WTCC

WTCC: López en Muller zorgen voor 1-2 Citroën, aanrijding kost Coronel betere klassering

WTCC Race of Hungary Main Race start
Het was nog steeds nat...

Terwijl Citroënrijders José-Mariá López en Yvan Muller er weer eens een 1-2 voor her Franse merk van maakten en Tiago Monteiro met zijn Honda als derde over de eindstreep kwam, was er voor de Nederlanders geen succes weggelegd in de tweede WTCC-race van de dag op de Hungaroring. Tom Coronel werd al direct na de start geraakt door een concurrent en kon daardoor zijn goede uitgangspositie op de eerste startrij niet omzetten in een goede klassering. Uiteindelijk werd hij nog zevende, waarmee hij in ieder geval weer de nodige WK-punten scoorde. Nicky Catsburg kreeg een drive-through vanwege het overschrijden van de afgrenzing van de baan en kwam daardoor niet verder dan de 13e positie.

Tekst: René de Boer (vanuit Mogyoród, Twitter: @renedeboer)
Foto's: FIA WTCC/DPPI


Weliswaar is het voor de start van de tweede race droog, maar de baan is bij lange na nog niet droog genoeg om op slicks te kunnen rijden. Tom Coronel heeft ondertussen een ander probleem: bij zijn Chevrolet werken de ruitenwissers niet naar behoren, wat vanwege de natte baan bijzonder lastig is. Snelle actie van de ROAL-monteurs zorgt er echter voor dat het euvel wordt verholpen. Ook lokale held Norbert Michelisz is er weer bij: de turbo van zijn Honda werd vervangen, maar vanwege het breken van de 'parc fermé'-regels moet de Hongaar wel als laatste starten.

Lopez and Muller López leidt voor Muller

Bij de start pakt López vanaf pole de leiding voor Coronel en Muller. In de eerste bocht schiet Demoustier rechtdoor, Coronel wordt geraakt en verliest veel plaatsen in de mêlée. Muller gaat in de eerste ronde wijd, maar kan nog zijn derde plaats achter Huff vasthouden. Coronel zit achter Catsburg op de negende plaats. De volgorde na één ronde: López voor Huff, Muller, Bennani, Monteiro, Tarquini, Björk, Catsburg en Coronel. Bennani krijgt een drive-through voor het veroorzaken van een aanrijding met Monteiro. Aan het einde van de tweede ronde komt de Marokkaan de pits in.

Vooraan zet Muller Huff zwaar onder druk in de strijd om de tweede plaats, terwijl Demoustier in de eerste bocht weer rechtdoor schiet en nu in de bandenstapels belandt. Muller is Huff voorbij, maar het zou kunnen dat dat onder safety-car was, die na de crash van Demoustier in actie komt. De volgorde luidt: López, Muller, Huff, Monteiro, Tarquini, Björk, Catsburg, Coronel, Chilton en Ekblom. Aan het eind van de vijfde ronde komt de safety-car binnen, vanaf ronde zes wordt er daarmee weer normaal geracet en de raceafstand is vergroot naar 17 ronden.

Catsburg gaat wijd in de eerste bocht, maar weet zijn plek te behouden, terwijl Coronel de hete adem van Chilton in de nek voelt. Björk opent de aanval op Tarquini in de strijd om de vijfde plaats. De Zweed passeert de Italiaan, maar daarna komt het tot contact tussen de twee, waarop de race voor Tarquini over is vanwege een gebroken ophanging van het linker achterwiel. Chilton passeert Coronel en is daarmee zevende. Yvan Muller valt López aan: de Fransman toot zijn ambities om de eerste plaats over te nemen. In de achtste ronde gaat Filippi in de rondte, Valente haalt Ekblom in en neemt zo de tiende plaats over. Even later herstelt Ekblom de oude volgorde echter weer.

Nicky Catsburg 3
Nicky Catsburg voor Chilton en Coronel

Chilton valt Catsburg aan, Coronel zit daarachter in een riante positie als het tussen de twee mocht misgaan. In de negende ronde is er wat contact tussen Chilton en Catsburg, Coronel passeert Catsburg, die vervolgens onder druk komt van Michelisz, die van achteraan de grid keurig naar voren is gereden. Michelisz passeert Catsburg in de voorlaatste bocht.

Terwijl Muller geen manier vindt om López in te halen, komt Huff steeds dichterbij de Fransman en gaat er in de tiende ronde na een tikje voorbij. Bennani is de volgende die Catsburg bedreigt. In ronde elf zet hij zijn Citroën naast de Lada, maar Catsburg kan zijn positie verdedigen. Een halve ronde later is Bennani er wel voorbij. Huff krijgt een drive-through vanwege het contact met Muller. Aan het eind van de twaalfde ronde komt de Britse Honda-rijder binnen. Björk valt Monteiro aan in de strijd om de vierde plaats, maar de Portugees houdt zijn positie vast. Coronel verliest een plek aan Michelisz, onder luid getoeter van de Hongaarse fans. Huff is na zijn straf als negende teruggekeerd in de race.

Tom Coronel 1
Tom Coronel zou uiteindelijk achter Chilton eindigen

Catsburg krijgt een drive-through vanwege het overschrijden van de afgrenzingen van de baan in bochten zes en zeven. Michelisz valt Chilton aan in de strijd om de vijfde plaats, maar nog zonder gevolgen. Huff passeert Bennani en is daarmee achtste. De laatste ronde levert in de top vijf geen wijzigingen meer op en zo wint López voor Muller, Monteiro, Björk en Chilton, Huff, Coronel, Bennani, Valente en Michelisz. Bij de Hongaar is de wielophanging gebroken, waarmee hij bijna Coronel van de baan rijdt, maar gelukkig kan onze landgenoot zijn race nog voortzetten. Catsburg komt na zijn stop als 13e over de eindstreep.

Tom Coronel podium
Coronel toch nog op het podium als tweede privateer achter Chilton, maar voor Bennani

Uitslag:
1. José-María López (Arg), Citroën C-Elysée WTCC, 17 r. in 38:37,180 (gem. 120,6 km/u)
2. Yvan Muller (Fra), Citroën C-Elysée WTCC, op 2,821
3. Tiago Monteiro (Por), Honda Civic WTCC,op 14,981
4. Thed Björk (Zwe), Volvo S60 Polestar, op 18,026
5. Tom Chilton (GBr), Citroën C-Elysée WTCC, op 19,834
6. Rob Huff (GBr), Honda Civic WTCC, op 24,535
7. Tom Coronel (Ned), Chevrolet-RML Cruze TC1, op 26,679
8. Mehdi Bennani (Mar), Citroën C-Elysée WTCC, op 27,898
13. Nicky Catsburg (Ned), Lada Vesta WTCC, op 58,529

Reacties

Reageer anoniem op dit bericht

Je reageert anoniem op dit bericht. Onderaan deze pagina kun je inloggen op Autosport.nl (of een account aanmaken) zodat je onder je eigen naam kunt reageren. Je kunt dan ook een eigen avatar gebruiken en je hebt direct toegang tot het Autosport.nl-forum.

Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.

Login om onder jouw naam te reageren

Registreren
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet