Formule 3

F3: Formule 3 door het oog van de naald, Stroll en Ilott scoren goed

160523 F3 Tracklimits
Track limits: een eeuwigdurend punt van discussie op de Red Bull Ring

Het FIA EK Formule 3 is weer eens door het oog van de naald gekropen: bij een horror-crash in de eerste race, waarbij de Chinees Zhi Cong Li nagenoeg met volle snelheid achterop de gespinde en vervolgens stilstaande auto van zijn Amerikaanse Carlin-teamgenoot Ryan Tveter reed, bleef het als door een wonder bij relatief lichte kwetsuren. Tveter kwam er met een kneuzing in zijn knie vanaf, Li liep een meervoudige breuk van de hiel, die binnenkort wordt geopereerd en vier gebroken wervels vanaf. Voor die laatste fracturen is geen operatie nodig. Van Amersfoort-coureur Pedro Piquet, die ook bij de botsing betrokken raakte, kwam met de schrik vrij. De Canadese Prema Powerteam-rijder Lance Stroll scoorde twee overwinningen en een tweede plaats, waarmee hij zijn voorsprong als leider in de tussenstand van het kampioenschap vergrootte. Van Amersfoort-coureur Callum Ilott deed het met een overwinning, een tweede en een vierde plaats ook goed, hij staat nu tweede in de tussenstand.

Tekst: René de Boer (vanuit Spielberg, Twitter: @renedeboer)
Foto's: FIA EK F3/Thomas Suer

160523 F3 R1 Ilott Winst voor VAR-coureur Callum Ilott in de eerste race

Dat het een weekeinde met incidenten en veel discussie zou worden, bleek al op vrijdag, toen pas rond 21.00 uur, zes uur na het einde van de sessie, de uitslag van de eerste kwalificatie vaststond. Zoals altijd waren de 'track limits' weer punt van discussie, waarop ondermeer Joel Eriksson zijn oorspronkelijke pole position verloor aan Maximilian Günther. Ook de Duitser bleef echter niet bovenaan, want zijn tijd werd, uren later, geschrapt vanwege het niet respecteren van gele vlaggen. Zo kwam Callum Ilott, aanvankelijk derde, uiteindelijk aan zijn eerste EK-pole. In de race pakte hij direct de leiding, terwijl Günther na fouten in de openingsronde terugviel achter Stroll en Russell. Na een aanrijding tussen Tveter en Maini kwam de safety-car in actie. In de vierde ronde werd de race weer vrijgegeven. Günther haalde Russell in en heroverde daarmee de derde plaats. In ronde 18 ging het mis: Tveter ging in de rondte, raakte in de grindbak en kwam daarna op de baan weer tot stilstand. In de grote stofwolk die daarbij werd opgeworpen, zag Li de staande auto niet en knalde er vol achterop. De auto van de Chinees steeg metershoog op en landde zijwaarts op de baan. Na de impact tolde de auto van Tveter door en raakte de auto van Piquet, die ook fors beschadigd raakte. De wedstrijdleiding brak de race uiteraard direct af. Van Amersfoort-rijder Ilott won, voor Stroll en Günther, maar dat was op dat moment niet zo belangrijk meer.



Uitslag:
1. Callum Ilott (GBr), Dallara F312-Mercedes, 16 r. in 23.54,454
2. Lance Stroll (Can), Dallara F312-Mercedes, op 3,472
3. Maximilian Günther (Dui), Dallara F312-Mercedes, op 7,219
4. George Russell (GBr), Dallara F312-Mercedes, op 14,222
5. Mikkel Jensen (Den), Dallara F312-Mercedes, op 15,679
6. Nick Cassidy (NZl), Dallara F312-Mercedes, op 15,755
7. David Beckmann (Dui), Dallara F312-Mercedes, op 17,332
8. Harrison Newey (GBr), Dallara F312-Mercedes, op 17,987

160523 F3 R2
Stroll op kop in race twee

Pole-sitter Lance Stroll leidde in de tweede race van start tot finish en behaalde zo zijn tweede overwinning van het seizoen. De voorsprong van de Canadees was de grootste winstmarge van een Formule 3-rijder op de Red Bull Ring sinds 2013. Natuurlijk ging het ook hier niet zonder safety-car: in de tweede ronde ging Ralf Aron in de rondte, waarbij hij de voorvleugel van zijn auto verloor, die vervolgens onder de auto klem raakte. Omdat er wat brokstukken op de baan lagen, kwam de safety-car in actie. De herstart volgde in ronde zes. Vooraan streden Stroll, Ilott en Russell om de leiding, maar gaandeweg de race bouwde Stroll een steeds grotere voorsprong op. Ilott kwam als tweede over de eindstreep, maar kreeg net als drie andere rijders een tijdstraf van vijf seconden voor het overschrijden van de afgrenzing van de baan, waardoor hij terugviel naar de vierde plaats achter Russell en Kari.

Uitslag:
1. Lance Stroll (Can), Dallara F312-Meredes, 24 r. in 35:11,908
2. George Russell (GBr), Dallara F312-Mercedes, op 12,424
3. Niko Kari (Fin), Dallara F312-Volkswagen, op 12,891
4. Callum Ilott (GBr), Dallara F312-Mercedes, op 14,909
5. Mikkel Jensen (Den), Dallara F312-Mercedes, op 18,938
6. Maximilian Günther (Dui), Dallara F312-Mercedes, op 19,813
7. David Beckmann (Dui), Dallara F312-Mercedes, op 20,686
8. Sérgio Sette Câmara (Bra), Dallara F312-Volkswagen, op 24,825

160523 F3 R3 Finish
Stroll wint ook race drie

Ook in de derde race leidde Stroll van start tot finish, waarmee hij zijn voorsprong als leider in de tussenstand van het kampioenschap uitbouwde tot 38 punten. Achter de Canadees eindigde Callum Ilott als tweede en beste Van Amersfoort-rijder, terwijl Maximilian Günther als derde over de eindstreep kwam. De wedstrijdleiding was na de incidenten van daags ervoor nu extra streng voor wat betreft de 'track limits'. Met Arjun Maini, Weiron Tan alsmede de drie Van Amersfoort-coureurs Anthoine Hubert, Pedro Piquet en Harrison Newey kregen maar liefst vijf rijders een 'drive through penalty' opgelegd voor meerdere overtredingen. Maini en Hubert gingen daarna opnieuw in de fout, wat hen evenals Beckmann en Lorandi ook nog eens tijdstraffen van elk 20 seconden opleverde. Ben Barnicoat, die oorspronkelijk als vierde aan de finish kwam, kreeg nog een tijdstraf van twee seconden voor het niet voldoen aan gele vlaggen, waarop hij terugviel naar de vijfde plaats.

Uitslag:
1. Lance Stroll (Can), Dallara F312-Mercedes, 24 r. in 35:15,242
2. Callum Ilott (GBr), Dallara F312-Mercedes, op 4,867
3. Maximilian Günther (Dui), Dallara F312-Mercedes, op 11,067
4. Sérgio Sette Câmara (Bra), Dallara F312-Volkswagen, op 14,329
5. Ben Barnicoat (GBr), Dallara F312-Mercedes, op 14,422
6. Joel Eriksson (Zwe), Dallara F312-Volkswagen, op 19,040
7. Guanyu Zhou (Chn), Dallara F312-Volkswagen, op 19,413
8. Niko Kari (Fin), Dallara F312-Volkswagen, op 19,872

160523 F3 Stroll vader
Vader Lawrence Stroll omhelst zoon Lance na diens tweede zege van het weekeinde

Stand na 12 van 30 races:
1. Lance Stroll, 166 punten
2. Callum Ilott, 128
3. Maximilian Günther, 123
4. George Russell, 109
5. Ben Barnicoat, 86
6. Nick Cassidy, 83
7. Joel Eriksson, 76
8. Sérgio Sette Câmara, 74

Reacties

    • 6
    • 0
     
    Anonieme gebruiker 22 mei 2016 21:31

    En toch is de oplossing voor de problemen met tracklimits echt heel eenvoudig: maak geen circuit náást het circuit. Kijk naar Zandvoort: als je naast de baan komt rij je in het duingras. Is nooit discussie over, de witte lijn links en rechts op het asfalt markeert de baan en ga je eroverheen, dan heb je er meteen last van, zonder achteraf straffen te hoeven uitdelen.

    • 4
    • 0
     
    René de Boer 22 mei 2016 22:08

    Volledig mee eens. In Pau, zoals vorige week, of in Macau, kan iedereen het ook opeens, want als je daar naast de baan komt, heb je ook een serieus probleem. Het bezwaar zit hem echter in circuits waar ook de Formule 1 rijdt, zoals onlangs op de Hungaroring, dit weekeinde in Spielberg en waarschijnlijk eind juli ook wel op Spa, want vanwege de F1 zijn vrijwel alle grindbakken verwijderd en vervangen door geasfalteerde uitloopstroken, waar het geen enkel probleem is of je naast de baan rijdt of niet. En dat werkt dit soort excessen dus in de hand. Bij de DTM hebben ze het - in overleg met de rijders, want daar heb je in de DTM een rijdersvakbond voor - anders gedaan: daar werd dit weekeinde niet gelet op track limits en er werd eigenlijk gewoon prima geracet. Maar de FIA F3 heeft sinds dit jaar een nieuwe 'race director' (tot en met vorig jaar was het dezelfde die ook DTM deed), en die heeft vanuit de FIA de aanwijzing om extra streng te zijn waar het 'track limits' betreft. Hoewel daar ook met twee maten gemeten wordt, want er wordt alleen opgetreden als er een melding van baanposten komt, en dat is ook niet altijd het geval. Tijdens de tweede race gisteren kwam er tot drie keer toe iemand in beeld die voor iedereen zichtbaar buiten de lijnen reed, maar er kwam geen melding, dus de betreffende rijder werd ook niet bestraft. Leg dat dan maar eens uit!

    • 0
    • 0
     
    Anonieme gebruiker 25 mei 2016 14:49

    ipv de baanposten op te laten letten (Wij missen ook wel eens wat) kunnen ze dan beter gewoon detectie lussen aanleggen in het asfalt naast de baan. Elke keer als een auto te wijd komt direct waarschuwen.... Bij de 2e keer een DT en bij de 3e keer een DSQ! Dan leren de rijders het heel snel af. Alleen gaat de wedstrijdleiding vaak veel te soft om met dit probleem en komen veel rijders er mee weg

Reageer anoniem op dit bericht

Je reageert anoniem op dit bericht. Onderaan deze pagina kun je inloggen op Autosport.nl (of een account aanmaken) zodat je onder je eigen naam kunt reageren. Je kunt dan ook een eigen avatar gebruiken en je hebt direct toegang tot het Autosport.nl-forum.

Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.

Login om onder jouw naam te reageren

Registreren
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet