Sportscars

Sportscars: Michael Shank-Ligier wint Laguna Seca, eerste zeges Ford GT, Porsche 911 GT3, sterk optreden Van der Zande

160502 IMSA P winner
De Michael Shank Racing-Ligier-Honda (r.) won de race op Laguna Seca

Michael Shank Racing won met de nummer 60-Ligier JS P2-Honda de wedstrijd van het IMSA WeatherTech SportsCar Championship op Mazda Raceway Laguna Seca. In de twee uur durende wedstrijd voor prototypes en GTLM-auto's in de Continental Monterey Grand Prix, die ook een aparte race voor PC-prototypes en GTD's omvatte, zorgden Oswaldo Negri en John Pew voor de eerste overwinning van het team van Michael Shank sinds de 24-uursrace van Daytona in 2012. Tevens was het het eerste succes van het team met de Ligier. Ondanks een start vanuit de pitlane en een drive-through voor het niet op tijd aanwezig zijn in de startopstelling bereikten de Belg Marc Goossens en de Schot Ryan Dalziel als tweede met de Visitflorida.com-Corvette DP het beste resultaat van het team tot nu toe. De derde plaats was voor Eric Curran en Dane Cameron met de nummer 31-Action Express-Corvette DP. In de GTLM-klasse was er de eerste overwinning voor de nieuwe Ford GT met Richard Westbrook en Ryan Briscoe. De PC-klasse resulteerde in de eerste seizoenszege voor PR1/Mathiasen Motorsports met Tom Kimber-Smith en Robert Alon, maar Renger van der Zande vervulde een glansrol in de spannende strijd om de zege. Uiteindelijk had onze landgenoot met 1,7 seconden het nakijken. In de GTD-klasse maakten Alex Riberas en Mario Farnbacher maximaal gebruik van hun pole-position en schreven met de Heart of Racing/Alex Job Racing-Porsche de klasse op hun naam.

Tekst: René de Boer (Twitter: @renedeboer)
Foto's: PR

Natuurlijk had het Mazda-team, na in alle trainingen bovenaan te hebben gestaan en in de kwalificatie zelfs een 'lock-out' van de eerste startrij te hebben gerealiseerd, gehoopt op tenminste een podiumplaats op het circuit van Laguna Seca, waarvan het Japanse merk al sinds vele jaren titelsponsor is. Inderdaad reden de beide Mazda's gedurende de beginfase van de race ook relatief probleemloos vooraan en bouwden een redelijke voorsprong op, maar na de eerste neutralisatie (als gevolg van een aanrijding tussen Christian Fittipaldi in de Mustang Sampling-Action Express-Corvette DP en Ricky Taylor in de WTR-Corvette DP) volgden ook problemen voor de beide rode LMP2's. Allereerst viel de nummer 55-auto van Tristan Nunez en Jonathan Bomarito terug vanwege problemen met de brandstoftoevoer. Later verloor het duo nog meer tijd, toen Bomarito in een duel met Oswaldo Negri in de uiteindelijk winnende Shank-Ligier in de rondte ging. Achter de teams Michael Shank Racing, Visitflorida.com en Action Express kwam de Mazda nog als vierde over de eindstreep, voor de DeltaWing op de vijfde plaats. De nummer 70-Mazda van Tom Long en Joel Miller viel halverwege de race uit vanwege een motordefect.

160502 IMSA winner GTLM Eerste winst voor de Ford GT, alleen de 'split strategy' voorkwam een 1-2

Na een begin met de nodige problemen in Daytona en Sebring werd tijdens de afgelopen IMSA-race op Long Beach het potentieel van de voor dit jaar nieuwe Ford GT al duidelijker, en nu was er op Laguna Seca de eerste overwinning voor de nieuwe bolide, ingezet door Chip Ganassi Racing. Dat was vooral te danken aan Richard Westbrook, die de gok nam om de laatste 52 ronden op één tank brandstof te rijden. Het waagstuk liep goed af, want Westbrook kwam als klassewinnaar over de eindstreep. Ford had duidelijk gekozen voor een 'split strategy', want de zusterauto van Joey Hand en Dirk Müller kwam met vijf minuten te gaan binnen voor een 'splash and dash', waarmee de 1-2 voor Ford in duigen viel. De Corvette van Jan Magnussen en Antonio Garcia reed daarop even tweede, maar moest vervolgens ook naar binnen voor brandstof, zodat de Scuderia Corsa-Ferrari van Alessandro Pier Guidi en Daniel Serra uiteindelijk tweede in de klasse werd. De laatste podiumplaats was voor de snelste van de beide fabrieks-Porsches met Earl Bamber en Fred Makowiecki.

160502 IMSA winner PC
PR1/Mathiasen Motorsports-rijder Kimber-Smith won de PC-klasse na een intens duel met Renger van der Zande

In de eigen race voor PC's en GTD's kwam de Oreca FLM09-Chevrolet PC van PR1/Mathiasen Motorsports met coureurs Tom Kimber-Smith en Robert Alon als winnaar over de streep. In de beginfase moest Alon al relatief snel zijn meerdere erkennen in James French. Na 50 minuten zorgde een crash van Tim Pappas met de Black Swan Racing-Porsche uit de GTD-klasse – die hij deelde met onze landgenoot Nicky Catsburg – voor een neutralisatie, die veel teams benutten voor een pitstop. Bij het uitkomen van de pitstraat gaven Tom Kimber-Smith in de PR1/Mathiasen Motorsport-PC en Renger van der Zande in de Starworks-PC elkaar nauwelijks een millimeter toe. Alleen het feit dat Kimber-Smith aan de buitenkant zat, leverde de Brit uiteindelijk het beslissende voordeel op. In het tweede uur van de race plaatste Van der Zande meerdere malen een aanval, maar uiteindelijk moest hij toch de overwinning aan Kimber-Smith laten. De tweede plaats voor Van der Zande en zijn teamgenot Popow betekent echter het beste resultaat voor het duo dit seizoen. "Ik heb hard gestreden, met het mes tussen de tanden, en ben ook blij met mijn eigen performance, zeker in het verkeer", meldde Van der Zande vanuit Californië. De derde positie ging naar de CORE Autosport-PC met Colin Braun en teambaas Jon Bennett.

160502 IMSA Race GTD winner
De eerste IMSA-klassewinst voor de Porsche 911 GT3 R dankzij Farnbacher/Riberas

Met de overwinning voor Mario Farnbacher en Alex Riberas met de Heart of Racing/Alex Job Racing en de tweede plaats voor Christina Nielsen/Alessandro Balzan met de Scuderia Corsa-Ferrari was de uitslag aan kop in de GTD-klasse identiek aan die van de kwalificatietraining. Riberas sloeg gelijk na de start al een gat naar Nielsen en vergrootte vervolgens gestaag zijn voorsprong, waarna Mario Farnbacher zonder problemen het karwei kon afmaken. Het succes betekent de eerste overwinning voor de dit jaar nieuwe Porsche 911 GT3 R in de IMSA-serie. De derde plek ging naar James Davison en Brandon Davis in de TRG-AMG Aston Martin. Jeroen Bleekemolen eindigde samen met Ben Keating in de Viperexchange.com/Riley-Viper als zesde in de klasse. Voor Nicky Catsburg was er na de genoemde crash van teamgenoot Pappas uiteraard geen goed resultaat meer weggelegd: het duo eindigde weliswaar rijdend, maar met 27 ronden achterstand als laatste.

Uitslag (P/GTLM):
1. Pew/Negri, Ligier JS P2-Honda, 80 r. in 2.00:11,145
2. Goossens/Dalziel, Corvette DP, op 30,099
3. Cameron/Curran, Corvette DP, op 30,954
4. Nunez/Bomarito, Mazda Prototype, op 1:03,035
5. Legge/Rayhall, DeltaWing DWC13, op 1:08,59
6. Briscoe/Westbrook, Ford GT, op 1 ronde (1e GTLM)
7. Pier Guidi/Serra, Ferrari 488 GTE, op 1 ronde
8. R. Taylor/J. Taylor, Corvette DP, op 2 ronden

Uitslag (PC/GTD):
1. Alon/Kimber-Smith, Oreca FLM09, 82 r. in 2.00:31,047
2. Van der Zande/Popow, Oreca FLM09, op 1,736
3. Bennett/Braun, Oreca FLM09, op 15,483
4. French/Marcelli, Oreca FLM09, op 21,661
5. Goikhberg/Simpson, Oreca FLM09, op 24,067
6. McMurry/Mowlem, Oreca FLM09, op 1 ronde
7. Kvamme/Freiberg,Oreca FLM09, op 2 ronden
8. M. Farnbacher/Riberas, Porsche 911 GT3 R, op 3 ronden (1e GTD)
13. Keating/J. Bleekemolen, Dodge Viper GT3-R, op 3 ronden (6e GTD)
24. Pappas/Catsburg, Porsche 911 GT3 R,op 27 ronden (17e GTD)

Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet