Sportscars

IMSA: Mazda zorgt voor verrassing met volledige eerste startrij Laguna Seca

160501 IMSA kwalificatie Mazda
Blijdschap bij coureur Tristan Nunez na de eerste IMSA-pole voor Mazda

De afgelopen twee jaar reden de Mazda-diesel-prototypes in wat toen nog het Tudor United SportsCar Championship heette geen deuk in het spreekwoordelijke pakje boter. De lichtere en bedaagde PC-prototypes en zelfs diverse GT's waren regelmatig sneller. Dit jaar stapte het Mazdaspeed-team over naar benzinemotoren, en zie daar: meteen gaat het een stuk beter. Maar dat er nu nota bene twéé Mazda LMP2's op de eerste startrij staan voor de vierde seizoensrace van het – sinds dit seizoen – IMSA WeatherTech Sports Car Championship, mag toch wel een verrassing worden genoemd! Toepasselijk genoeg op Mazda Raceway Laguna Seca stelde Tristan Nunez in de Mazda de pole-position veilig, op ruim twee tienden van een seconde gevolgd door Tom Long in de zusterauto.

Tekst: René de Boer (Twitter: @renedeboer)
Foto's: PR

160501 IMSA kwali Mazda action
Klassieke actiefoto van de snelste Mazda op Laguna Seca


Vanaf de eerste vrije training op vrijdag zijn de Mazda's al sterk op het prachtige circuit in Californië, terwijl het team voorafgaand aan dit weekeinde slechts één keer bovenaan was geëindigd in een trainingssessie, recentelijk op het stratencircuit van Long Beach. In de 15 minuten durende kwalificatie voor de prototypes ging de pole een aantal malen heen en weer tussen Tristan Nunez en Tom Long, maar uiteindelijk was het Nunez die met een nieuw kwalificatierecord van 1:18,143 minuten in de nummer 55-Mazda de eerste startplaats voor zich opeiste. Achter de beide Mazda's eindigde de nummer 31-Whelen-Action Express-Corvette DP met Dane Cameron op de derde plaats, voor Ricky Taylor in de nummer 10-Konica Minolta-WTR-Corvette DP.

In de PC-klasse ging de pole naar het team PR1/Mathiasen Motorsports dankzij coureur Robert Alon, die voor het eerst in zijn loopbaan snelste in een IMSA-kwaificatie was. Alon verdrong daarmee James French in de Performance Tech-auto van de eerste plaats. Renger van der Zande en Alex Popow kwalificeerden zich met de Starworks-PC als derde in de klasse. De PC's rijden op Laguna Seca een aparte race met een duur van twee uur, samen met de GTD-klasse.

160501 IMSA kwalificatie Ferrari
Primeur: eerste Ferrari-pole in GTLM

Ook in de GTLM-klasse was er een primeur in de vorm van de eerste pole-position voor de nieuwe Ferrari 488 GTE, bestuurd door Daniel Serra. Uitkomend in de nummer 68-auto van Scuderia Corsa bleef Serra concurrent Ryan Briscoe in de nummer 67-Ford GT net voor. De derde startplaats in de klasse ging eveneens naar Ford dankzij de Duitser Dirk Muller in de nummer 66-auto.

160501 IMSA kwalificatie Catsburg
De Black Swan-Porsche van Pappas/Catsburg

In de GTD-klasse was de Spanjaard Alex Riberas voor het eerst in zijn loopbaan de snelste. Met de nummer 23-Heart of Racing-Porsche 911 GT3 R, ingezet door Alex Job Racing, zorgde Riberas voor de tweede GTD-pole voor Porsche in drie races, na het trainingssucces voor Norbert Siedler in de Park Place-Porsche voorafgaand aan de 24 Uur van Daytona. Naast de Porsche op de voorste startrij in de klasse staat de nummer 63-Scuderia Corsa-Ferrari, die in de training werd bestuurd door de Deense Christina Nielsen. Daarachter volgde de Park Place-Porsche, ditmaal met Lindsey/Bergmeister. Nicky Catsburg/Tim Pappas kwalificeerden zich met de Black Swan-Porsche 911 GT3 R als tiende in de klasse, twee plaatsen voor Jeroen Bleekemolen/Ben Keating in de Riley Technologies-Viper.

Uitslag:
1. Nunez/Bomarito, Mazda Prototype, 1:18,143
2. T. Long/Joel Miller,Mazda Prototype, 1:18,379
3. Cameron/Curan, Corvette DP 1:19,072
4. R. Taylor/J. Taylor,Corvette DP,1:19,119
5. Barbosa/Fittipaldi, CorvetteDP, 1:19,214
6. Legge/Rayhall, DeltaWing DWC13, 1:19,301
7. Goossens/Dalziel, Corvette DP, 1:19,652
9. Alon/Kimber-Smith, Oreca FLM09, 1:21,146 (1e PC)
11. Van der Zande/Popow, Oreca FLM09,1:21,564 (3e PC)
15. PierGuidi/Serra, Ferrari 488 GTE, 1:22,867 (1e GTLM)
25. M. Farnbacher/Riberas, Porsche 911 GT3 R, 1:25,775 (1e GTD)
35. Pappas/Catsburg, Porsche 911 GT3 R, 1:27,735 (10e GTD)
37. Keating/J. Bleekmolen, Dodge Viper GT3-R, 1:28,062 (12e GTD)

Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet