Formule 1

Formule 1: Eerste pole Ricciardo na sensationele ronde, Verstappen in de muur

Ricciardo

Daniel Ricciardo heeft met een sensationele vliegende ronde de o zo belangrijke poleposition voor de Grand Prix van Monaco gegrepen. De Australiër was getergd na het mislopen van de zege in Spanje en zette dat om in een vliegende ronde waar Hamilton en Rosberg zelfs tweemaal zich stuk op beten. Naast de eerste pole uit zijn carrière heeft Ricciardo nog een extra troef in handen: Red Bull haalde in Q2 een slimme truc uit door de Australiër zijn snelste tijd te laten rijden op de hardere band. In tegenstelling tot de Mercedessen en Ferrari's start Ricciardo morgen dus op de hardere band en daardoor zal hij in de openingsfase dus niet zo vroeg hoeven te stoppen. Max Verstappen kon zijn glansrol van Spanje geen passend vervolg geven: zijn eerste vliegende ronde in Q1 eindigde na een klein foutje in de muur. Het zijn de harde wetten van Monaco – Verstappen moet morgen vanaf de 21e plek starten.

Tekst: Daan Jeuken. Foto's: Teams

Drie teams?

Voor het eerst dit jaar is het geen uitgemaakte zaak dat de pole naar een Mercedes gaat. Ricciardo was donderdag de snelste, Vettel in de ochtend – kunnen Red Bull en Ferrari vandaag écht een vuist maken? Räikkönen zal in ieder geval niet van pole starten, hij heeft een nieuwe versnellingsbak en die kost vijf startplaatsen.

Verstappen van hero naar zero
In Q1 speelt deze strijd nog allerminst. Manor, Sauber en Renault zijn de voornaamste kandidaten om in deze sessie te stranden. Felipe Nasr is de eerste die zeker is, hij blaast zijn motor op, zorgt voor een code rood en start morgen vanaf de laatste plaats.

Verstappen

De tweede uitvaller is echter verrassend en teleurstellend Max Verstappen. Hij stuurt bij het zwembad de bocht net iets te scherp in, raakt de vangrail aan de binnenkant minimaal, maar dat is genoeg om zijn rechter voorwielophanging te breken, waarna hij rechtdoor de muur in gaat. Vanochtend ging Verstappen ook al rechtsaf de muur in in Massenet, misschien dat de ophanging daardoor al verzwakt was. Desalniettemin is het Verstappens tweede harde les van Monaco, na zijn racecrash van vorig jaar. Morgen start de Nederlander dus naast Nasr vanaf de laatste startrij – dat wordt een drukke middag. Mogelijk is er regen op komst, dat zou Verstappen goed uitkomen.

"Ik stuurde te vroeg in, brak de ophanging en ging rechtdoor de muur in", is Verstappen helder. "Ik voelde me best goed. Bij de eerste snelle ronde voelde de auto weer beter dan ervoor, de balans was best goed en het leek allemaal bij elkaar te komen. Misschien onderschatte ik de grip een beetje, maar ik stuurde te vroeg in en toen ging alles verkeerd. Nou moet ik als 21e starten, dat wordt erg moeilijk. Hopelijk helpt het weer een beetje."

Het lijkt erop dat Magnussen, Palmer en Ericsson nu mogen vechten wie van de drie aan Q2 mag deelnemen. Magnussen staat boven de streep als de sessie hervat na Verstappens crash. De drie verbeteren allen hun tijd niet, dus daarmee is die strijd beslist.

Q2
De strijd in Q2 gaat tussen de teams van Force India, McLaren, Williams en Haas. Bottas staat elfde als zijn auto in de slotfase stilvalt, Massa staat twaalfde als hij de pits indraait. Die twee vallen dus uit. Gutierrez en Button verbeteren hun tijd en zetten zich voor Massa, maar stranden dus even goed. Grosjean strandt op p15, Magnussen was al stijf zestiende. Het betekent dat de Force India's en Alonso Q3 halen.

Slimme truc Red Bull
Terwijl de ogen in Q2 gericht waren op de mannen achteraan, haalt Red Bull een heel slimme truc uit met Daniel Ricciardo. Hij wordt in de slotfase namelijk naar buiten gestuurd op de superzachte band – de hardste variant van het weekend. Daar zet hij zijn snelste tijd op, terwijl de rest dat op de ultrazachte doet. Die band houdt het langer, dus de Mercedessen en Ferrari's zullen morgen eerder moeten stoppen dan Ricciardo.

Hamilton

Motorprobleem Hamilton
Heeft Lewis Hamilton in dit rampjaar alles gehad? Blijkbaar niet. Zodra hij zijn Q3-stint wil aanvangen, valt zijn motor stil. Nog in de pitlane valt de Mercedes stil, wat het geluk met zich meebrengt dat hij nog teruggeduwd kan worden. Maar kan Hamilton nog een tijd zetten?

Sensationele ronde Ricciardo
Bij de eerste de beste poging in Q3, rijdt Daniel Ricciardo een sensationeel rondje, dat hem de voorlopige pole oplevert. Vettel en Räikkönen moeten bijna een seconde toegeven, Rosberg zit er in de eerste twee sectoren bovenop, maar komt uiteindelijk ook bijna drie tienden tekort.

Hamilton kan nog
Halverwege Q3 kan Hamilton toch nog de baan op om zich te mengen in de polestrijd. Tenminste, dat zou je denken. Maar Hamilton rijdt een paar ronden, maar komt nooit op snelheid en kan geen respectabele ronde zetten. Wacht hij tot de baan optimaal is? Het lijkt erop, want bij het vallen van de vlag valt Hamilton aan, tegelijk met alle concurrenten.

Hamilton komt als eerste van de kopmannen en zit na twee sectoren net onder Ricciardo's tijd. Kan hij dat in de derde sector vasthouden? Nee! Hij komt drie tienden te kort en is derde. Rosberg komt daarna, verbetert zijn tijd wel, maar weet Ricciardo's ronde ook niet te evenaren.

De Ferrari's stellen teleur in de slotfase. Vettels auto is minder dan bij zijn vorige poging en hij blijft vierde, Räikkönen wordt zelfs voorbijgesneld door Hülkenberg en eindigt zesde. Sainz en Perez komen maar net te kort voor de tijd van Räikkönen, Kvyat en Alonso komen iets meer te kort.

Uitslag kwalificatie Monaco
1. Daniel Ricciardo, 1:13.622
2. Nico Rosberg, op 0.169
3. Lewis Hamilton, op 0.320
4. Sebastian Vettel, op 0.930
5. Nico Hülkenberg, op 1.104
6. Kimi Räikkönen, op 1.110*
7. Carlos Sainz, op 1.127
8. Sergio Perez, op 1.280
9. Daniil Kvyat, op 1.651
10. Fernando Alonso, op 1.741

11. Valtteri Bottas, 1:15.273
12. Esteban Gutierrez, 1:15.293
13. Jenson Button, 1:15.352
14. Felipe Massa, 1:15.385
15. Romain Grosjean, 1:15.571
16. Kevin Magnussen, 1:16.058

17. Marcus Ericsson, 1:16.299
18. Jolyon Palmer, 1:16.586
19. Rio Haryanto, 1:17.295
20. Pascal Wehrlein, 1:17.452
21. Max Verstappen, 1:22.467
22. Felipe Nasr, geen tijd

* wordt vijf startplaatsen teruggezet

Reacties

    • 1
    • 0
     
    ace1 29 mei 2016 11:27

    Als het gaat regen maakt Max zeker een kans op binnen de top 10 te eindigen. In 1996 won Oliver Panis ook door de regen. https://www.youtube.com/watch?v=dBRm5iCqQBk

Reageer anoniem op dit bericht

Je reageert anoniem op dit bericht. Onderaan deze pagina kun je inloggen op Autosport.nl (of een account aanmaken) zodat je onder je eigen naam kunt reageren. Je kunt dan ook een eigen avatar gebruiken en je hebt direct toegang tot het Autosport.nl-forum.

Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.

Login om onder jouw naam te reageren

Registreren
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet