Sportscars

Sportscars: Audi wint incidentrijke 6 uur van Spa-Francorchamps

A163629 medium

Audi heeft op Spa-Francorchamps de tweede race van het FIA World Endurance Championship gewonnen. De WEC 6 Hours of Spa-Francorchamps leek een wedstrijd die niemand wilde winnen, maar uiteindelijk was het de Audi R18 van Lucas Di Grassi, Loïc Duval en Oliver Jarvis die als eerste over de streep kwam. Porsche coureurs Romain Dumas, Neel Jani en Marc Lieb eindigden als tweede, voor de Rebellion Racing Rebellion R-One van Matheo Tuscher, Dominik Kraihamer en Alexandre Imperatori.

Tekst: Marcel ten Caat
Foto: PR

Alle fabrieksauto's kwamen tijdens een incidentrijke race wel een keer in de problemen. Kort na de start kreeg de Porsche 919 Hybrid van Marc Lieb problemen met de aandrijving, terwijl ook de regerend kampioenen in de Porsche met nummer 1 meerdere keren de pits moesten opzoeken. In het tweede uur van de race reed het team maar liefst twee keer lek en waren er ook problemen met de versnellingsbak. Bij Audi moest de R18 met startnummer 7 de pits opzoeken met verschillende problemen (beschadigde bodemplaat en neus), terwijl Mike Conway met zijn Toyota een van de SMP Racing BR01s raakte en daarbij zijn auto flink beschadigde.

De problemen bij de concurrentie leverden Toyota Gazoo Racing coureurs Anthony Davidson, Sebastien Buemi en Kazuki Nakajima de leiding op. De Toyota TS050 Hybrid lag lang aan de leiding, tot er met nog minder dan twee uur te gaan plots witte rookwolken onder de kap vandaan kwamen. Toyota haalde de auto naar binnen en Buemi mocht in de laatste minuten nog weer naar buiten om belangrijke punten te scoren. Eerder had de andere Toyota al moeten opgeven met motorproblemen.

Audi's R18 met nummer 8, die tijdens de vrije trainingen amper op de baan kwam, kende het minste aantal problemen. Het leverde Di Grassi, Duval en Jarvis uiteindelijk de overwinning op, voor de enig overgebleven Porsche en de twee Rebellion R-Ones, waarvan er een in de slotfase van de race nog rond ging. Audi 7 werd uiteindelijk vierde, ondanks een incident kort voor tijd waarbij Fässler de voorkant van de Audi beschadigde

In de LMP2 klasse was het tot het einde spannend. Problemen voor G-Drive Racing zorgden er al snel voor dat zij uitgeschakeld werden voor de overwinning, maar verder werd er hard gevochten. Manor verloor de leiding nadat Tor Graves werd geraakt door de Rebellion AER van Kraihamer, waarna Signatech-Alpine de leiding kon overnemen.



Nicolas Lapierre wilde op Spa winnen en zette in de slotfase vol de aanval in op de voor hem rijdende Alpine A460 Nissan. Met nog maar een paar minuten te gaan maakte de Fransman gebruik van een achterblijver om Pipo Derani in de Tequila Patron ESM Ligier JS P2 te passeren. Het was millimeterwerk, maar de Fransman wist aan de buitenkant zowel Derani als de tussen hen inrijdende Marino Franchitti te passeren en de leiding over te nemen. In de laatste ronde wist Roberto Merhi Filipe Albuquerque nog in te halen, waardoor Manor alsnog een podiumplaats behaalde. Ho-Pin Tung kwam niet aan de finish, de Baxi DC Racing Alpine viel met nog minder dan een kwartier te gaan uit.

Bij de GTE teams was er minder drama dan bij de Le Mans Prototypes, maar toch gingen er op Spa twee coureurs hard van de baan. In het derde uur werd Nicki Thiim geraakt door de G-Drive Racing Gibson 015S, waarna de Deen de bandenstapel raakte en zijn Aston Martin over de kop ging. Net voor het begin van het laatste uur ging Stefan Mücke er in de Raidillon hard af. De Ford GT van de Duitse coureur lag helemaal in puin, maar Mücke had op een paar blauw plekken nergens last van.

De overwinning ging uiteindelijk naar AF Corse. Kort voor tijd leken James Calado en Gianmaria Bruni af te stevenen op een overwinning, tot de Ferrari 488 GTE in de slotfase met een mechanisch probleem naar binnen moest. Davide Rigon en Sam Bird namen de eerste plek over van hun teamgenoten en kwamen na 145 ronden als eerste over de streep. Ford Chip Ganassi Team UK werd tweede, voor Aston Martin Racing. In GTE Am ging de overwinning naar de Aston Martin.
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet