WTCC

WTCC: Alle Honda's alsnog uitgesloten van Hongarije en Marokko

huff marokko
Rob Huff, winnaar van de tweede race in Marrakesj

Behoorlijk schokkend nieuws vanaf de Nürburgring, waar het gremium van sportcommissarissen van het FIA WTCC, bestaande uit Paolo Longoni, Tim Schenken en Achim Loth, naar aanleiding van een rapport van de technisch gedelegeerde van de FIA heeft besloten om drie Honda's van het JAS-fabrieksteam en één Honda van het Zengö-team met terugwerkende kracht te diskwalificeren van de twee weekeinden op de Hungaroring en op het stratencircuit van Marrakesj. Steen des aanstoots was de bodemplaat van de Honda's, waarvan de samenstelling niet zou overeenkomen met die van het gehomologeerde exemplaar. Honda wordt door de uitsluiting fors getroffen, want in de 'Main Race' in Marrakesj was er bijvoorbeeld een volledige top drie voor het merk, met de winst van Rob Huff voor zijn teamgenoten Norbert Michelisz en Tiago Monteiro. Het merk heeft al aangekondigd, tegen de uitsluiting in beroep te gaan.

Tekst: René de Boer (Twitter: @renedeboer)
Foto: FIA WTCC/DPPI

De gang van zaken mag op z'n zachtst gezegd merkwaardig genoemd worden. Al tijdens het raceweekeinde op de Hungaroring deden er hardnekkige geruchten de ronde over het al dan niet conform zijn van de bodemplaat van de Honda's. Op de schermen van de tijdwaarneming verscheen daar in de loop van de zaterdag na de kwalificatie het bericht dat alle uitslagen voorlopig waren, maar tijdens de eerste race op zondag (!) kwam de melding dat alles in orde was. Daarmee leek de kous af, maar de technisch gedelegeerde van de FIA, Manuel Leal, zette toch zijn onderzoekingen voort en kwam uiteindelijk tot de conclusie dat een en ander niet in de haak bleek. Daarop volgde een melding aan de sportcommissarissen, die tijdens hun eerstvolgende bijeenkomst, tijdens het actuele raceweekeinde op de Nürburgring, een beslissing moesten nemen.

Daarbij stelden de sportcommissarissen vast dat de bodemplaat afwijkt van de specificaties zoals vastgelegd in aanhang 5474 210/07 ER bij de homologatie van de auto en tevens anders is dan het exemplaar dat bij de homologatie ter keuring werd aangeboden. Dat betekent een overreding van de artikelen 263.003 en 263.004 van Aanhang J van het internationaal sportief reglement van de FIA. Tevens komt de constructie van de bodemplaat (niet, zoals vaak wordt vermoed, van hout,maar samengesteld uit composietmateriaal) niet overeen met de definitie van composietmateriaal ten tijde van de homologatie van uitbreiding A5747 201/01 ER. Op grond van deze vaststellingen werd tot de diskwalificatie van de fabrieks-Honda's van Rob Huff, Norbert Michelisz en Tiago Monteiro en de Zengö-Honda van Ferenc Ficza voor de weekeinden van Hongarije en Marokko besloten.

Daarmee verliezen de genoemde Honda-rijders de volgende resultaten:

Hongarije, race 1:
Ferenc Ficza 9e
Rob Huff 11e
Tiago Monteiro 12e
Norbert Michelisz niet gestart

Hongarije, race 2:
Tiago Monteiro 3e
Rob Huff 6e
Norbert Michelisz 10e
Ferenc Ficza 14e

Marokko race 1:
Tiago Monteiro 4e
Norbert Michelisz 5e
Rob Huff 6e
Ferenc Ficza 12e

Marokko race 2:
Rob Huff 1e
Norbert Michelisz 2e
Tiago Monteiro 3e
Ferenc Ficza 13e

Uiteraard heeft Honda een volledig andere visie op de situatie. "Wij zijn er volledig van overtuigd dat onze bodemplaaten geheel voldoen aan het geldende technisch reglement van het FIA WK Toerwagens. Daarom zal tegen alle beslissingen beroep worden ingediend", aldus een verklaring van de fabrikant.

160424 WTCC R1 Michelisz
Door de beslissing van de FIA ziet Honda de behaalde resultaten van twee raceweekeinden in rook opgaan, zoals hier de turbolader op de Civic van Michelisz in Hongarije






Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet