NASCAR

NASCAR: Kritiek barst los na crash Festival op Talladega. In de toekomst gedeeltelijk op roadcourse?

Dat er op Talladega vanwege het z.g. "restrictor plate" racing auto's crashen is meer dan bekend. Dat afgelopen weekend bijna niemand ongeschonden uit het slagveld kwam leidde inmiddels al tot de nodige opmerkingen en kritiek in de Amerikaanse media. Zowat het gehele startveld liep op de één of andere manier wel averij op. De roep om veranderingen is dan ook groot.

Tekst Willem J. Staat
Foto's NASCAR

2015 Crash 2

"Restrictor plate Racing" op de Superspeedway van Talladega leidt jaarlijks tot veel crashes en schades.

Kritiek barst los na crash Festival op Talladega
Tweemaal Talladega en tweemaal Daytona betekent tweemaal "restrictorplate" racing met een verhoogd crashrisico. De International Speedway Corporation, waarvan beide circuits eigendom zijn heeft vorig jaar voor 400 miljoen dollar aan de Daytona International Speedway vertimmerd. Het wordt uitgesloten geacht dat de Daytona 500 en de Daytona 400 later dit jaar van de kalender verdwijnen.
De roep om de snelheden te reduceren is dan ook groot. In USA Today deed journalist Jeff Gluck de oproep om de snelheden met ruim 60 mph. te verminderen. "The Big One" zal absoluut niet uitblijven, maar de kans dat auto's zoals een vliegtuig op zullen stijgen worden aanmerkelijk gereduceerd. Matt Kenseth's Toyota maakte afgelopen zondag een behoorlijke luchtreis evenals de Ford van Chris Buescher. Om de sport veiliger te maken moet de NASCAR-organisatie dit zeker overwegen.

Gebruik van Roadcourse in de toekomst?
De Daytona 500 is het kroonjuweel in de NASCAR kalender. Misschien is het handiger om slechts één restrictor plate wedstrijd per seizoen op de kalender te plaatsen? Gluck oppert als alternatief dat zowel Daytona als Talladega over een roadcourse beschikken. Voor 24U Daytona wordt hiervan met een deel van de oval gebruik gemaakt. Voor zowel de Daytona 500 als Talladega oppert Gluck in zijn artikel hetzelfde idee. Hij is ervan overtuigd dat het racen op beide banen dan nog veiliger en beter wordt.

Een andere optie is om de bankings te verlagen en de "restrictor plates" te verwijderen. Dan krijg je wedstrijden zoals op Michigan en Fontana. Maar voor diegenen van "pack-racing"(ofwel het rijden in groepjes) houden een minder interessante optie. Wedstrijd technisch gezien is het beter om de auto's misschien wat te spreiden waardoor het wat veiliger wordt. Geen "pack racing" meer waarbij je meerdere racewrakken kunt verwachten. Over één ding is iedereen het wel eens. Dat NASCAR afgelopen zondag op Talladega voor de zoveelste keer door het oog van de naald gekropen is. De vraagt blijft alleen hoe lang nog? Om het met Kyle Busch te verwoorden: "We zijn allemaal stommelingen". Beter kan het eigenlijk niet verwoord worden.

2015 Crash1
Archiefbeeld van NASCAR. Maar telkens kruipen de Superspeedways door het oog van de naald. De roep om een stukje van de roadcourse in de toekomst vanmorgen in te gaan voegen was groot. Er zullen evenveel voor als tegenstanders zijn.
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet