Formule 2

GP2 Series: Markelov doet iedereen versteld staan met zege in Monaco vanaf P15, Rowland op podium

markelov monaco

Artem Markelov heeft in een incidentrijke hoofdrace van de GP2 Series laten zien dat posities winnen in Monaco wel degelijk mogelijk is. De Rus ging na een mislukte kwalificatie als 15e van start, wachtte erg lang met het maken van zijn pitstop en was op de oudste banden de snelste man op de baan. Op de een of andere manier wist hij tijdens de laatste virtuele safetycar periode zijn voor sprong precies voldoende op te bouwen om net voor Norman Nato weer de baan op te komen en de race te winnen. Nato, die na een superstart vanaf de eerste bocht aan de leiding ging, begreep er niets van dat hij in de laatste ronden achter de Rus terecht kwam en was op het podium echt geschokt dat hij niet gewonnen had. Oliver Rowland reed een zeer sterke race en werd derde, Daniel de Jong reed in de race van de 20e naar de 10e positie en behaalde daarmee zijn eerste punt van dit seizoen.

Tekst: Marco Antheunisse
Foto's: GP2 Series


Het is in Monaco duidelijk niet het weekend van Pierre Gasly. De GP2-klassementsleider kwam in de kwalificatie niet verder dan de 16e startplek, maar vergat ook nog zijn wagen te laten wegen en daarom moest hij als 20e uit de pitstraat starten. Sergio Canamasas en Nabil Jeffrey vergezelden de Fransman bij de start vanuit de pitstraat vanwege hetzelfde vergrijp.

nato m

Na 15 minuten vertraging kan de GP2 hoofdrace eindelijk beginnen. Vanaf de tweede startplek is Norman Nato uitstekend weg, hij duikt voor Sirotkin de eerste bocht in en weet dan dat hij goede zaken heeft gedaan. Sirtotkin zet de Monegask de eerste ronden flink onder druk, maar vindt geen gaatje. Nato weet na enkele ronden iets meer dan een halve seconden los te komen en rijdt geconcentreerd over zijn thuiscircuit. Sirotkin weet dat hij moet pushen om nog voor de zege te gaan en in de tiende omloop blokkeert hij bij het uitkomen van de tunnel, waardoor hij de chicane mist. Hij kan wel zonder problemen zijn weg vervolgen.

Oliver Rowland is sneller dan zijn voorganger Mitch Evans en wil P4 overnemen. In de twaalfde ronde remt hij de Australiër bij het uitkomen van de tunnel uit, zit goed aan de binnenzijde en lijkt een plek te winnen. Evans rijdt echter rechtdoor en snijdt een flink stuk af. Rowland schreeuwt over de boordradio zijn ongenoegen uit, maar moet weer op jacht. Zes ronden later wordt duidelijk dat Evans een tijdstraf van vijf seconden krijgt. Rowland weet Evans bij de herstart na een virtuele safety car toch te passeren en loopt snel van de Campos-coureur weg.

De gifbeker is voor Gasly nog niet leeg, bij het zwembad gaat hij te wijd, raakt de vangrail en beschadigt zijn neus. Een virtuele safety car (VSC) is nodig om de brokstukken op te ruimen, maar Gasly bereikt de pits en kan zijn race wel vervolgen. Dat geldt niet voor Nicholas Latifi, die in de 22e ronde hard de muur raakt en met een kapotte linker achterzijde de handdoek in de ring moet gooien. Een ronde later is het Sirotkin die zijn bolide tegen de vangrail zet. Hij is nog steeds op jacht naar Nato, maakt een klein stuurfoutje en dat is Monaco al voldoende om je race te beëindigen. Sirotkin is er duidelijk kapot van, weer geen succes voor de gisteren zo trotse polesitter.

Tijdens de volgende VSC om de wagen van Sirotkin weg te halen ligt Nato riant op kop, is Jordan King tweede en Rowland derde. Al snel is het weer raak als Jeffri in La Rascasse vergeet in te sturen en zijn bolide rechtuit de vangrail inrijdt.

king

Dat de race nog allerminst gelopen is blijkt als King ook de muur raakt en de pits moet binnenkomen vanaf P2. Daar valt hij zelfs uit, waarmee Rowland nu tweede ligt.

markelov

Nato en Markelov zijn in de slotfase de enige rijders die nog geen vers rubber hebben gehaald, desondanks is Markelov de snelste man op de baan. Nato maakt zijn pitstop en verliest kostbare tijd als zijn linkervoorband niet soepel gewisseld wordt. Markelov ligt aan de leiding, maar moet nog binnenkomen, dus Nato denkt dat hij toch safe zit. In de laatste ronden komt er weer een VSC, omdat Kirchhöfer de auto van Ghiotto aantikt, waarna deze uitvalt en de auto buiten de vangrail gezet moet worden door de marshalls.

Na deze VSC maakt Markelov dan eindelijk zijn pitstop en wat niemand verwacht gebeurt toch, hij komt pal voor Nato de baan weer op en weet als eerste over de finish te rijden voor een verbijsterde Nato. Rowland zat vlak achter Nato en werd derde.

dejong

Daniel de Jong kwam als tiende over de finish en scoorde daarmee zijn eerste punt van dit seizoen.

MainImg Markelov2

GP2, Hoofdrace Monaco, vrijdag 27 mei 2016
1. A. Markelov - Russian Time, 40 ronden in 1:01.27.183
2. N. Nato - Racing Engineering +1.541
3. O. Rowland - MP Motorsport +3.187
4. A. Lynn - DAMS +8.239
5. M. Evans - Pertamina Campos Racing +11.723
6. R. Marciello - Russian Time +15.025
7. A. Giovinazzi - PREMA Racing +20.037
8. M. Kirchhöfer - Carlin +21.153
9. N. Matsushita - ART Grand Prix +21.582
10. D. De Jong - MP Motorsport +22.343
11. A. Pic - Rapax +23.333
12. S. Canamasas - Carlin +30.192
13. S. Gelael - Pertamina Campos Racing +31.295
14. G. Malja - Rapax +34.900
15. P. Gasly - PREMA Racing +49.748
16. P. Armand - Trident +1 ronde

Uitgevallen:
17. L. Ghiotto - Trident
18. J. Eriksson - Arden International
19. J. King - Racing Engineering
20. N. Jeffri - Arden International
21. S. Sirotkin - ART Grand Prix
22. N. Latifi - DAMS
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet