Formule 1

Max Verstappen wint Grand Prix van Spanje


gp spanje pod

Sprookjes bestaan, wat niemand op dit moment nog voor mogelijk had gehouden heeft Max Verstappen gedaan. Op 18-jarige leeftijd wint de Nederlander de Grand Prix van Spanje in zijn allereerste race bij Red Bull Racing. Nadat Nico Rosberg en Lewis Hamilton elkaar al in de eerste ronde uitschakelden lag de weg open voor Red Bull en Ferrari om samen om de zege te strijden. Daniel Ricciardo reed op kop en Max Verstappen er kort achter. De Ferrari's leken elk moment de macht over te kunnen nemen, maar Sebastian Vettel en Kimi Raikkonen konden de jongste Formule 1-rijder ooit niet van de overwinning afhouden. Door 31 ronden lang foutloos op een setje medium compound banden te rijden wist Verstappen zo'n 30 ronden lang Raikkonen net voldoende voor te blijven en heel Nederland in een feeststemming te brengen. Een huilende Olav Mol, een mediacentre op Zandvoort dat luid schreeuwend de historische zege bejubelde, wat een geweldige prestatie van Max Verstappen.


Tekst: Marco Antheunisse
Fotografie: PR

Na de fantastische kwalificatie op zaterdag bleef Verstappen zoals altijd nuchter: "Ik heb vooral genoten van de kwalificatie, ik leer de auto steeds beter kennen en heb nog niet het gevoel dat ik op de limiet gereden heb. Aan het podium denk ik niet."

Bij de start zijn de rijders in de kopgroep goed weg. Rosberg weet Hamilton te passeren en neemt de leiding, Ricciardo zit kort achter Hamilton en Verstappen heeft wel een goede start, maar omdat zijn teamgenoot naar binnen knijpt heeft hij erg weinig ruimte en ziet hij Vettel langszij gaan. Verstappen zet meteen de toon door direct de vierde positie terug te pakken. Terwijl heel Nederland daar naar kijkt gaat het aan kop mis. Hamilton wil een slechte exit van Rosberg benutten om de leiding te heroveren. De regerend wereldkampioen kiest de binnenzijde om zijn teamgenoot te passeren, maar die gooit met minder snelheid dan zijn opponent de deur dicht. Hamilton komt naast de baan, spint op volle snelheid en neemt al glijdend Rosberg mee het grind in van de volgende bocht. Voor beide Mercedessen is de race direct over.

Bij terugkomst op de paddock even later gaan alle Mercedes kopstukken direct samen de vrachtwagen in voor crisisoverleg. Al tijdens de race wordt aan de pers verteld dat geen van beide rijders de schuld van het incident krijgt en het als een ongelukkig race-incident beschouwd wordt.

Zo ligt voor Ricciardo ineens alleen maar asfalt voor hem en ook Verstappen kijkt met verbazing toe. Carlos Sainz heeft in alle consternatie ook langs Vettel weten te komen en houdt hem tot en met ronde 8 achter zich. Raikkonen wil er een ronde later langs, maar moest dat bekopen met een uitstapje naast de baan, gelukkig zonder iets te beschadigen.

De achterstand van Vettel op Verstappen is inmiddels 4,4 seconde, aangenaam maar niet geruststellend genoeg om het rustiger aan te kunnen doen. De eerste pitstop in de kopgroep is voor Ricciardo, die in ronde 12 binnenkomt voor nieuw rubber. Een ronde later komt Verstappen ook binnen, waardoor hij terugvalt naar P4. Nadat Vettel zijn pitstop doet in ronde 16 ligt Verstappen weer tweede achter Ricciardo.

Achter de Red Bull's en de Ferrari's kunnen de andere rijders het hoge tempo niet volgen, Felipe Massa is vanaf zijn 18e startplek wel bezig met een mooie opmars, hij ligt in de 20e raceronde al bijna binnen de punten.

In ronde 22 vat de achterkant van de Force India van Nico Hulkenberg vlam en hij moet de auto langs de kant parkeren. De Duitser trekt de brandblusser uit handen van de toegesnelde marshall en dooft de vlammen. Kennelijk heeft hij niet veel vloeistof verloren, want er komt gelukkig voor de raceleiders geen safetycar de baan in.
De spanning in de top drie is voelbaar, Ricciardo heeft steeds zo rond de seconde voorsprong op zijn teamgenoot, weer een seconde daarachter volgt Vettel. Ook Raikkonen nadert de kopgroep, maar hij heeft de aansluiting nog niet.

gp spanje ves vet

Het wachten is op de volgende serie pitstops en de gekozen strategie. Opnieuw is Ricciardo in ronde 28 de eerste die binnenkomt. Hij wisselt naar de soft tyre en valt terug naar P4. Verstappen rijdt door, Vettel komt in ronde 30 binnen en kiest dezelfde compound. Ook Raikkonen wacht nog met zijn tweede stop.

Zo rijdt Verstappen opnieuw aan de leiding, maar zijn rondetijden worden wel iets minder dan die van zijn achtervolgers. In ronde 35 komt Verstappen dan eindelijk binnen, maar hij heeft veel tijd verloren op Ricciardo en Vettel. Verstappen laat echter de medium tyre monteren en datzelfde doet Raikkonen een ronde later.
Ricciardo gaat aan de leiding, Vettel is tweede, Verstappen derde en Raikkonen vierde. Duidelijk is dan wel dat de winnaar en het podium uit dit groepje zal komen. Strategie kan bepalend worden, met de top twee op de soft compound en de nummers drie en vier op medium. Kunnen Verstappen en Raikkonen op dit rubber de race uitrijden?

De volgorde verandert niet, totdat Vettel verrassend al in ronde 38 binnenkomt voor zijn derde pitstop. Hij vertrekt op medium rubber en zal normaal gesproken de pits niet meer opzoeken. Ricciardo volgt het voorbeeld van de Duitser in ronde 43 en valt daarmee terug naar de vierde positie, de leiding is dan opnieuw in handen van Verstappen. Met nog 23 ronden te gaan begint het bij elke Verstappen-fan te kriebelen zou het ...?
Raikkonen snoept beetje bij beetje wat van zijn achterstand af. Hij nadert Verstappen tot op een seconde en dan lijkt de ervaring toch bepalend te gaan worden. Ricciardo nadert Vettel, die op zijn beurt ongeveer vijf seconden achter Raikkonen rijdt.

In ronde 47 moet Alonso vanaf p12 zijn McLaren zonder power langs de baan parkeren. De spanning zit echter helemaal vooraan de race, waar iedereen begint te vermoeden dat hier een historische race gereden wordt. Raikkonen zit dan weer viertiende, dan weer een seconde achter Verstappen, maar weet nooit dicht genoeg te komen voor een serieuze aanval. Dat Verstappen onder deze druk niet bezwijkt zegt dat hij inderdaad de koele kikker is die iedereen in hem vermoede, hij laat zich tot geen enkel foutje verleiden en gaat heel behoudend met zijn banden om. Duidelijk is dan wel dat de strategie van Verstappen uitrijden van de race is op deze set banden.
Ricciardo zet ondertussen alles op alles om de laatste podiumplek te veroveren. Hij probeert Vettel aan het einde van het rechte eind uit te remmen in ronde 59, raakt daarbij Vettel even maar schiet door en moet opnieuw een gaatje dichtrijden. In de laatste ronde rijdt Ricciardo zijn linker achterband stuk en hij moet de race finishen in de pitstraat.

gp spanje zege

Na 66 ronden gebeurt dan iets waar heel autosport liefhebbend Nederland vurig naar verlangde, maar nog lang van zijn leven niet op had durven hopen. Max Verstappen schrijft geschiedenis door als 18-jarige en jongste Grand Prix-winnaar ooit de race op zijn naam te schrijven. Een ongelofelijke prestatie die nog lang zal naklinken bij iedereen die houdt van autosport. Want niet alleen Nederland draagt Verstappen op handen, ook buitenlandse liefhebbers hebben door dat Max Verstappen van een ongekende categorie is die ons de komende jaren hopelijk veel moois gaat laten zien!

gp spanje blij

gp spanje trofee

gp spanje champ

gp spanje ves blij

Uitslag Grand Prix van Spanje

zondag 15 mei 2016, Circuit de Catalunya
1. Max Verstappen - Red Bull, 66 ronden in 1:41:40.017
2. Kimi Raikkonen – Ferrari +0.616
3. Sebastian Vettel – Ferrari +5.581
4. Daniel Ricciardo - Red Bull +43.950
5. Valtteri Bottas – Williams +45.271
6. Carlos Sainz Jr. - Toro Rosso +1:01.395
7. Sergio Perez - Force India +1:19.538
8. Felipe Massa – Williams +1:20.707
9. Jenson Button – McLaren +1 ronde
10. Daniil Kvyat - Toro Rosso +1 ronde
11. Esteban Gutiérrez - Haas +1 ronde
12. Marcus Ericsson – Sauber +1 ronde
13. Joluon Palmer - Renault +1 ronde
14. Kevin Magnussen - Renault +1 ronde
15. Felipe Nasr – Sauber +1 ronde
16. Pascal Wehrlein - Manor +1 ronde
17. Rio Haryanto – Manor +1 ronde

Niet gefinisht
18. Romain Grosjean Haas op 10 ronden
19. Fernado Alonso – McLaren op 21 ronden
20. Nico Hulkenberg - Force India op 46 ronden
21. Lewis Hamilton – Mercedes op 66 ronden
22. Nico Rosberg – Mercedes op 66 ronden
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet