DTM

DTM: Paul Di Resta soeverein op Hockenheim UPD: Diskwalificatie Timo Glock

De laatste overwinning van Paul Di Resta in de DTM dateerde alweer van oktober 2010, het jaar dat hij kampioen werd, destijds ook op Hockenheim – waarna toen nog twee evenementen op de Adria Raceway en op het stratencircuit van Sjanghai volgden. Nu stond de Schot weer eens op de hoogste trede van het podium. Hij won de tweede race op het circuit van Hockenheim en zorgde daarmee voor de eerste overwinning van de nieuwe Mercedes-AMG C 63 DTM. De beide BMW-rijders Timo Glock en Augusto Farfus eindigden op de tweede en derde plaats, terwijl hun Belgische merkgenoot Maxime Martin als vierde net naast het podium greep. Het verhaal van de race was echter Gary Paffett, die lange tijd op de tweede plaats reed, vanwege een 'unsafe release' na de pitstop naar binnen moest voor een 'drive-through penalty', maar na een sterke prestatie in de slotfase toch nog vijfde werd. Audi kwam er ditmaal niet aan te pas: als enige rijder van het merk uit Ingolstadt eindigde Nico Müller in de top tien. De Zwitser werd achtste.

UPDATE: Ruim vier uur na de finish van de race volgde de diskwalificatie van Timo Glock, die met zijn BMW M4 DTM oorspronkelijk als tweede over de eindstreep was gekomen. Bij de technische keuring na afloop van de wedstrijd werd vastgesteld, dat de achterklep van Glocks BMW niet conform het gehomologeerde silhouet was. Daarop besloten de dienstdoende sportcommissarissen van de DMSB, Felix Holter, Karl-Heinz Stegner en Franz-Josef Serr, om de oud-Formule 1-rijder uit de uitslag te halen. De overige rijders schuiven één positie op, zodat Augusto Farfus nu tweede en Maxime Martin nu derde worden. Ook Mike Rockenfeller scoort als tiende nog één kampioenschapspunt.


Tekst: René de Boer (vanuit Hockenheim, Twitter: @renedeboer)
Foto's: Willem J. Staat

2016 Start Race
Paul Di Resta heeft een perfecte start en zou de leiding niet meer afstaan.

Jarenlang gold de Hockenheimring als 'Mercedes-territorium' in de DTM, maar inmiddels lag de laatste zege van het merk uit Stuttgart op het thuiscircuit, behaald door Gary Paffett bij de seizoensstart in 2012, alweer vier jaar terug. Op basis van het resultaat van de kwalificatie mocht een goed resultaat ditmaal echter al worden verwacht, want Paul Di Resta veroverde de pole-position voor de tweede race, terwijl ook Gary Paffett als derde, Robet Wickens als vijfde en Esteban Ocon als zevende keurige startplaatsen voor het merk met de ster behaalden. De posities daarnaast werden telkens bezet door BMW-coureurs: Augusto Farfus kwalificeerde zich als tweede, Maxime Martin als vierde, Timo Glock als zesde en Tom Blomqvist als achtste. Met Marco Wittmann en António Félix da Costa op de vijfde startrij was Jamie Green als elfde de best geklasseerde Audi-rijder in de kwalificatie. Dat was natuurlijk deels te verklaren door het extra gewicht dat de Audi's op basis van hun kwalificatieresultaten van gisteren aan boord hadden (de Mercedessen waren 10 kg en de BMW's vanwege hun extra dispensatie zelfs 17,5 kg lichter dan de Audi's). Voor de race werden de gewichten weer aangepast: de BMW's en Mercedessen kregen er elk vijf kg bij en de Audi's mochten vijf kg lichter worden.

2016 Leunen
Farfus, Martin en Paffett. Een bijna touché bij de start.

Bij de start van de race nam Di Resta probleemloos de leiding, terwijl Farfus wat terugviel en niet alleen Paffett, maar ook Maxime Martin voor zich moest dulden. Vervolgens reed Di Resta zonder problemen de overwinning naar huis, zijn zevende racezege in de DTM. "Een prachtig succes, dat ik vooral ook aan mijn team te danken heb. Gisteren moesten de jongens nog de versnellingsbak wisselen, ze hebben vannacht tot 5.30 uur gewerkt, dus daarom hebben ze dit succes in het bijzonder verdiend." Paffett leek lange tijd de enige die nog enigszins serieus de strijd met Di Resta om de overwinning aan kon gaan, maar een 'unsafe release' en de daaropvolgende 'drive-through' kostte de Brit een podiumplaats en een mogelijke overwinning. Nadat hij zijn verplichte pitstop had afgewerkt, werd Paffett door zijn team weggestuurd, maar bij het wegrijden raakte Paffett de achterkant van de auto van Robert Wickens, die op dat moment net binnenkwam. Daarop kende de wedstrijdleiding geen pardon. Na een sterke slotfase, waarin hij vanaf de elfde plaats opklom, eindigde Paffett nog zeer verdienstelijk als vijfde, een plaats voor merkgenoot Robert Wickens.

2016 Incident Ocon Spengler
Het incident tussen Spengler en Ocon kondigt zich eigenlijk al aan. Oocon zit geheel op het groene gedeelte en zou zichzelf en Spengler luttele seconden later in de Parabolica elimineren.

BMW, dat zoals gemeld voorafgaand aan dit seizoen een vermeend nadeel had vanwege de constructie van de auto, mocht over de behaalde resultaten in de race op Hockenheim bepaald niet klagen. Na het terugvallen van Paffett na zijn stop schoof Farfus door naar de tweede plaats voor Glock. In de 33e van de in totaal 37 ronden wisselden de twee van positie en zo kwamen ze ook aan de finish. Voor Farfus was de derde plaats zijn eerste podiumresultaat sinds de overstap naar het MTEK-team, terwijl Glock na zijn wissel van MTEK naar RMG ook voor het eerst aan de huldiging van de top drie mocht deelnemen. Achter de beide BMW-rijders op het podium eindigde Maxime Martin als vierde, terwijl ook Tom Blomqvist als zevende, Marco Wittmann als negende en Martin Tomczyk als tiende voor BMW in de punten reden.

2016 Duel Glock Martin
Fraai duel tussen Timo Glock en Maxime Martin.

Met name in de beginfase van de race was er weer sprake van heel wat contact tussen de rijders, waarvan Jamie Green, Bruno Spengler en Esteban Ocon het slachtoffer werden. António Félix da Costa tikte Ocon aan, die raakte op zijn beurt Spengler en ook Green kon een botsing niet meer vermijden. Ocon, Spengler en Green waren direct uit de race, Félix da Costa viel een paar ronden later uit. Ook Mattias Ekström en Timo Scheider moesten met forse schade de strijd staken. Voor Ekström viel daardoor zijn droom om na de wedstrijd van het WK Rallycross ook de DTM-race op zijn naam te schrijven, in duigen. De domste uitval kwam zonder meer op naam van Miguel Molina: de Audi-rijder was de laatste die nog moest binnenkomen voor zijn verplichte pitstop, maar verloor bij het inrijden van de pitstraat de controle over zijn auto, ging in de rondte en strandde tegen de betonnen muur.

2016 Farfus Martin  Glock
Interne BMW wedstrijd die in het voordeel van Augusto Farfus beslist werd.

Uitslag:
1. Paul Di Resta (GBr), Mercedes-AMG C 63 DTM, 37 r. in 1.01:42,654 (gem. 164,546 km/u)
(gediskw.) Timo Glock (Dui), BMW M4 DTM, op 13,024
2. Augusto Farfus (Bra), BMW M4 DTM, op 13,905
3. Maxime Martin (Bel), BMW M4 DTM, op 14,493
4. Gary Paffett (GBr), Mercedes-AMG C 63 DTM, op 15,055
5. Robert Wickens (Can), Mercedes-AMG C 63 DTM, op 19,377
6. Tom Blomqvist (GBr), BMW M4 DTM, op 21,690
7. Nico Müller (Zwi), Audi RS 5 DTM, op 22,220
8. Marco Wittmann (Dui), BMW M4 DTM, op 23,790

2016 Glock Emotioneel
Een ontzettend emotionele Timo Glock na zijn tweede plek op Hockenheim.

Stand na 2 van 18 races:
1. Paul Di Resta, 37 punten
2. Robert Wickens, 26
3. Edoardo Mortara, 25
4. Nico Müller, 19
5. Timo Glock, 18
6. Maxime Martin, 16
7. Augusto Farfus, 15
8. Gary Paffett, 10

2016 Winnaar Di Resta












Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet