eerste kennismaking. Maar na veel testen bleek Rossi een snelle leerling. Je tweede ovalrace winnen is een absolute zeldzaamheid. In 1966 haalde rookie winnaar Graham Hill geen enkele auto in en won toch de Indy 500. Sommige media vergeleken rookie Rossi al met de Britse legende.

hibrand
Pitstop van JR Hildebrand in de Indy 500. Een jarenlange deelnemer die eens op de hoofdprijs hoopt.

Op dit moment wil men bij het team van Andretti nog niet over contractverlenging voor 2017 spreken, maar voor de Indycar-series zou hij zeker een goede aanwinst zijn. In teams zoals Manor heeft een gerespecteerde Indy 500-winnaar eigenlijk weinig te zoeken, of je moest in het verleden Jacques Villeneuve of Montoya heten. Die konden toen direct bij het toenmalige topteam van Frank Williams aan de bak. Voor Indycar blijft Rossi een aanwinst, maar naar mijn persoonlijke mening zit men in de Formule 1, behalve op zijn sponsordollars, niet echt op deze Amerikaan te wachten. Zelfs Gene Haas niet, hoewel die misschien nu wel spijt heeft.

Tijdens de wedstrijd op de Roadcourse van Indy sloeg het team van Andretti NAPA Autoparts als tijdelijke sponsor voor de Indy 500 aan de haak. Waarschijnlijk wordt deze succesvolle deal voor de rest van het jaar gecontinueerd en mocht een F1 Team belangstelling voor Rossi hebben, dan hangt er een hoog prijskaartje aan zijn naam zo liet men bij Andretti/Herta nu al doorschemeren.

band
De speciaal voor de 100e editie ontwikkelde Firestone band.

Rossi heeft een uitstekende Indy 500 gereden, maar momenteel valt na zes Indycar-races niet te beoordelen hoe goed zijn capaciteiten werkelijk zijn. Dit heeft gewoon nog iets meer tijd nodig. Tot slot wil ik nog een parallel met de F1 maken. In 1961 won Rookie Giancarlo Baghetti zijn eerste F1 wedstrijd met Ferrari op Reims. Daarna kwamen er nooit goede resultaten meer. De toekomst zal moeten uitwijzen hoe goed Alexander Rossi werkelijk is. Saillant detail; In 1963 won Parnelli Jones eveneens met het startnummer 83 de Indy 500 en speciaal voor de 100e editie had Firestone banden ontwikkeld met de namen van alle winnaars erop

Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet