VLN

VLN: Stippler/Fjordbach winnen opnieuw, Buurman beste Nederlander met top 10-resultaat

160430 VLN R2 Audi
Tweede seizoenswinst voor de Phoenix-Audi met Frank Stippler en Anders Fjordbach

Frank Stippler en Anders Fjordbach hebben met de Audi R8 LMS van het team Phoenix Racing het 41. DMV-4-Stunden-Rennen op hun naam geschreven. Met hun succes in de tweede race van de VLN Langstreckenmeisterschaft Nürburgring vierde het Duits/Deense duo al de tweede overwinning op rij, want begin april zegevierden de twee ook al tijdens de seizoensouverture. Bernd Schneider, Maro Engel, Adam Christodoulou en Manuel Metzger kwamen met de Black Falcon-Mercedes-AMG GT3 als tweede over de eindstreep met 57,839 seconden achterstand op de winnaars. Ook de derde plaats ging naar een Mercedes-team, de Haribo-AMG GT3 met Uwe Alzen, Lance David Arnold, Maximilian Götz en Jan Seyffarth. Met het Brits/Deense duo Darren Turner/Nicki Thiim met Aston Martin op de vierde plaats en de Frans/Duitse combinatie Kévin Estre/Sven Müller als vijfde met Porsche eindigden er vier verschillende merken in de top vijf. Best geklasseerde Nederlander was Yelmer Buurman, die in een vervangende Mercedes-AMG GT3 (na de crash tijdens de ADAC-kwalificatierace) van Black Falcon samen met Hubert Haupt en de dubbel rijdende Maro Engel als negende werd geklasseerd. Patrick Huisman eindigde samen met Klaus Abbelen en Sabine Schmitz met de Frikadelli-Porsche op de 14e plaats. Alle overige Nederlanders, Indy Dontje en 'Gerwin' (Black Falcon-Mercedes-AMG GT3), Tom Coronel (Zakspeed-Nissan), Jules Szymkowiak (HTP-Mercedes SLS) en Robin Frijns (Prospeed-Porsche Cayman) haalden de eindstreep niet.

Tekst: René de Boer (Twitter: @renedeboer)
Foto's: PR

160430 VLN R2 Start
Start van de race na regenbui


Aan spanning ontbrak het bepaald niet tijdens de tweede VLN-race van het seizoen. Dat de BOP-commissie in de VLN goed werk verricht heeft, bleek wel uit het feit dat de winnende Audi en de als tweede geklasseerde Mercedes-AMG rondenlang bumper aan bumper streden. Black Falcon was dankzij Berdn Schneider het snelst in de kwalificatie met een tijd van 8:07,327 minuten, op twee tienden van een seconde gevolgd door de Phoenix-Audi. Voorafgaand aan de race kwam er weer eens een regenbui naar beneden – al waren alle betrokkenen gezien de lage temperaturen van de afgelopen dagen al lang blij dat het niet sneeuwde! – en daardoor koos iedereen voor regenbanden. De baan droogde echter verrassend snel op en al na enkele ronden konden de teams slicks op de auto's zetten. Daarna ontspon zich een prachtig duel tussen Frank Stippler in de Audi en Maro Engel in de Mercedes. Dat de Audi door twee coureurs werd bestuurd, terwijl er vier rijders met de Mercedes in actie kwamen, beslechtte uiteindelijk het pleit in het voordeel van Phoenix Racing, dat één pitstop minder behoefde te maken dan Black Falcon, de naaste buren van het industrieterrein in Meuspath. Opnieuw sterker wordende regenval in de slotfase maakte het nog even spannend, maar de Audi en de Mercedes kwamen zonder problemen over de eindstreep. De Haribo-Mercedes, die als derde eindigde, werd in het beginstadium van de wedstrijd al geraakt door een concurrent, maar wat schade aan de diffusor, die voornamelijk optisch bleek, was het enige noemenswaardige gevolg. Uwe Alzen weet het feit dat zijn team als derde eindigde, aan opgelopen tijdverlies tijdens twee gele-vlagfases.

160430 VLN R2 Mercedes Yelmer Buurman eindigde als negende

Yelmer Buurman was met zijn negende plaats de best geklasseerde Nederlander in de race. "In de kwalificatie hadden we wat problemen: ik zat drie ronden lang vast in het verkeer en kwam daardoor niet tot een goede tijd", meldde hij. "Tijdens mijn stint heb ik wel veel plaatsen goed kunnen maken. In de beginfase was het even spannend, want we hadden problemen met de radiocommunicatie. Eigenlijk wilde ik al na één ronde binnenkomen voor een wissel naar slicks, maar ik hoorde niets vanuit de pits, dus ben nog maar een ronde doorgereden. Daarmee heb ik we wat verloren. Een ronde later had ik een 'slow puncture' links voor, waardoor ik een extra ronde op het Hrand Prix-circuit moest rijden. Voor de rest verliep het wel goed", aldus Buurman.

160430 VLN R2 Frikadelli
Frikadelli-Porsche met o.a. Patrick Huisman

Patrick Huisman en zijn Frikadelli-teamgenoten verloren wat tijd door de repararie van een loszittende spoorstang van de rechter achterwielophanging. "In de kwalificatie kwam ik precies goed uit voor een snelle ronde onder de beste omstandigheden met nieuwe slicks, maar vanwege een incident bij de 'Kurzanbindung' was er een gele-vlagfase met 'code 60', waardoor ik een snelle ronde wel kon vergeten", aldus Huisman. "Met de Porsche hebben we wel een stap voorwaarts gemaakt. Vooral in middelsnelle en snelle bochten ligt de auto nu heel goed. Alleen in langzame bochten hebben we nog wat meer grip nodig. Alles liep goed voor ons, ook de strategie klopte. Tijdens mijn laatste ronde merkte ik dat er aan de achteras iets niet goed was, en natuurlijk wilden we Klaus niet met een losse spoorstang het circuit op sturen."

Met de Black Falcon-AMG-GT3 reden 'Gerwin' en Indy Dontje, plus Abdulaziz Al Faisal, lange tijd in de top 20 en leverden daarmee een uitstekende prestatie, maar een technisch defect in de voorlaatste ronde zorgde ervoor dat ze de eindstreep niet haalden. Datzelfde gold voor de HTP-Mercedes-Benz SLS AMG GT3 met Jules Szymkowiak, Moritz Oestreich en Steve Jans, de Zakspeed-Nissan GT-R van Tom Coronel, Florian Strauss en Marc Gassner en de Prospeed-Porsche Cayman van Robin Frijns, Edoardo Mortara en Timo Mölig. Tom Coronel kon de reden van uitval niet precies aangeven: "Tijdens de rijbeurt van Gassner was er een brandlucht in de auto, waarop hij hem maar heeft geparkeerd, om geen onnodig risico te nemen. Wat het precies was, wist het team nog niet. Voor de rest ging het heel behoorlijk." Het vermelden waard was nog de overwinning van oud-DTM-kampioen Volker Strycek samen met dochter Lena en zoon Robin Strycek in de Opel Astra Cup-klasse.

160430 VLN R2 Podium

Uitslag:
1. Stippler/Fjördbach, Audi R8 LMS, 28 r. in 4.08:57,574
2. Schneider/Engel/Christodoulou/Metzger, Mercedes-AMG GT3, op 57,839
3. Alzen/Arnold/Götz/Seyffarth, Mercedes-AMG GT3, op 1:29,157
4. Turner/Thiim, Aston Martin Vantage GT3, op 2:44,836
5. Estre/Müller, Porsche 911 GT3 R, op 3:55,872
6. Christensen/Lietz, Porsche 911 GT3 R, op 3:56,587
7. Busch/Busch/Mamerow, Audi R8 LMS, op 4:02,509
8. Lauda/Stanaway, Aston Martin Vantage GT3, op 5:33,339
9. Haupt/Buurman/Engel, Mercedes-AMG GT3, op 5:44,008
14. Abbelen/Huisman/Schmitz, Porsche 911 GT3 R, op 1 ronde
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet