Sportscars

(Update) WEC: Winnende Audi na race uitgesloten. Porsche wint Silverstone

160417 WEC Race start
Start van de race met de beide Audi's voor de Porsches en de Toyota's

(Update)
Na de race werd de winnende Audi door de wedstrijdleiding gediskwalificeerd. Vanwege een afwijkende dikte van de Skid Blocks aan de voorzijde van de wagen werd de Audi (artikel 3.5.6 a3 van de LMP1 Technische reglementen) uit de uitslag gehaald. Daardoor werd verrassend de No.2 Porsche 919 Hybrid van Romain Dumas, Neel Jani en Marc Lieb de overwinnaar van de openingsronde van het WEC op Silverstone met de No.6 Toyota Gazoo Racing op een tweede plaats. De No.13 Rebellion R-One van het LMP1 privé team Rebellion Racing schoof door naar de derde podiumplaats.

Net als vorig jaar won de Audi met Marcel Fässler, André Lotterer en Benoît Tréluyer de eerste race van het seizoen in het FIA WEC op het Britse Silverstone. En net als vorig jaar eindigde in Silverstone van alledrie de deelnemende LM-P1-fabrikanten één auto op het podium. Voor Audi betekent het succes van Fässler, Lotterer en Tréluyer de vierde overwinning in vijf jaar op Silverstone. In totaal legde het trio 194 ronden af, een afstand van 1.142,854 kilometer. De Porsche met Neel Jani, Marc Lieb en Romain Dumas werd met een achterstand van 46,065 seconden als tweede geklasseerd, de Toyota met Stéphane Sarrazin, Mike Conway en Kamui Kobayashi eindigde één ronde achter de winnaars op de derde plaats. In totaal trok het WEC-weekeinde 52.000 bezoekers naar Silverstone, een stijging van 7.000 ten opzichte van vorig jaar.


Tekst: René de Boer (vanuit Silverstone, Twitter: @renedeboer)
Foto's: PR

De race was opnieuw goed voor volop spektakel. Vanaf pole pakte André Lotterer in de nummer 7-Audi de leiding, terwijl Oliver Jarvis in de nummer 8-Audi als tweede aansloot. In de zevende ronde passeerde een aanvallend rijdende Mark Webber Oliver Jarvis en nam zo de tweede plaats over. Negen ronden later maakte Webber handig gebruik van het verkeer, toen hij Lotterer wist te passeren op het moment dat de Duitser in de Audi een langzamere GT-auto inhaalde. Daarmee reed de Porsche van de wereldkampioenen aan de leiding in de wedstrijd.

Alledrie de fabrikanten zagen de kansen van één van hun beide LM-P1-auto's in rook opgaan. De eerste uitvaller, in de 70e ronde, was de nummer 1-Porsche 919 Hybrid van Timo Bernhard, Brendon Hartley en Mark Webber. Bij het passeren van Michael Wainwright in de nummer 86-Gulf-Porsche 911 maakte Brendon Hartley als leider in de wedstrijd een inschattingsfout, waardoor het tot een botsing tussen de beide Porsches kwam. De LM-P1-Porsche steeg spectaculair op en slechts door een wonder, en het terugduwen door de Gulf-911, kon worden voorkomen dat de 919 op het dak rolde. Zowel Hartley als Wainwright konden ongedeerd uitstappen, maar voor beide teams was de race ten einde.



De volgende uitvaller was de nummer 8-Audi met Lucas di Grassi, Loïc Duval en Oliver Jarvis. Al eerder in de wedstrijd was de auto wat teruggevallen vanwege problemen met het hybridesysteem en in ronde 69 volgde het definitieve einde, toen de auto met Di Grassi achter het stuur op de baan stilviel en niet meer gestart kon worden. Daardoor werd de eerste 'full course yellow' uitgeroepen, terwijl er ook een 'hybrid incident procedure' moest worden gestart, om gevaar voor baanposten vanwege mogelijke elektrische lading van de hybride-Audi uit te sluiten. De auto werd teruggebracht naar het rennerskwartier, maar was uit de race.

Bij Toyota had de nummer 5-auto met Anthony Davidson, Sébastien Buemi en Kazuki Nakajima in de 101e ronde met Nakajima achter het stuur een lekke band links achter, na over een brokstuk op het asfalt te zijn gereden. Nakajima probeerde nog de pits te bereiken, maar in de loop van de ronde klapte de band, waardoor het bodywork van de auto flink beschadigd raakte en er heel wat koolstofvezel onderdelen op het circuit verspreid werden. Daarop stuurde wedstrijdleider Edoardo Freitas de safety car naar buiten. De Toyota kon de race na reparatie vervolgen, maar was uiteraard kansloos voor een goede klassering.

Daarmee ging de strijd om de overwinning tussen de nummer 2-Porsche met Dumas/Jani/Lieb en de nummer 7-Audi met Fässler/Lotterer/Tréluyer, want het was duidelijk dat de resterende Toyota van Sarrazin/Conway/Kobayashi geen rol speelde on de strijd om de eerste plaats. In het laatste uur viel de beslissing toen zowel de Audi, aan de leiding rijdend, als de Porsche binnenkwamen voor een stop. Bij de Porsche van Jani werden aanvankelijk alleen de banden aan de linker kant gewisseld, maar twee ronden later kwam de Zwitser opnieuw de pits in, omdat de rechter voorband lek geraakt was. Daarmee kon Fässler zijn voorsprong zodanig uitbouwen, dat hij in de 173e ronde nog een snelle tankstop kon maken, waarbij hij de leiding niet verloor. Een laatste tankstop van Neel Jani met de Porsche, iets minder dan elf minuten voor het einde, bracht dan de definitieve beslissing in het voordeel van Audi. Achter de drie fabrieksauto's eindigden de beide Rebellion-privé-LM-P1's, met een klassezege in de non-hybride-divisie voor Alexandre Imperatori, Dominik Kraihamer en Matteo Tuscher.

In de LM-P2-klasse ging de overwinning naar het nieuw geformeerde RGR Sport by Morand-team met de rijders Ricardo Gonzalez, Filipe Albuquerque en Bruno Senna in de Ligier JS P2-Nissan. Het enige probleem van het team was een niet functionerende radioverbinding tussen de auto en de pits, waardoor de rijders in de auto wel de instructies vanuit de pits konden horen, maar omgekeerd niet. Daardoor duurde het even voordat de wens van Senna voor het wisselen van een band ook bij de verantwoordelijke mensen in de pits doorkwam. De tweede plaats in de LM-P2-klasse ging naar de Ligier-Nissan van Extreme Speed Motorsports met Ryan Dalziel, Filipe Derani en Chris Cumming, ondanks dat laatstgenoemde twee keer in de rondte ging. Na een spannende strijd in de slotfase tussen de G_Drive-Oreca met Roman Rusinov, Nathanaël Berthon en René Rast en de Signatech-Alpine met Gustavo Menezes, Nicolas Lapierre en Stéphane Richelmi eiste het G-Drive-team de laatste podiumplaats in de klasse op. Een lekke rechter voorband van de Alpine-Nissan bracht de beslissing. De Baxi DC Racing Alpine-Nissan met David Cheng, Ho Pin Tung en Nelson Panciatici eindigde als zevende in de klasse.

160417 WEC Ferrari De winnende AF Corse-Ferrari van Bird/Rigon

De AF Corse-Ferrari van Davide Rigon en Sam Bird domineerde van start tot finish in de LMGTE-Pro-klasse en ging uiteraard met de overwinning aan de haal. Daarmee was het eerste WEC-succes voor de nieuwe Ferrari 488 GTE een feit. Hoe dominant de auto is, bleek misschien nog wel het meest uit de tweede plaats voor AF Corse-teamgenoten Gianmaria Bruni en James Calado, die na een motorwissel van achteraan moesten starten en ook nog eens een 'stop and go' van drie minuten moesten maken, maar niettemin relatief probleemloos als tweede eindigden. De derde plaats in de Pro-klasse was voor de Aston Martin van Nicki Thiim, Marco Sørensen en Darren Turner, gevolgd door de beide nieuwe Ford GT's. Ook in GTE-Am was er Ferrari-succes dankzij François Perrodo, Emmmanuel Collard en Rui Aguas, die een ronde voorsprong hadden op de Aston Martin met Paul Dalla Lana, Pedro Lamy en Mathias Lauda. De derde plaats in de Am-klasse was voor de Larbre-Corvette met Yutaka Yamahgishi, Pierre Ragues en Paolo Ruberti.

160417 WEC podium

Uitslag:

1. Dumas/Jani/Lieb, Porsche 919 Hybrid, op 46,065
2. Sarrazin/Conway/Kobayashi, Toyota TS050 Hybrid, op 1 ronde
3. Tuscher/Kraihamer/Imperatori, Rebellion R-One-AER, op 11 ronden
4. Prost/Piquet jr./Heidfeld, Rebellion R-One-AER, op 13 ronden
5. Gonzalez/Albuquerque/Senna, Ligier JS P2-Nissan, op 15 ronden (1e LM-P2)
6. Dalziel/Derani/Cumming, Ligier JS P2-Nissan, op 15 ronden
7. Rusinov/Berthon/Rast, Oreca 05-Nissan, op 15 ronden
11. Cheng/Tung/Panciatici, Alpine A460-Nissan, op 18 ronden (7e LM-P2)
17. Rigon/Bird, Ferrari 488 GTE, op 27 ronden (1e LM-GTE-Pro)
22. Perrodo/Collard/Aguas, Ferrari 488 GTE, op 31 ronden (1e LM-GTE-Am)

Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet