Formule 1

Formule 1: Hamilton verschalkt Ricciardo, Verstappen eindigt weer in de muur

Hamilton

In een half natte race, met een gewaagde strategie en dankzij een fout van Red Bull heeft Lewis Hamilton Daniel Ricciardo van de overwinning weten te houden. De race startte kletsnat achter de safetycar, daarna droogde de baan spoedig op en maakten de wets plaats voor intermediates en daarna voor slicks. Die tussenstap sloeg Lewis Hamilton over, waardoor hij een stop minder hoefde te maken. Het was echter een fout bij Red Bull, waar geen banden klaarstonden toen Ricciardo binnenkwam, die Hamilton definitief aan de leiding bracht. Extra zuur voor Ricciardo is dat hij voor de tweede race op rij een zege misliep door toedoen van zijn team. Belangrijk in de titelstrijd is dat Nico Rosberg niet verder kwam dan de zevende plek – hij werd meters voor de finish nog gepasseerd door Hülkenberg. Max Verstappen leek zijn onfortuinlijke weekend nog goed te maken, maar op de negende plaats maakte hij dezelfde fout als in de training en eindigde hij in Massenet in de muur. Bejubeld in Spanje, harde lessen in Monaco.

Tekst: Daan Jeuken. Foto's: Teams

Pijpenstelen
Max Verstappens gebeden zijn gehoord. Het regent pijpenstelen voorafgaand aan de race en dus kan iedereen hier vandaag winnen. De start is achter de safetycar. Dat Verstappen vanuit de pitstraat is in plaats van een nadeel nu een voordeel, want in tegenstelling tot de concurrentie mag Red Bull de hele auto van Verstappen afstellen op deze omstandigheden. Saubers Nasr heeft hetzelfde voordeel.

Bij safetycarstarts lijkt de procedure altijd net een paar rondjes langer te duren dan fans lief is. Na zeven ronden gaat de Mercedes eindelijk de pits in en kan de race beginnen. Verstappen heeft inmiddels al een plaats gewonnen omdat Kvyats Toro Rosso vastzat in een versnelling.

Palmer eerste slachtoffer
Bij de start is het nog behoorlijk glibberen geblazen en bijna iedereen is even voorzichtig. Het is wachten op het eerste slachtoffer van de omstandigheden en die heet Jolyon Palmer. De Renault-rijder had al een beroerd weekend en al op start/finish slipt hij over het zebrapad en glijdt hij de muur in. De virtuele safetycar wordt opgeroepen. Verstappen rijdt al voor Wehrlein, Magnussen en Button – de twee laatste hebben intermediates gehaald.

Räikkönen verslikt zich
Kimi Räikkönen verslikt zich in de haripin en gaat rechtdoor de muur in. Zijn voorvleugel breekt af en als hij probeert verder te komen rijdt Massa eerst tegen hem aan en snijdt hij vervolgens Grosjean af doordat de Fin zonder voorvleugel de bocht niet kan halen. Het ziet er knullig uit en Räikkönen parkeert zijn auto na de tunnel in de uitvoegstrook.

Naar intermediates
De intermediates blijken al vroeg behoorlijk snel. Button laat dat zien en Verstappen kan ook wel een gokje wagen. Vettel zit vast achter Hamilton en Rosberg, laatstgenoemde is veel langzamer dan Ricciardo, en dus haalt Vettel ook inters. In de ronden erna gaan er steeds meer mensen naar intermediates, maar de mannen vooraan op wets zijn nog steeds sneller.

Hamilton passeert Rosberg
Nico Rosberg is veel langzamer dan Ricciardo en de Red Bull is al lang aan de noorderzon vertrokken. Hij houdt wel Hamilton achter zich, maar daar heeft het team niets aan. En dus laat Rosberg zijn teamgenoot uiteindelijk voorbij. Hij heeft dan wel al dertien seconden achterstand. Met de vrije baan is Hamilton wel sneller dan de raceleider.

Verstappen aan het inhalen
Op de natte maar iets opdrogende baan laat Verstappen zien dat inhalen zeker mogelijk is. Eerst gaat hij Nasr voorbij, dan Magnussen, daarna Wehrlein en als Bottas een foutje maakt moet die Max ook voorbij laten. Als Button het volgende slachtoffer is Het brengt Verstappen richting de punten. En dat doet hij allemaal zonder brokken te maken. Kvyat probeert hetzelfde bij Magnussen, maar duikt in een gat dat er niet is en stuurt de twee samen de muur in.

Ook leiders moeten komen
Inmiddels zijn de intermediates duidelijk sneller dan de intermediates en dat betekent dat de mannen vooraan ook binnen moeten komen. Rosberg doet dat het eerste en hij blijft Perez en Vettel voor. Ricciardo komt de ronde erna, Hamilton blijft nog buiten en leidt de race – tot aan dit moment deed hij dit pas één ronde dit seizoen.

Hamilton rekt tot slicks
De baan in Monaco droogt zo snel op, dat de tijd voor slicks ook al bijna aanbreekt. Gaat Hamilton het rekken tot dat moment? Het moet wel, anders heeft het geen zin om zo lang buiten te blijven. Ricciardo rijdt het gat snel dicht, maar er voorbij is een ander verhaal. De vraag is hoe lang Hamilton zijn wets heel kan houden. Rosberg is overigens maar minimaal sneller dan Hamilton, maar dan op 25 seconden achterstand.

Na 31 ronden komen Ericsson, Perez, Button en Magnussen als eerste naar binnen om slicks te halen. Een ronde later doet leider Hamilton hetzelfde. De gok heeft hem de tweede plek opgeleverd, want Rosberg en Vettel doen hetzelfde en dus blijft de voorsprong van 25 seconden. Verstappen is ook binnen.
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet