IndyCar

Indycar: Rossi ééndagsvlieg of doorbraak na Indy 500?

De 100e editie van de Indy 500 was in alle opzichten een unicum. Een onvoorspelbare winnaar die in de geschiedenis van de Brickyard wel voor de grootste verrassing aller tijden zorgde. Betekent de zege van Rossi een doorbraak, of is hij slechts een ééndagsvlieg zoals we die in het verleden zo vaak gezien hebben op de Brickyard. Buddy Rice (2004) en Buddy Lazier (1996) zijn daarvan goede voorbeelden.

Tekst: Willem J. Staat
Foto's: Ed en Mark Heuvink

Winnaar Rossi
Alexander Rossi won de meest fel begeerde beker ooit. Die van de 100e editie.(IMS)


Een betere winnaar van de 100e editie van de Indy 500 had men zich in Indycar niet kunnen wensen. Maar de 64.000 U$ vraag is natuurlijk, blijft Rossi nu in Indycar of gaat hij toch richting Formule 1. Gene Haas gooide in ieder geval begin dit jaar de deur voor hem dicht. Rossi moest daardoor noodgedwongen zijn heil in Indycar zoeken. Omdat zijn carrière geheel F1 gericht was stond Indycar niet bepaald hoog op de prioriteitenlijst van Alexander. Formule 1 was het doel, maar Rossi kwam niet verder dan een testzitje bij Manor.

Rossi racete afgelopen zondag voor de tweede maal op een oval en voor de zesde maal in een Indycar. De architect achter Rossi's zege is eigenlijk teammede-eigenaar Bryan Herta, die wijlen Dan Wheldon in 2011 op een strategisch identieke wijze aan de overwinning hielp. De strategie van Herta was meer bepalend voor de eindzege dan Rossi's inbreng. Wel is hij een snelle leerling, zoals afgelopen zondag bleek.

Waarom? Omdat het Indycar ballgame totaal verschilt van hetgeen de Amerikaan in GP2 en F1 gedaan heeft. Door de crash van Mikhail Aleshin kwam Rossi in de laatste 36 ronden op een andere pitstopsequentie door niet tanken, terwijl zijn rivalen één voor één naar binnen moesten. Met 13 verschillende coureurs wisselde de wedstrijd om de kop maar liefst 54 maal. Het betekende tevens de allereerste Honda-overwinning sinds Ryan Hunter Reay in 2014.

arie
Arie Luyendijk mocht niet bij Openingsceremonie ontbreken.

Jacques Villeneuve en Juan Pablo Montoya wonnen ook direct bij hun eerste optreden op de Brickyard, maar verruilden de toenmalige Indycar-series voor de Formule 1 waar beiden hun sporen achterlieten. De onderhandelingen voor 2017 met Andretti/Herta zijn nog niet begonnen. Daar willen Rossi en zijn team nog even niet aan denken. Indycar wil Rossi natuurlijk graag behouden, omdat de series vers bloed nodig heeft. Kanaan, Dixon, Montoya en Castroneves zijn natuurlijk grote namen en zullen nog slechts enkele jaren meegaan. Roger Penske heeft met Helio Castroneves inmiddels al samen een autobedrijf opgezet, zoals hij dit ook met diens landgenoot André Ribeiro in het verleden deed.

Tien rookies wisten de Indy 500 direct bij hun eerste optreden op hun naam te schrijven. Na WWII was Graham Hill de eerste rookie-winnaar, maar hij kreeg niet de titel rookie van de wedstrijd. Die ging toen naar Sir Jackie Stewart.

grid
Had Tim Cindric van Team Penske al een voorgevoel? Hij liep wel erg snel weg op de grid.

Teleurstellend optreden Team Penske
In het 50e jubileumjaar werd het een teleurstellend optreden voor het team van Roger Penske. Zoals bekend crashte 2015 winnaar Juan Pablo Montoya en daarmee was hij volgens de statistieken in goed gezelschap. Jimmy Bryan deed het in 1959, Johnny Rutherford in 1977. Beiden exact een jaar nadat ze de Indy 500 op hun naam geschreven hadden. Helio Castroneves maakte contact met de auto van Josef Newgarden en verzocht de Amerikaan na afloop tijdens een Live TV interview om te verdwijnen. Sindsdien heerst er radiostilte tussen de beide kemphanen. Wegens het nemen van de verkeerde laan in de pitlane kreeg Will Power een penalty aan zijn broek en werd als elfde geklasseerd. Om van Simon Pagenaud nog maar te zwijgen. Die werd kleurloos 19e en zijn puntenvoorsprong op Scott Dixon in de tussenstand van het kampioenschap bedraagt nog maar 60 punten.

Europa
Overigens probeert Rossi al sinds 2009 voet aan de grond in Europa te krijgen. Eerst met de GP2 Asia Series, GP2, WSR by Renault 3,5L. Hij eindigde in 2015 als tweede achter Stoffel van Doorne in het FIA GP2 kampioenschap. Naar 'Verstappen maatstaf' gerekend vrij lang dus ... Voordat Herta en Andretti Rossi onder contract namen hadden ze absoluut hun twijfels. "Hij heeft absoluut geen clue van het ovalracen", zei Andretti na de eerste kennismaking. Maar na veel testen bleek Rossi een snelle leerling. Je tweede ovalrace winnen is een absolute zeldzaamheid. In 1966 haalde rookie winnaar Graham Hill geen enkele auto in en won toch de Indy 500. Sommige media vergeleken rookie Rossi al met de Britse legende.

hibrand
Pitstop van JR Hildebrand in de Indy 500. Een jarenlange deelnemer die eens op de hoofdprijs hoopt.

Op dit moment wil men bij het team van Andretti nog niet over contractverlenging voor 2017 spreken, maar voor de Indycar-series zou hij zeker een goede aanwinst zijn. In teams zoals Manor heeft een gerespecteerde Indy 500-winnaar eigenlijk weinig te zoeken, of je moest in het verleden Jacques Villeneuve of Montoya heten. Die konden toen direct bij het toenmalige topteam van Frank Williams aan de bak. Voor Indycar blijft Rossi een aanwinst, maar naar mijn persoonlijke mening zit men in de Formule 1, behalve op zijn sponsordollars, niet echt op deze Amerikaan te wachten. Zelfs Gene Haas niet, hoewel die misschien nu wel spijt heeft.

Tijdens de wedstrijd op de Roadcourse van Indy sloeg het team van Andretti NAPA Autoparts als tijdelijke sponsor voor de Indy 500 aan de haak. Waarschijnlijk wordt deze succesvolle deal voor de rest van het jaar gecontinueerd en mocht een F1 Team belangstelling voor Rossi hebben, dan hangt er een hoog prijskaartje aan zijn naam zo liet men bij Andretti/Herta nu al doorschemeren.

band
De speciaal voor de 100e editie ontwikkelde Firestone band.

Rossi heeft een uitstekende Indy 500 gereden, maar momenteel valt na zes Indycar-races niet te beoordelen hoe goed zijn capaciteiten werkelijk zijn. Dit heeft gewoon nog iets meer tijd nodig. Tot slot wil ik nog een parallel met de F1 maken. In 1961 won Rookie Giancarlo Baghetti zijn eerste F1 wedstrijd met Ferrari op Reims. Daarna kwamen er nooit goede resultaten meer. De toekomst zal moeten uitwijzen hoe goed Alexander Rossi werkelijk is. Saillant detail; In 1963 won Parnelli Jones eveneens met het startnummer 83 de Indy 500 en speciaal voor de 100e editie had Firestone banden ontwikkeld met de namen van alle winnaars erop

Reacties

    • 3
    • 0
     
    Ericjooo 01 juni 2016 10:59

    Rossi heeft vorig seizoen wel 5 GP's gereden voor Manor met een P12 als beste resultaat!

    • 5
    • 1
     
    Anonieme gebruiker 01 juni 2016 19:01

    De schrijver laat zien met zijn verhaal en kennis de plank totaal mis te hebben geslagen. Buddy Lazier won met een gebroken rug de Indy 500. Werd daarna kampioen in IRL, en won 8 races. Dus eendagsvlieg is dat niet te noemen. Lazier werd nog 2e in 1998 (na Cheever) en 2e in 2000 (na Montoya). 3e in het kampioenschap 2000 en kampioen in 2001.Tevens nog 2 andere top 5 klasseringen op Indy. Wauw! Zou meteen tekenen voor zo'n carriere. Buddy Rice werd Atlantic kampioen, won in 2004 de Indy 500 en daarna nog 2 races. Waardoor hij 3e in het kampioenschap werd. In 2005 raakte hij betrokken bij een zware crash in 'the month of may' waardoor hij daarna snelheid inleverde. Dus hier is een verklaring voor. Maar eendagsvlieg? No Way ! Een gerespecteerd coureur die ook nog de Daytona 24 uursrace won..

    • 2
    • 2
     
    Anonieme gebruiker 01 juni 2016 21:08

    De IRL had in die jaren niet bepaald het niveau dat Indycar nu heeft.

    • 2
    • 2
     
    Willem J. Staat 01 juni 2016 21:45

    @Anonieme gebruiker. In het bovenstaande artikel heb ik het specifiek over de optredens op de Speedway en niet over hun optredens in kampioenschappen. Ze waren niet van het kaliber Foyt Sr, Unser Sr, Luyendijk, Franchitti, Wheldon, Montoya etc. die zich allen meermaals op de Speedway bewezen hebben. Het gaat hier over één race en niet over kampioenschappen! Zowel Rice als Lazier waren op de historierijke Speedway niet meer dan ééndagsvliegen. En dan hebben we niet over kampioenschappen. Want als je de Indy 500 wint ben je volgens de Amerikanen Indy 500 Champion. Hetgeen wat ik bedoel.

    • 2
    • 1
     
    Anonieme gebruiker 02 juni 2016 02:05

    2 x 2e op Indy plus een 4e en 5e plaats. Eendagsvlieg. Zoals Bobby Rahal? 1 keer win 1986. Danny Sullivan 1 x win. Kom op man ! Lazier heeft een beter track record en hogere klasseringen gehaald dan deze 2. Wat een onzin. Mario Andretti is met 1 overwinning op Indy dus ook een eendagsvlieg. Want als je naar Lazier zijn statistieken kijkt heeft hij het beter gedaan dan Andretti op Indy. Je bent niet objectief omdat jij jaren de IRL verafschuwde, die IRL waar Arie Luyendijk zijn 2e Indy 500 won in 1997. Minder races heeft gewonnen dan Lazier. Je bent totaal ongeloofwaardig! Je praat alleen over je favorieten. Zelfs een Alexander Rossi word door jou bestemd als eendagsvlieg. Met afstand best of the rest in GP2 last year. Je hebt naar mijn idee niks van de Indy 500 dit jaar mee gekregen en schrijft zo maar wat op zonder onderbouwde reden. Slechte Journalistiek. Ik ben er geweest. Ik reis elk jaar naar minimaal 2 IndyCar races, 1 Super Formula Race, V8 Supercars en 2 of 3 overzeese Formule 1 races. Dus ik denk dat ik wel weet waar ik over spreek.

    • 1
    • 3
     
    Willem J. Staat 02 juni 2016 08:04

    Meningen verschillen en ik blijf bij mijn mening. In de toekomst zullen we zien hoe dat Rossi zich ontwikkelt. Lazier reed in de IRL en Andretti in Champcar en dat kampioenschap sloeg ik 1000x hoger aan dan het toenmalige dorpskampioenschap waarmee Tony George de eenzitterwereld in Amerika destijds een vernietigende slag toebracht.

    • 1
    • 0
     
    Anonieme gebruiker 02 juni 2016 11:37

    @ Willem J Staat, Maar wel altijd nog teren op de 2e win van Arie Luyendyk in 1997 op Indy. Die tellen we gewoon mee, ondanks dat het een dorpskampioenschap is. Mario Andretti heeft nooit Champ Car gereden, ChampCar is pas in de nieuwe eeuw ontstaan en Mario heeft in 1994 zijn laatste seizoen gehad. Naar mijn idee was er toen nog geen Open Wheel split. Schrijver, je kennis klopt helaas niet, maar je bent ook nog eens slecht journalistiek onderlegd door Arie Luyendyk zijn win in 1997 niet te verafschuwen vanwege het feit dat hij in een dorpskampioenschap behaald is, terwijl Lazier 1 jaar eerder won. Montoya te noemen die in 2000 in een one-off ook Indy won (dorpskampioenschap). Ik lees al 25 jaar media over de hele wereld, maar ik kan er niks aan doen om te zeggen dat uw verhaal echt vanuit een vreemd perspectief geschreven is en ik lang moet zoeken naar een redacteur die zich zo vaak tegen spreekt als u.

    • 0
    • 2
     
    Willem J. Staat 02 juni 2016 21:06

    @Anoniene gebruiker over de Open Wheel Split heb ik in aan het begin van het millennium tot uit den treure geschreven.Maar deze bijdrages heeft U waarschijnlijk nooit gelezen......of er ooit de moeite voor genomen want dan wist U wel beter.. Zowel Andretti als Sullivan waren geen eendagsvliegen omdat ze allang gevestigde namen in de toenmalige Indycar waren. Arie won twee keer op Indy, maar de eerste overwinning sla ik helaas voor U veel hoger aan. En de tweede van Montoya van vorig jaar sla ik ook hoger aan. En om op Rice/Lazier terug te komen. Het waren niet meer dan journeyman.

    • 2
    • 0
     
    Anonieme gebruiker 03 juni 2016 00:31

    @ Willem J. Staat Niet alleen u capaciteiten als schrijver zijn teleurstellend, ook uw capaciteiten van lezen laten erg te wensen over. Ik heb in mijn verhaal al aangegeven dat u jarenlang de IRL verafschuwde. Dat zal waarschijnlijk inhouden dat ik al uw destijds gepubliceerde verhalen nog ken, cq in bezig heb. Zelfs uw verslagen van de jaren '90 heb ik er voor mijn zekerheid nog bij gepakt. Ik werk al 15 jaar in de racerij, in het begin begonnen als data-analist bij Dallara, daarna in het team dat de software ontwikkeld voor het motormanagement systeem van race-auto's. (Honda) Hetgeen in nog steeds doe. Ik was getuige van de 1e hand toen Buddy in 2004 de Indy 500 naar zijn hand zette. Zijn overwinning daar was van ongekend hoog niveau. Een Indy 500 kampioen van het destijds snelste veld ooit op de Brickyard. Uw referentie als Journeyman is een absolute schande. Zeker omdat u de beide Buddy's waarschijnlijk niet kent, of u nooit verdiept hebt in beide coureurs. Maar goed, ze rijden niet voor Penske (waar u altijd hoog over op geeft). En waarvan u in 2002 zelfs begreep dat ze over stapten van CART naar de dorpsklasse. De dorpsklasse van Tony George die u daarvoor jarenlang afgemaakt heeft. Ik zal ook blijven reageren op uw verhalen, uw verhalen blijven lezen, al is het alleen al om andere mensen in te laten zien dat u realistische feiten op moet schrijven, een eigen mening mag hebben (zoals ik dat ook heb) en vooral omdat ik andere lezers van dit forum graag via deze chat wat inside-info mee wil geven.

    • 3
    • 3
     
    Willem J. Staat 03 juni 2016 08:00

    Tony George "completely destroyed" American Open Wheel Racing.......

Reageer anoniem op dit bericht

Je reageert anoniem op dit bericht. Onderaan deze pagina kun je inloggen op Autosport.nl (of een account aanmaken) zodat je onder je eigen naam kunt reageren. Je kunt dan ook een eigen avatar gebruiken en je hebt direct toegang tot het Autosport.nl-forum.

Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.

Login om onder jouw naam te reageren

Registreren
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet