WTCC: Coronel pakt plek op eerste startrij, Catsburg zevende
Tom Coronel kwalificeerde zich op de Hungaroring als tweede
José-María López behaalde op de Hungaroring zijn 16e pole-position in het WTCC, maar nog indrukwekkender dan het optreden van de Citroën-rijder was de prestatie van Tom Coronel, die als beste privérijder sensationeel als tweede eindigde en daarmee morgen in de 'main race' vanaf de eerste rij mag vertrekken. "Ik lig volgens mij nog steeds in bed en droom", grapte Coronel na afloop. "Ik had al wel het gevoel dat we hier iets goeds konden laten zien, maar dat het zo goed zou uitpakken, had ik niet verwacht. Ik ben er echt super blij mee. Als ik een redelijke start maak, dan kan ik morgen een goed raceresultaat behalen." Achter Coronel kwalificeerden Honda-rijders Huff en Monteiro zich op de plaatsen drie en vier. Nicky Catsburg kwam met de Lada ditmaal niet in Q3 terecht, de rijder uit Voorthuizen moest genoegen nemen met de zevende tijd.
Tekst: René de Boer (vanuit Mogyoród, Twitter: @renedeboer)
Foto's: FIA WTCC/DPPI
Q1:
López rijdt de snelste tijd van 1:46,251, bijna een halve seconde voor Huff, die op zijn beurt 0,015 seconde voorsprong heeft op Thed Björk als de snelste Volvo-rijder. Nick Catsburg rijdt de zesde tijd, Tom Coronel staat elfde en daarmee één plaats voor routinier Yvan Muller, die met een spectaculaire manoeuvre zijn C-Elysée maar net onder controle wist te houden. In zijn slotronde gaat Coronel sneller: met 1:46,929 minuten klimt hij op naar de negende plaats, waarmee hij als eerste rijder de zwart-wit geblokte vlag krijft. Tarquini heeft ook een succesvol slotoffensief, waarmee hij opklomt naar de tweede plaats. Zo blijft de volgorde: López als snelste, gevolgd door Lada-rijders Tarquini en Huff, de Volvo van Björk, Bennani in de snelste Loeb-Citroën, Monteiro als beste Honda-rijder op de zesde plaats, dan Catsburg, Michelisz, Coronel, Ekblom, Chilton en Muller. Die rijders gaan allemaal door naar Q2.
López zet de snelste tijd
Q2:
In Q2 komt López bij zijn eerste poging tot een tijd van 1:46,487, voor Björk (1:46,493) en Catsburg (1:46,725). Coronel zet bij zijn eerste vliegende ronde een tijd van 1:46,910 minuten neer, waarmee hij voorlopig op de zevende plaats staat. Tarquini klimt bij zijn tweede poging op van de elfde naar de tiende plaats. Michelisz klimt bij zijn laatste poging op naar de derde plaats, maar valt direct een positie terug als Huff met 1:46.349 minuten de snelste tijd neerzet, voor López en Monteiro. Coronel doet het ook goed: met 1:46,457 minuten klimt hij op naar de vierde positie en plaatst zich daarmee na Paul Ricard al voor de tweede maal dit seizoen voor Q3. De top vijf luidt: Huff, López, Monteiro, Coronel en Björk. Bennani eindigt als tiende en start daarmee vanaf pole voor de eerste race.
Thed Björk spectaculair bezig met de Volvo
Q3:
In Q3 mag Thed Björk als eerste aan een vliegende ronde beginnen. De Volvo-coureur zet een tijd van 1:46,980 minuten neer. Vervolgens is het de beurt aan Coronel: 1:46,718 minuten, ondanks twee momenten waarop de Chevrolet spectaculair gleed. Tiago Monteiro is als derde aan de beurt, de Portugese Honda-rijder maakt al in de eerste sector een grov fout, die hem ruim een tiende van een seconde op Coronel kost. Ook in de volgende sector verliest hij een tiende en in totaal komt hij tot een tijd van 1:46,895 minuten. Dan start José-María López, die met drie absolute beste sectortijden tot een totaal van 1:46.109 minuten komt en daarmee de ranglijst aanvoert. Rob Huff is de laatste die een poging onderneemt. Al in de eerste sector verliest hij vier tienden op Coronel en uiteindelijk komt hij tot de derde tijd: 1:46.833 minuten. Daarmee is López de snelste, voor Coronel als redelijk sensationele tweede en beste privérijder, Huff, Monteiro en Björk.
De Citroën-brigade in MAC3
MAC3:
In Mac3, de teamtijdrit voor fabrikanten, rijdt Citroën met López, Muller en Bennani de snelste tijd: 3:41,538 minuten over twee ronden. Daarachter eindigen Honda met 3:41,712 en Lada met 3:43,028 minuten.
Update: Ruim na afloop van de sessie kwam van de sportcommissarissen het bericht, dat de winst van Citroën in de MAC3-sessie, goed voor tien punten in het constructeurskampioenschap, werd omgezet in de tweede plaats, omdat Mehdi Bennani tijdens een van zijn beide rondes buiten de afgrenzing van de baan was geraakt (de vermaledijde 'track limits', die ook op de Hungaroring - zeker na het opnieuw asfalteren en het aanbrengen van lagere kerbstones - een grote rol spelen). Daarmee gaan de overwinning en de bijbehorende punten alsnog naar Honda.
Natuurlijk weer als laatste bij de handtekeningsessie, maar wel snel op de baan: Tom Coronel
Uitslag:
1. José-María López (Arg), Citroën C-Elysée WTCC, 1:46,109
2. Tom Coronel (Ned), Chevrolet-RML Cruze TC1, 1:46,718
3. Rob Huff (GBr), Honda Civic WTCC, 1:46,833
4. Tiago Monteiro (Por), Honda Civic WTCC, 1:46,895
5. Thed Björk (Zwe), Volvo S60 WTCC, 1:46,980
6. Norbert Michelisz (Hon), Honda Civic
7. Nicky Catsburg (Ned), Lada Vesta WTCC
8. Yvan Muller (Fra), Citroën C-Elysée WTCC