GT

GT: Keilwitz/Gounon bezorgen nieuwe Callaway-Corvette GT3 eerste overwinning

160501 ADAC GT Veld
Prachtig veld, prachtige baan: ADAC GT Masters op de Sachsenring met de Callaway-Corvette op kop

Terwijl de grote broer, de GTLM-versie, dit jaar al prestigieuze (klasse-) overwinningen behaalde in de 24 Uur van Daytona en de 12 Uur van Sebring, is nu ook de eerste zege voor de Corvette C7 in GT3-versie een feit. Op de Sachsenring, het heuvelachtige circuit nabij het Duitse Chemnitz, behaalden de Fransman Jules Gounon en de Duitser Daniel Keilwitz na een spannende slotfase de overwinning in de tweede race van het weekeinde in de ADAC GT Masters. Anders dan de fabrieks-GT in de VS is de GT3-versie van de Corvette ontwikkeld door het Duitse Callaway, de onderneming van Ernst Wöhr en Giovanni Ciccione. Met een forse Nederlandse inbreng bovendien, want onze landgenoot Aart Andriessen van APP Automotive tekent voor de preparatie van de krachtbron. Voor eigen publiek op de Sachsenring behaalde het team YACO Racing met de Audi R8 LMS, bestuurd door Rahel Frey en Philip Geipel, de tweede plaats. Ook de derde positie ging naar een Audi, en wel de kfzteile24-APR Motorsport-R8 van het Belgisch/Duitse duo Laurens Vanthoor/Florian Stoll. Best geklasseerde Nederlander in het 31 combinaties sterke veld was Jaap van Lagen, die samen met de Oostenrijker Norbert Siedler in de HB Racing-Lamborghini Huracán als negende eindigde. Een positie daarachter volgde Christiaan Frankenhout met Christopher Haase in de Car Collection-Audi.

Tekst: René de Boer (Twitter: @renedeboer)
Foto's: PR

Na de kwalificatie leek het Zakspeed-Mercedes-duo Sebastian Asch/Luca Ludwig in een riante positie om de racewinst van gisteren – de eerste ADAC GT Masters-zege voor het team van Peter Zakowski op de Sachsenring – te kunnen herhalen. Op de vroege zondagochtend zette Luca Ludwig met een tijd van 1:18,762 minuten een nieuw kwalificatierecord voor de serie op het circuit bij Hohenstein-Ernstthal neer. Het Zakspeed-duo was daarmee ruim drie tienden sneller dan de Abt-Bentley van Daniel Abt en Christer Jöns. Beste Nederlander op de grid was Christiaan Frankenhout met de zesde startplaats.

Na de start van de race wist pole-sitter Ludwig de eerste plaats kortstondig te verdedigen, maar de beste start kwam zonder meer van Daniel Keilwitz in de Corvette, die als een komeet van de negende naar de derde plaats schoot en in de tweede ronde ook korte metten maakte met Laurens Vanthoor. Daarmee was Keilwitz al tweede. In de zevende ronde zette de Duitser zijn opmars voort en verschalkte ook Ludwig, waarmee hij de leiding overnam. Eenmaal op kop wist Keilwitz meteen een gat te slaan naar de rest van het veld, terwijl Ludwig later nog een plek verloor aan Laurens Vanthoor.

De voorsprong die Keilwitz tot aan de rijderswissels had opgebouwd, was voldoende om zijn jonge Franse co-équipier Jules Gounon als leider weer de pitstraat uit te laten komen. Gounon had al snel een marge van zeven seconden, maar die werd korte tijd later weer teniet gedaan door een safety-car-fase, veroorzaakt door een crash van Andreas Weishaupt in de tweede Abt-Bentley. Ook na de herstart liet Gounon zich echter niet van de wijs brengen en reed vervolgens onbedreigd de overwinning naar huis. Zijn marge aan de eindstreep bedroeg vierenhalve seconde. De tweede plaats voor YACO Racing met Philip Geipel en Rahel Frey betekende de beloning voor een fraaie inhaalrace en het eerste podiumresultaat van het seizoen voor het kleine team.

160501 ADAC GT Schothorst Als 23e algemeen (in het Japans ni-san, dus heel toepasselijk!) wonnen Schothorst/Feige de 'trophy'-klassificatie voor gentlemen-drivers

De strijd om de derde plaats was bijzonder onderhoudend, waarbij Florian Stoll en Laurens Vanthoor uiteindelijk aan het langste eind trokken, gevolgd door Abt/Jöns die als vierde het beste seizoensresultaat voor de nog prille jumelage tussen het Abt-team en Bentley binnenhaalden. Voor het pole-winnende Zakspeed-team liep de race uit op een teleurstelling: onder druk in de slotfase verloor Sebastian Asch meerdere posities en de achtste plaats was zeker niet waarop het team op grond van het sterke optreden in de kwalificatie had gehoopt. Siedler/Van Lagen kwamen zoals gemeld in de HB-Lamborghini als negende over de eindstreep, Christiaan Frankenhout/Christopher Haase completeerden de top tien. Xavier Maassen/Lukas Schreier werden in de snelste van de beide Aust Motorsport-Audi's als 21e geklasseerd, een plaats voor Peter Hoevenaars/Marc Basseng in de Montaplast by Land Motorsport-Audi. Bas Schothorst en Steve Feige werden in de MRS GT Racing 23e, Kelvin Snoeks en Elia Erhart haalden in de andere HB-Lamborghini de finish niet.

160501 ADAC GT Podium
Kleurrijk podium na afloop van de Sachsenring-race, vlnr Geipel, Frey, Keilwitz, Gounon, Vanthoor en Stoll

Uitslag:
1. Gounon/Keilwitz, Corvette C7 GT3, 43 r. in 1.02:09,129
2. Frey/Geipel, Audi R8 LMS, op 4,498
3. Stoll/Vanthoor, Audi R8 LMS, op 10,675
4. Abt/Jöns, Bentley Continental GT3, op 11,083
5. Stolz/Tweraser, Lamborghini Huracán GT3, op 11,478
6. Dobitsch/Sandström, Audi R8 LMS, op 12,365
7. De Phillippi/Mies, Audi R8 LMS, op 12,575
8. Asch/Ludwig, Mercedes-AMG GT3, op 13,019
9. Siedler/Van Lagen, Lamborghini Huracán GT3, op 13,577
10. Frankenhout/Haase, Audi R8 LMS, op 17,894
21. Maassen/Schreier, Audi R8 LMS, op 33,575
22. Basseng/Hoevenaars, Audi R8 LMS, op 36,193
23. Feige/Schothorst, Nissan GT-R NISMO GT3, op 1:11,032

Reacties

Reageer anoniem op dit bericht

Je reageert anoniem op dit bericht. Onderaan deze pagina kun je inloggen op Autosport.nl (of een account aanmaken) zodat je onder je eigen naam kunt reageren. Je kunt dan ook een eigen avatar gebruiken en je hebt direct toegang tot het Autosport.nl-forum.

Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.

Login om onder jouw naam te reageren

Registreren
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet