Formula E

Formule E: Lucas di Grassi wint ePrix Parijs. Braziliaan richting titel. Frijns zevende

Met drie ePrix-overwinningen koerst de Braziliaanse Abt Audi Schaeffler-coureur Lucas di Grassi richting titel. In Parijs won de Braziliaan vanmiddag zijn derde ePrix wedstrijd dit seizoen. Na een crash van de Chinees Ma Qing Hua moest de wedstrijd onder neutralisatie beëindigd worden.

Tekst Willem J. Staat
Foto's Fia Formula E

Lucas di Grassi winnaar
Lucas di Grasssi(midden) samen met zijn teamgenoot Daniel Abt. Het team van Abt Schaeffler is duidelijk favoriet.

Lucas di Grassi wint ePrix Parijs. Braziliaan richting titel. Frijns zevende
De eerste ePrix in Parijs was voor de organisatoren met een uitverkocht huis een gigantisch succes. De Braziliaan Lucas di Grassi versloeg polesitter Sam Bird direct bij de start en stond daarna de leiding eigenlijk niet meer af. De Fransman Jean Eric Vergne eindigde als tweede. Voor de DS Virgin-rijder die in de buitenwijken van Pontoise geboren werd was dit toch wel een heel bijzonder moment. "Een prachtig podium en heel bijzonder. Ik ben er trots op om een Parijzenaar te zijn. Het is nu gemakkelijk om de moeilijke tijden in Parijs en Brussel te vergeten. Fantastisch om op deze wijze de kracht van de stad te laten zien.""

" Winnaar di Grassi uitte zich in gelijke bewoordingen. "Een prachtige sfeer hier, de mensen openden zelfs de vensters op mij toe te juichen. Het was niet zo gemakkelijk als het er misschien wel uitzag. Vanuit de auto was het best wel moeilijk. Deze baan was bijzonder tricky en ik had eigenlijk geluk dat Sam bij de start gewoon teveel wielspin had. Daar wist ik van te profiteren. Ik probeerde gewoon mijn energie te behouden. Vergne oefende behoorlijk veel druk op mij uit. Zeker in de outlap op koude banden. De omstandigheden waren behoorlijk tricky en ik was blij dat ik de auto zonder schade naar huis kon rijden."aldus een enthousiaste Di Grassi. Vanaf een achtste startplek wist e.dams Renault-coureur Sebastien Buemi als derde te eindigen. Zijn teamgenoot Nicolas Prost kwam als vierde over de finish.

De Brit Sam Bird vocht, ondanks een aantal klachten via de boordradio, een fraai duel met Jean Eric Vergne uit. Bird vond zichzelf sneller dan Vergne, maar aan zijn klachten werd geen gehoor gegeven. De Brit slaagde erin om Buemi een groot aantal ronden achter zich te houden maar uiteindelijk verremde Bird zich in Turn 1 en moest zijn podiumpositie prijsgeven. De DS Virgin-coureur wist zich snel te herstellen maar op dat moment waren de beide e.dams Renaults al gepasseerd.

De Fransman Stephane Sarrazin eindigde als vijfde en Bird tenslotte als zesde. Onze landgenoot Robin Frijns vocht om de zevende plek een fraai gevecht met Antonio Felix Da Costa uit. Het boeiende duel tussen Frijns en Da Costa werd in het voordeel van de Nederlander beslist. De Top 10 werd afgerond met een negende plak voor Bruno Senna en een tiende voor Daniel Abt. Kort voor de crash van Ma Qing Hua liet de Duitser Nick Heidfeld de snelste ronde noteren.

Team Aguri nieuwkomer Ma Qing Hua beleefde een nogal enerverende wedstrijd. Bij de start produceerde hij een aantal interessante moves, ging vervolgens van de baan af en zijn pitstops duurde vrijwel dertig seconden langer dan die van de concurrentie. Enkele ronden voor het einde zorgde de Chinees voor een neutralisatie waarna geen herstart meer volgde. Zowel Vergne als Buemi beschikten voor deze wedstrijd over de z.g. Fanboost

Ondanks verscherpte veiligheidsmaatregelen mocht de wedstrijd in Parijs een succes genoemd worden. Het is nu al vrijwel zeker dat er in 2017 een tweede editie gaat komen! Bij de eerste editie was slechts plek voor 20.000 toeschouwers alhoewel de vraag aanmerkelijk groter was.

Iceberg Schema
Onthulling van het fraaie Iceberg Design gisteren.

Uitslag ePrix Parijs
1. Lucas Di Grassi Audi Sport Abt 45 ronden
2. Jean-Eric Vergne DS Virgin Racing +0.853
3. Sebastien Buemi eDams Renault +1.616
4. Nicolas Prost eDams Renault +2.142
5. Stephane Sarrazin Venturi +3.044
6. Sam Bird DS Virgin Racing +3.856
7. Robin Frijns Andretti +5.141
8. Antonio Felix Da Costa Team Aguri +7.000
9. Bruno Senna Mahindra +8.433
10. Daniel Abt Audi Sport Abt +9.479

Reacties

    • 0
    • 0
     
    24 april 2016 10:00

    Het mag dan door de organisatoren een succes genoemd worden maar de toeschouwers die gewoon een kaartje voor het "buitenterrein" hadden gekocht voelden zich allen voor 20 euro bekocht. Want voor die 20 euro kon je nergens iets zien, de meeste plekken waren door reclamedoeken bedekt en de mensen die geen kaartje hadden weten te kopen konden gratis wel iets van de baan zien door op de diverse huizen en straat meubilair te klimmen. Ook moesten de meeste 20.000 gelukkigen vele vele kilometers en 15-20 minuten lopen om van het ene toegangspunt naar het andere punt te kunnen komen. Je kan beter op TV kijken, kost niets!!!!!!! Slechte veiligheidscontrole ondanks veel politie en slechte ticket controle...........

    • 0
    • 0
     
    24 april 2016 10:03

    Als je een wedstrijd live wil beleven ga dan naar de London Eprix (2 dagen), is beter geregeld, betere infrastructuur en meer te zien dan de Paris Eprix!!! Er valt voor de Parijze Organisatie nog wel wat huiswerk te doen, kijk maar eens naar de reacties op de Paris Eprix Facebook pagina van de mensen die er wel gisteren waren.........

Reageer anoniem op dit bericht

Je reageert anoniem op dit bericht. Onderaan deze pagina kun je inloggen op Autosport.nl (of een account aanmaken) zodat je onder je eigen naam kunt reageren. Je kunt dan ook een eigen avatar gebruiken en je hebt direct toegang tot het Autosport.nl-forum.

Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.

Login om onder jouw naam te reageren

Registreren
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet